Rengøring af gryder
Fra : Merete

Dato : 13-12-05 08:53

Hej gruppe

Håber ikke jeg har postet i den forkerte gruppe, men jeg søger et godt råd.

Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe af, så
er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

På forhånd tak

Mvh Merete

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-12-05 09:00

On Tue, 13 Dec 2005 08:52:31 +0100
"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe
> af, så er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

der er mange forskellige husmor tips og tricks men det bedste vil nok
altid være en go gang knofedt.
For at løsne skidtet kan du dog med held bruge opvaskemaskine
vaskemiddel som du bare hælder i gryden med lidt vand og så koger op.
Det kan gøres et par gange.

Tilsvarende kan forøvrigt gøres på ellers rent køkkengrej og man vil
blive overrasket over hvor meget skidt der sidder på det som man ikke
lige kendte til.

Fra : Max

Dato : 13-12-05 09:02

Hej Merete

> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe af,

> er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

Noget flydene Lime-Light kalkfjerner til toilettet i gryden og lad den
stå nogle timer eller til i morgen, det løsner alt.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 09:41

Merete skrev:

> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at
> skrubbe af, så er der ikke noget man kan gøre for at det lettere
> går af ?

Vaskemiddel (til tøj) med enzymer er genialt til mange genstridige ting.
Prøv at sætte gryden i blød natten over i lunkent vand tilsat 1-2 spsk
tøjvaskemiddel.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 13-12-05 10:50

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Vaskemiddel (til tøj) med enzymer er genialt til mange genstridige
> ting. Prøv at sætte gryden i blød natten over i lunkent vand tilsat
> 1-2 spsk tøjvaskemiddel.
>
> Mvh,

Enig.

--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]
<>'

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-12-05 13:04

Jo, der er en let måde - i øvrigt den man lærer på Suhr's Husholdningsskole
Et par spsk. eddikesyre (fåes i supermarkedet eller hos Matas) og et par
dl. lunkent vand til let fastbrændte ting og en lidt stærkere opløsning til
_meget_ fastbrændte. Evt. en sjat ufortyndet i bunden natten over, hvis du
ligefrem har glemt gryden på komfuret. Så sparer du på de giftige midler og
også på knofedtet i øvrigt...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg har i øvrigt hørt, at det med at bruge fx. toiletrens (som en anden
i tråden anbefaler) er en meget dårlig ide, da det kan afgive giftige
stoffer og i øvrigt misfarve gryden.

Vaskepulver med enzymer er godt til teflonpander der er blevet "trætte" i
overfladen. Efter en nat i en balje med vaskepulver og vand og efterfølgende
skylning, er panden næsten som ny.

Fra : Max

Dato : 13-12-05 13:18

Hej Gainsbourg

> P.S. Jeg har i øvrigt hørt, at det med at bruge fx. toiletrens (som en
anden
> i tråden anbefaler) er en meget dårlig ide, da det kan afgive giftige
> stoffer og i øvrigt misfarve gryden.

Det er ikke særlig velopdragen ikke at læse anbefalingen korrekt
når man vil kommentere den.

Mvh Max

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-05 10:27

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe af,
> så er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

Til ovnplader (og grillriste!) er det ganske effektivt at smøre brun sæbe på
(den faste fra bøtte) og så hælde en lille sjat salmiakspiritus oven i. Det
lugter MEGET grimt og kan IKKE stå indendøre! Så ind i en sort plasticpose
med et og udendørs til næste dag.

Så kan selv fastbrændt skidt fjernes med opvaskebørste.

Jeg har ikke prøvet det af på gryder, men kan ikke forestille mig andet, end
at det også virker der.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-12-05 16:56

Den Tue, 13 Dec 2005 08:52:31 +0100, skrev Merete :

> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe af, så
> er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

Som Lisbeth skriver så kan salmiak hjælpe, men det er især dampene der
gør arbejdet, så tag en plastpose der er stor nok til gryden og læg den
sammen med salmiak natten over. Herefter skal der knofedt til, men knapt
så meget som ellers. Virker også fortræffeligt på en sur grill rist.

Alternativt kan almindeligt bagepulver faktisk løsne fastbrændte rester,
men det virker bedst hvis det er en frisk skade.

--
Kent Oldhøj

Fra : Henning Lund

Dato : 10-01-06 19:11

> [...]
> Jeg har brændt noget på i en gryde, og det er meget svært at skrubbe
> af, så er der ikke noget man kan gøre for at det lettere går af ?

Sandblæs skidtet

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg