Vi har fået en ekstra regning for varme og~
Fra : Søren

Dato : 13-12-05 00:00

Vi har en "normal" lejlighed på 89 kvm. hvori der lige er isat nye vindue
inden vi flyttede ind for et år siden. Vi betaler kr. 500 i depositum for
forbrug men vi har nu her fået noget af en ekstra regning på kr. 5700. Dvs.
at vi i alt skal betale kr. 11500 for varme og varmt vand - kr 9000 for
varme og kr. 2500 for varmt vand.

Jeg tror da ikke, at vi er dem der bruger mindst varme, men at vi skulle
bruge for kr. 9000 synes jeg lyder noget voldsomt, når jeg nærmere vil
betegne vores forbrug som værende "normalt" - ikke for meget og ikke for
lidt. Vi har haft besøg af en varmeaflæser fyr og har fået en lap papir
hvorpå der står "37" under "varme i alt". På regningen vi har fået står der:
Varme-måledelinger, 236 enheder a' kr. 35,8
Varme-andele, 105 enheder a' kr. 4,8
Det giver så næsten kr. 9000. Men hvordan kan 37 på aflæsningsstrimlen blive
til 35,8+4,8? Og hvordan kontrollere vi selv de meget svært aflæselige
målere vi har sidende på vores radiatore?
Kan vi gøre indsigelse imod varmeregningen? Jeg gætter på at det kan vi
ikke, når ikke vi selv kan dokumentere det bedre end den strimmel vi har?
Næste år vil vi naturligvis sørge for at aflæse alle målere inden der kommer
en målefyr og så sammenligne med ham inden han køre!

En anden ting er regningen for det varme vand. Det er måske indforstået, at
man skal betale for varmt vand, men i vores kontrakt står der:
"Udlejer levere vand til lejemålet = ja" og "Udgiften til vand fordeles på
grundlag af individuelle forbrugsmålere = nej". Dvs. at vi ikke har en måler
i vores lejlighed (jeg kan heller ikke se nogen)? Hvordan kan de så opgøre
vores forbrug til 10,5 enheder a' kr. 237?

Nogen gode råd?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-05 00:16

Søren formulated the question :
> Det giver så næsten kr. 9000. Men hvordan kan 37 på aflæsningsstrimlen blive
> til 35,8+4,8?

Det kan have noget at gøre fællesudgifter - det burde være forklaret på
jeres opgørelse hvordan tingene beregnes og fordeles.

> Kan vi gøre indsigelse imod varmeregningen?

Det burde stå på opgørelsen hvordan i gør det, ellers kontakt udlejer.

> Næste år vil vi naturligvis sørge for at aflæse alle målere inden der kommer
> en målefyr og så sammenligne med ham inden han køre!

Vil næppe hjælpe ret meget.

> [...]
> i vores lejlighed (jeg kan heller ikke se nogen)? Hvordan kan de så opgøre
> vores forbrug til 10,5 enheder a' kr. 237?

Har i heller ikke en varmemåler på de varmerør der går ind i
lejligheden ? Ellers er det formentlig noget der udregnes på baggrund
af det totale forbrug og jeres lejligheds størrelse.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 00:39

> Det kan have noget at gøre fællesudgifter - det burde være forklaret på
> jeres opgørelse hvordan tingene beregnes og fordeles.

Jeg forstår det stadigt ikke. Der står ganske vist, at en håndvask giver 1
andel, et brusebad giver 2 andel m.v. Hvis dette er lige tal, hvordan kan
det endelige resultat så blive ulige?

> Det burde stå på opgørelsen hvordan i gør det, ellers kontakt udlejer.

Det står der, tak skal du have.

> Har i heller ikke en varmemåler på de varmerør der går ind i lejligheden ?
> Ellers er det formentlig noget der udregnes på baggrund af det totale
> forbrug og jeres lejligheds størrelse.

Jeg ved ikke om vi har målere - det kan være de sidder nede i kælderen, men
det ved jeg ikke? Vi burde vel være gjort opmærksomme på dem, hvis vi bliver
afregnet for dem?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-05 00:51

Søren was thinking very hard :

> Jeg forstår det stadigt ikke. Der står ganske vist, at en håndvask giver 1
> andel, et brusebad giver 2 andel m.v. Hvis dette er lige tal, hvordan kan det
> endelige resultat så blive ulige?

Hvis jeres ejendom totalt har brugt 500 enheder og i har 2 håndvaske og
en bruser og et toilet (som vi bare sætter til 1 enhed) så har i brugt
5 andele af de 500 forbrugsenheder. En andel svarer så til det totale
antal andele i bygningen, altså samtlige håndvaske, brusere, toiletter
og hvad der ellers er tildelt andele. Er der 10 lejligheder med 5
andele hver, altså 50 andele ialt, så skal i betale for de 5 af de 50
andele - altså totalforbruget divideret med antal andele = 500/50 = 10
forbrugsenheder. På den måde kan tallet sagtens blige ulige. Der burde
iøvrigt være angivet hvor mange andele der er i bygningen og det totale
forbrug (altså udregningen) - ellers har i et for dårligt selskab til
at lave afmåling og regnskab :)

> Jeg ved ikke om vi har målere - det kan være de sidder nede i kælderen, men
> det ved jeg ikke? Vi burde vel være gjort opmærksomme på dem, hvis vi bliver
> afregnet for dem?

De sidder næppe i kælderen hvis de skal måle hvor meget varmt vand i
bruger, det vil jo kræve et seperat rør fra måleren til hver enkelt
lejlighed. Jeg har 2 af den slags målere i min lejlighed, en på
badeværelset og en i køkkenet - og de måler iøvrigt kun varmeforbruget,
ikke antal liter vand - men jeg tror jeres forbrug er udregnet ud fra
en fordeling baseret på totalforbrug og jeres lejligheds størrelse.

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 01:20

> [...]
> ikke antal liter vand - men jeg tror jeres forbrug er udregnet ud fra en
> fordeling baseret på totalforbrug og jeres lejligheds størrelse.

Okay, jeg var ikke klar over, at man kunne regne det sådan ud - altså at
tage det samlede forbrug og dele med antal lejligheder. Der må jo være nogen
der bliver snydt så (dem som bruger lidt), men tak for info. Jeg tror ikke,
at vi vil gøre mere ved det så.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-05 02:50

Søren laid this down on his screen :

> [...]
> bliver snydt så (dem som bruger lidt), men tak for info. Jeg tror ikke, at vi

Ja det er en lidt unfair beregningsmetode men den bruges mange steder
hvor der ikke er seperate målere. Nogen betaler for meget og andre for
lidt - men det kan også være en særdeles dyr fornøjelse at få opsat
målere så spørgsmålet er hvad der bedst kan betale sig, selv for dem
der betaler for meget.

Men det kan godt være du alligevel skal snakke med udlejer om hvorvidt
jeres forbrug er meget højt i forhold til normalen for bygningen - der
kan jo være fejl i en installation eller en måler.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-05 07:08

In article <439e1273$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Søren wrote:

> [...]
> der bliver snydt så (dem som bruger lidt), men tak for info. Jeg tror ikke,

Jeg har lige hørt fra en hvor de fordeler vand efter antal beboere i hver
lejlighed da man mente fordelingstallene var for uretfærdige. Man kan
aftale sig til næsten alt her i DK.

Fra : Jubii

Dato : 13-12-05 12:34

On 13 Dec 2005 06:07:32 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg har lige hørt fra en hvor de fordeler vand efter antal beboere i hver
>lejlighed da man mente fordelingstallene var for uretfærdige. Man kan
>aftale sig til næsten alt her i DK.

Såh, skal lovene her til lands ikke følges?

§ 46. Bestemmelserne i § 36, stk. 1 og 2, kan kun fraviges i lejeaftaler, der
vedrører lokaler, som udelukkende anvendes til andet end beboelse, jf. dog stk.
2.

Stk. 2. § 36, stk. 1, 2. pkt., finder ikke anvendelse på aftaler om udlejning af
lejligheder, der er forbeholdt uddannelsessøgende eller andre unge i ejendomme
tilhørende almene boligorganisationer, selvejende institutioner, fonds o.lign.,
hvis vedtægter, fundats el.lign. er godkendt af det offentlige, eller på
lejeaftaler om enkelte værelser til beboelse. 1. pkt. finder dog ikke
anvendelse, hvis ejendommen efter anden lovgivning er omfattet af en pligt til
varmefordelingsmåling, der omfatter de pågældende lejemål.

