Købe navn
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 13-12-05 01:48

Jeg faldt over denne sætning i omtalen af Peter Kitter i Den danske
film database: "Købte i 1938 sin barndoms kælenavn ”Kitter”, som
kunstnernavn, for 33 kr. og 33 øre".
Jeg har også kendt en anden person, som vel omkring 1945 købte et
efternavn for et beskedent beløb.
Kender nogen baggrunden for dette at købe et navn?

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 13-12-05 09:02

Jada . . . min fætter . . .
Jeg kan vist godt løfte en flig da nu han er i sin himmel

For mange år siden var der et morder med samme navn som min fætter, og
selvom det var et almindeligt dansk forslidt navn, skiftede fætteren.
Det er så specielt at det ikke røbes her.

Et andet medlem i min slægt på Holstebro-egnen, hed Jensen for næsten 100
år
siden, men da hans forfædre i kirkebogen altid blev indskrevet som "Jensen
Stendis" (Der kom de fra) og børnene senere i livet drog til København,
skiftede de til 'Steines' som Stendis udtales oppe på den egn.

Og således har Steines intet at gøre med den gamle tyske slægt Steiness.

Jeg har ladet mig fortælle at man kan finde navneforandringen frem på
arkivet, men at det er sjældent der står en grund til navneskiftet.

Hilsen Flemming Svendsen.
:::::::::::::::::

Fra : ST

Dato : 16-12-05 15:48

"Jørgen Lehnemann" <prenslev-lehnemann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efternavn for et beskedent beløb.
> Kender nogen baggrunden for dette at købe et navn?

Min morfar købte navnet Nihøj i 1917, hed før den tid Rasmussen. Jeg mener
at kunne huske at man i sin tid direkte opfordrede folk til at ændre
efternavn, måske i forbindelse med at man begyndte at faderens efternavn i
stedet for hans fornavn tilføjet -sen. Angiveligt for at stoppe den
evindelige gentagelse af navne i slægterne, da traditionen tillige bød at
man opkaldte et nyt barn efter den sidst afdøde i slægten. Så hvis farfar
hed Hans jensen, fik sønnen måske fornavnet Jens (Hans -en) hvis oldefar hed
Jens og var død ved barnebarnets fødsel, kom barnebarnet til at hedde Hans
Jens -en, det var netop situationen i min morfars slægt, en evindelig
gentagelse af to navne. Det pudsige er, at det kun var min mor som egentlig
blev døbt Nihøj, de andre 7 var født før 1917 og var døbt Rasmussen - og så
var der lige ham, nr. 8 som udvandrede til USA omkring år 1900, han vidste
slet ikke at familien havde ændret navn, og blev noget overrasket da han
besøgte dem for første gang i 1946 - han bibeholdt Rasmussen til sin død
1978.

Nej det er ikke altid let at slægtsforske!!
Hilsen Susanne

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-12-05 08:05

On 13 Dec 2005 00:47:40 GMT, Jørgen Lehnemann
<prenslev-lehnemann@mail.dk> wrote:

> [...]
>efternavn for et beskedent beløb.
>Kender nogen baggrunden for dette at købe et navn?

Det beskedne beløb kan meget vel bare være en stempelafgift eller
sådan noget. Ikke en pris for et navn. Jeg er født og døbt Bjørneboe
(i 1941, i standsmæssigt ægteskab, men da jeg var 4 år, giftede min
mor sig igen, min nye "far" adopterede mig og jeg fik efternavnet
Andersen. Da jeg blev 17-18 år gammel, ville jeg gerne have mit fine
slægtsnavn tilbage. Det var der ikke noget i vejen for, der skulle
bare nogle underskrifter til fra "fædrene", men jeg fik altså også en
beskeden regning på 33 kr. og 33 øre. Til gengæld for et meget flot
dokument med "Vi Frederik den niende gør hermed vitterligt..."

Meget senere blev jeg i øvrigt gift med en Andersen, men da beholdt
jeg nu mit dyrt erhvervede navn Bjørneboe

Mange julehilsener
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe