Ejerforening, og udvidelse
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-05 00:09

Jeg bor i en lille ejerforening. 3 lejligheder med 22%, samt en
erhvervsvirksomhed i stueetagen med 34% i fordelingstal.

Erhvervet har et gammel skur som lager. Der er i vedtægterne (som er
tinglyst) oplistet at skuret skal søges omdannet til lejligheder.

Erhvervet sælger nu skuret og retten til at bygge lejligheder til
en 3die part. Lad os sige for 200.000 kr. Erhverv får lager i det
nye lejlighedsbyggeri. Resten af ejerforeningen får ikke del i disse
penge.

I vedtægterne står:
Lejligheden i afdeling 2 er udstykket til erhverv, men samtlige medlemmer
af foreningen er indforstået med at ejernene af erhvervslejligheden forsøger
at ændre dennes status, således den kan få status ad beboelseslejlighed.

Der står også, at lejligheden ombygges så arealet udnyttes i videst mulig
omfang, herunder i flere etager.

Der står intet om, at vi andre skal have kompensation.

Kommunen laver nye fordelingstal som om vi var en stor ejerforening.
Vi kører dog som 2 helt selvstændige. Ingen fællesomkostninger.

Erhvervet sælges.

Nu kommer den nye ejer af erhvervet så og siger: Jeg har ikke længere
34% areal. Jeg vil ikke betale 34% af omkostningerne. Jeg vil betale
meget mindre. At den gamle ejer har scoret 200.000 kr er mig ligegyldigt.

Hvor står vi ? Skal vi acceptere at miste vores andel af de 200.000 kr
samtidig med at vi kommer til at betale en øget del af fællesudgifterne ?

Skal vi acceptere nye fordelingstal, og sagsøge sælger for en andel af
grundens salgspris ? Har vi noget krav med det der står i vedtægterne ?

Det skal bemærkes, at en af beboerne har købt en lejlighed med fordelingstal
22% efter færdig opførelse af den nye ejendom. (Nye fordelingstal var ikke
klar, da jeg protesterede mod at miste dele af grunden ved udtynding af
ejerandel).

Vi vil prøve at splitte ejerforeningerne officielt op, men hvordan gør man
når man bor på samme matrikel ? Skal matriklen også splittes ?