Stk. 3. Bestemmelserne i § 38, stk. 3, og i §§ 40-43 kan ikke ved aftale
fraviges til skade for lejeren.

Stk. 4. Beslutninger efter § 37, stk. 2 og 3 er bindende for alle lejere uanset
modstående tidligere aftaler.

Stk. 5. Bestemmelsen i § 39, stk. 3, kan ikke fraviges ved aftale.

Stk. 6. Ændringer af betalingsbetingelserne for elektricitet efter § 45, stk. 3,
gælder uanset modstående tidligere aftale.

Fra : Jubii

Dato : 13-12-05 12:55

On Tue, 13 Dec 2005 01:20:08 +0100, "Søren" <soren@removethis.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>der bliver snydt så (dem som bruger lidt), men tak for info. Jeg tror ikke,

Der er 2 slags vandregnskaber og de har hver deres §§ i lejeloven.

1 er regnskabet over forbrug af varmt vand og varme.
2 er regskabet over forbrug af koldt vand.

Når du skriver i har fået en ekstra regning, står der så noget om hvorfor den
regning er kommet? Er det en regning for forbrug der ikke har været medtaget i
det årlige regnskab, eller hvordan er den fremkommet?

De tal du har oplyst og bruger i dit indlæg hænger ikke sammen, du har rodet
rundt i kr. og andele samt evt. undladt at sætte kommaer.

Det vil være meget dumt ikke at sende en klage over regnskabet til udlejer inden
for de 6 uger lejerfrist. Kun skriftlige henvendelser.
Udlejer skal så inden 6 uger efter lejerens tidsfrist er udløbet sende klagen
videre til huslejenævn hvis han vil bibeholde kravet over for lejer.

Sender han ikke klagen videre eller sender den for sent skal i ikke betale en
øre. Desuden får i også den mulighed at få regningen gennemgået og en afgørelse
om hvorvidt den er ok eller ej.

I skal i klagen til udlejer medtage på hvilke punkter i ikke kan godkende
regnskabet.

Det gælder også det punkt på regnskabet hvor der skal stå den præcise måde
hvordan der klages over regnskabet.

§40.

Stk. 3. Lejeren kan skriftligt gøre indsigelse mod varmeregnskabet senest 6 uger
efter modtagelsen af varmeregnskabet. I ejendomme med beboerrepræsentation kan
beboerrepræsentanterne på samtlige lejeres vegne gøre indsigelse mod
varmeregnskabet, jf. 1. pkt. Indsigelsen skal indeholde meddelelse om, på hvilke
punkter regnskabet ikke kan godkendes. Udlejeren skal da indbringe sagen for
huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at
fastholde sit krav i henhold til varmeregnskabet.

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 20:17

> [...]
> medtaget i
> det årlige regnskab, eller hvordan er den fremkommet?

Jeg tror ikke at jeg forstår? Der står ikke noget om hvorfor vi har fået
den, men da der har været én her og aflæse radiator forbrug er det vel
dérfor og fordi de opgør varmeforbruget én gang om året?

> De tal du har oplyst og bruger i dit indlæg hænger ikke sammen, du har
> rodet
> rundt i kr. og andele samt evt. undladt at sætte kommaer.

Jeg har blandet det en smule sammen, kan jeg godt se nu Tallene er som
følger:

VARME-MÅLEDELINGER:
Fordelingsbeløb = 98.293
Sum af enheder for ejendommen = 415,6
Enhedspris = 236,5087103
Enheder = 35,8
Beløb = 8.467

VARME-ANDELE
Fordelingsbeløb = 7.020
Sum af enheder for ejendommen = 67
Enhedspris = 104,79
Enheder = 4,81
Beløb = 504

VARMT VAND-VÆRELSESANDEL
Fordelingsbeløb = 35.105
Sum af enheder for ejendommen = 148
Enhedspris = 237,1935811
Enheder = 10,58
Beløb = 2.509

> [...]
> klagen
> videre til huslejenævn hvis han vil bibeholde kravet over for lejer.

Jo, men vi kan godt klage over regningen og sige, at vi ikke er enige i
noget af det, men hvordan dokumentere vi, at vi har ret? Jeg kan jo ikke
sige med sikkerhed, at vi ikke har haft det forbrug, men jeg synes bare, at
det er højt set i lyset af, at vi har nye vinduer i.

> [...]
> en
> øre. Desuden får i også den mulighed at få regningen gennemgået og en

Pengene bliver automatisk opkrævet på vores næste PBS d. 01/01-2006.

> [...]
> huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at
> fastholde sit krav i henhold til varmeregnskabet.

Jeg ved jo ikke hvad de andre lejere har fået af varmeregning. Jeg ved at
der tidligere har været problemer med netop varmeregningen, men det var
under en anden udlejer.

Fra : Jubii

Dato : 13-12-05 21:00

On Tue, 13 Dec 2005 20:17:24 +0100, "Søren" <soren@removethis.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg tror ikke at jeg forstår? Der står ikke noget om hvorfor vi har fået
>den, men da der har været én her og aflæse radiator forbrug er det vel
>dérfor og fordi de opgør varmeforbruget én gang om året?

Det er fordi du i emnelinien skriver det er en ekstra regning, så der må jo have
været een før den som var den årlige obligatoriske regning.
Men nu går jeg så ud fra er den årlige obligatoriske regning i har fået.

> [...]
>sige med sikkerhed, at vi ikke har haft det forbrug, men jeg synes bare, at
>det er højt set i lyset af, at vi har nye vinduer i.

I skal ikke bevise i har ret, det er udlejer der skal bevise tallene er rigtige.
Og da du har skrevet at der på aflæsningsslippen står ialt 37 så udgør de 2
andele sammetællinger mere end 37. Samtidig kan der jo ikke være et decimaltal i
forbindelse med hvad de kalder værelsesandele, enheder, som jo er i hele tal.
I kan også være uenig i at cirkulationstabet (værelsesandele) skulle være så
stort når i har fået nye vinduer i.
Det ser ud til de har slået varmt vand og cirkulationstab sammen=forkert.

Så der er masse at klage over, så tag bare alle beløb med, det er stadig udlejer
der skal bevise tallene er rigtige.

En regel huslejenævn regner med i varmeregnskaber er at fordelingen af varme og
varmt vand skal ligge på 80% varmeudgifter og 20% varmt vand udgifter. Det
fremgår ikke af jeres regnskab at det er sådan sat sammen.

>Pengene bliver automatisk opkrævet på vores næste PBS d. 01/01-2006.

Det er ligegyldigt, har i betalt for meget skal det tilbagebetales.

>Jeg ved jo ikke hvad de andre lejere har fået af varmeregning. Jeg ved at
>der tidligere har været problemer med netop varmeregningen, men det var
>under en anden udlejer.

Men det er sikkert det samme firma han benytter til aflæsning og
regnskabsførelse. Så fejl i regnskaberne er nok de samme.

Du kan iøvrigt forlange at få udleveret hele ejendommens varmeregnskab for
kontrol, og det skal jo ske inden lejer tidsfristens udløb og i god tid inden.

§ 40.

Stk. 2. Når varmeregnskabet er udsendt, skal udlejeren på lejerens forlangende
give ham eller hans befuldmægtigede adgang til at gennemgå bilagene på
ejendommen eller andetsteds i vedkommende byområde.

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 22:07

> I skal ikke bevise i har ret, det er udlejer der skal bevise tallene er
> rigtige.

De kan vel bevise det ud fra strimlen og ejendommens samlede forbrug?

> I kan også være uenig i at cirkulationstabet (værelsesandele) skulle være
> så
> stort når i har fået nye vinduer i.

Det forstår jeg ikke. Hvordan ved jeg, at vi har et "rigtigt" cirkulations
tab og hvad er det normale?

> [...]
> varmt vand skal ligge på 80% varmeudgifter og 20% varmt vand udgifter. Det
> fremgår ikke af jeres regnskab at det er sådan sat sammen.

De går vel ud fra det ejendommens samlede forbrug? Jeg mener... hvis
ejendommen samlet set har 95% forbrug på varme og 5% forbrug på opvarmning
af varmt vand, så er det vel sådan det er og ikke hvad huslejenævnet siger?

En par andre ting jeg tænker på.

Kan man sige noget om hvad en cirka pris bør være pr. kvm. mht. varme?

I vores lejekontrakt står der stadigt det der med, at vand er inkluderet i
lejemålet, men jeg skal bare lige være sikker på, at det vi betaler for så
kun er selve opvarmingen af vandet eller hvad?

Det kan være.

Mange tak for respons.

Fra : Jubii

Dato : 14-12-05 11:19

On Tue, 13 Dec 2005 22:07:29 +0100, "Søren" <soren@removethis.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>De kan vel bevise det ud fra strimlen og ejendommens samlede forbrug?

Regnskabet gælder kun for dig og dit forbrug og de 2 ting skal jo gerne være
korrekt. Og er det forkert for dig er det også forkert for de andre beboere.
De kan jo ikke aflæse een ting og så fumle sig frem til et andet for at få hele
ejendommens regnskab til at gå op for hvert enkelt beboers regnskab.

>Det forstår jeg ikke. Hvordan ved jeg, at vi har et "rigtigt" cirkulations
>tab og hvad er det normale?

Det forstod du da godt da du skrev følgende i et svar.

"Jeg forstår det stadigt ikke. Der står ganske vist, at en håndvask giver 1
andel, et brusebad giver 2 andel m.v. Hvis dette er lige tal, hvordan kan
det endelige resultat så blive ulige??

Og det er rigtigt, haneandelene er lige tal, så jeg har dem mistænkt for at have
lagt varmt vandforbruget sammen med haneandelene (varmetabet)

Iøvrigt skal varme-andelene og så være faste hele tal, og det er det heller
ikke.

> [...]
>af varmt vand, så er det vel sådan det er og ikke hvad huslejenævnet siger?

Hvad huslejenævnet siger er som regel det de afgør sager efter.
Det er de beløb der er skrevet som der regnes på.
Og er varmetab og forbrug lagt sammen kan det jo ikke kontrolleres at
omkostningen er korrekt fordelt med 80/20.

Jeg får det til 71/29

>En par andre ting jeg tænker på.
>
>Kan man sige noget om hvad en cirka pris bør være pr. kvm. mht. varme?

Kun over tid ved at have flere varmeregnskaber, og så blev den serie lige
ødelagt da i fik nye (og bedre isolerende?) vinduer. Desuden er prisen på
olie/kul eller hvad der fyres med i varmeanlægget (fjernvarme?) ikke den samme
år for år.

>I vores lejekontrakt står der stadigt det der med, at vand er inkluderet i
>lejemålet, men jeg skal bare lige være sikker på, at det vi betaler for så
>kun er selve opvarmingen af vandet eller hvad?

Det er den udgift til opvarmning af vandet i betaler for, rigtigt. Udgiften er
for olie/damp/kul eller lign.

Et fjernvarmeværk har forresten nogle regler vedrørende returvarme. Her kan der
spares eller overforbruges, og så er der bonuspenge/strafpenge indblandet.
Husk at rabatter skal fratrækkes regnskabet.

Jeg kommer ind på dette fordi nogle af jer spekulerede på at have et vist antal
radiatorer åbne på fuldt drøn i en periode m.m., men det kunne jo give en anden
returvarme end den skal være på og dermed strafafgift hvis et fjernvarmeværk
leverer varmen.

>Det er vigtigt, at du aldrig nøjes med
>at åbne én radiator for fuld varme. Det
>er mere økonomisk at åbne alle radiatorer
>i boligen for svag varme – også
>selv om en enkelt let kunne klare
>behovet. Én radiator, der afgiver 100
>procent varme, er en dyrere løsning
>end fire, der afgiver 25 procent hver.
>Og det reelle varmeudbytte i boligen
>er præcis det samme.

Returvarmen skal ligge inden for en vis temperatur af fremvarmen for at give den
bedste økonimi for alle parter. Det gælder naturligvis også for andre
opvarmningsformer.

>Det kan være.
>
>Mange tak for respons.

Jep, se at få indsendt en klage over det regnskab til udlejer.

http://www.ke.dk/pls/portal/docs/PAGE/KE_SHARED_TEXT/PUBLIKATIONER_PDF/DIVERSE_VEJLEDNINGER_INFORMATIONER/FJERNVARME2000-TIPS_OG_INFO.PDF

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-05 07:05

In article <439dffa1$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Søren wrote:
> [...]
> at vi i alt skal betale kr. 11500 for varme og varmt vand - kr 9000 for

Bor i 8000 Århus C. 65/73 m^2. Ydervægge er isoleret med 50mm rockwool i
1980. Jeg holder normalt ca. 18-20 grader. Normalt koster det mig ca. 4500
kr af min a'conto indbetaling i varme og varmt vand. Har naboer ovenpå og
nedenunder. Er single. Bad herhjemme ca. 3 gange uge.

Hvis i bor yders, eller har det varmere end 20C, så er 6000 kr ikke
unormalt. Min er jo en del mindre.

Dertil ca. 2500 kr i vand. Det er 22% af vores samlede vandforbrug.
(1x grillbar, 1x 2 studerende, mig, 1x 1 studerende).

> [...]
> til 35,8+4,8? Og hvordan kontrollere vi selv de meget svært aflæselige
> målere vi har sidende på vores radiatore?

Varme andele er sandsynligvis efter fordelingstal. 105/1000 dele.
Måleenheder bude du kunne aflæse. Og dermed kontrollere.

Hvis i sender vandet tilbage med for høj temperatur, så udnytter
i det dårligt, og prisen per enhed stiger.

> Kan vi gøre indsigelse imod varmeregningen? Jeg gætter på at det kan vi
> ikke, når ikke vi selv kan dokumentere det bedre end den strimmel vi har?

Korrekt. Normalt er man selv aflæser eller taler med måle-manden om
det når han aflæser dem.

> Næste år vil vi naturligvis sørge for at aflæse alle målere inden der kommer
> en målefyr og så sammenligne med ham inden han køre!

De plejer at være flinke nok, ihvertfald her i Jylland.

> [...]
> i vores lejlighed (jeg kan heller ikke se nogen)? Hvordan kan de så opgøre
> vores forbrug til 10,5 enheder a' kr. 237?

Vandmængden kendes ikke. Men der er nok en fordampningsmåler (det farvede
glas). Dette bruges til at "vurdere" forbruger. Dvs når du skal bruge varmt
vand, så kør med 100% tryk. Og luk så. Fordampningsmåleren måler normalt
hvor lang tid du har åbent for det varme, ikke hvor meget der kommer ud.

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 20:28

> [...]
> vand, så kør med 100% tryk. Og luk så. Fordampningsmåleren måler normalt
> hvor lang tid du har åbent for det varme, ikke hvor meget der kommer ud.

Det er en fordampningsmåler, men er du sikker på hvad du skriver? I så fald
kan det vel bedst betale sig at lukke for alle radiatore og så have én åbnet
for fuld tryk hele tiden? Der kommer ganske vist også et tomgangs forbrug,
men det burde vel være lavere end ved forbrug?

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-05 13:25

Scripsit "Søren" <soren@removethis.com>

> [...]
> Varme-andele, 105 enheder a' kr. 4,8
> Det giver så næsten kr. 9000. Men hvordan kan 37 på aflæsningsstrimlen blive

De 35,8 er prisen for en aflæst enhed. Det er 236 der skulle have
været 37. Måske en tastefejl? Få fat i udlejer og bed om en forklaring
på hvor tallet 236 kommer fra.

--
Henning Makholm "Take a sad song, and make it bitter."

Fra : Søren

Dato : 13-12-05 20:04

> De 35,8 er prisen for en aflæst enhed. Det er 236 der skulle have
> været 37. Måske en tastefejl? Få fat i udlejer og bed om en forklaring
> på hvor tallet 236 kommer fra.

Nej, jeg skriver som regningen er:

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-05 00:08

Scripsit "Søren" <soren@removethis.com>

> Nej, jeg skriver som regningen er:

> VARME-MÅLEDELINGER:
> Enhedspris = 236,5087103
> Enheder = 35,8

Ok, det var så bare det modsatte af hvad du skrev øverst oppe.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Søren

Dato : 14-12-05 00:21

> Ok, det var så bare det modsatte af hvad du skrev øverst oppe.

Ja, det fandt jeg ud af efter jeg havde sendt den :-/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-12-05 04:21

"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Varme-andele, 105 enheder a' kr. 4,8
> Det giver så næsten kr. 9000. Men hvordan kan 37 på aflæsningsstrimlen

Kan det være de 2 tal skal trækkes fra hinanden og give 31 - står der 31 på
sedlen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jubii

Dato : 21-12-05 11:07

On Wed, 21 Dec 2005 04:21:01 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
>
>Kan det være de 2 tal skal trækkes fra hinanden og give 31 - står der 31 på
>sedlen?

Tag dog og læs tråden igennem, så har du svaret på den der, hmmm.