katte og fyrværkeri
Fra : Trine Vinding

Dato : 11-12-05 18:27

Hej NG

Jeg er for en måneds tid siden blevet den lykkelige ejer af Tiffi, en hellig
birma, der på nuværende tidspunkt er lidt over 5 måneder, og derfor ikke har
oplevet sin første nytårsaften endnu. Jeg vil derfor gerne høre om jeres
erfaringer med kattenes reaktioner på de høje lyde fra fyrværkeriet. Bliver
de ligesom hunde bange og gemmer sig eller formår de at abstrahere fra det?
Er der noget specielt jeg skal gøre eller kan jeg regne med, at hun bare
tager det i stiv "arm"? (Jeg bor i en karrebebyggelse, hvor der givetvis vil
være temmelig meget larm.)

Mange julehilsner - og på forhånd tak for jeres svar
Trine

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 18:32

"Trine Vinding" <trinevinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> karrebebyggelse, hvor der givetvis vil være temmelig meget larm.)
>
> Mange julehilsner - og på forhånd tak for jeres svar

Vores misser gemmer sig som reglen et eller andet sted .. gerne i et skab
eller ligende
Virker ikke som om den er bange

Tøsen

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 11-12-05 18:53

Trine Vinding skrev i en meddelelse...

> Er der noget specielt jeg skal gøre eller kan jeg regne med, at hun bare
> tager det i stiv "arm"? (Jeg bor i en karrebebyggelse, hvor der givetvis
> vil være temmelig meget larm.)

Jeg har katte der befinder sig i hver ende af reaktionsspektret - og jeg bor
også i et boligblok kompleks, hvor hvert eneste brag giver så meget ekko at
man skulle tro verdens ende var nær.
Min hankastrat er lige ved at dø af skræk når fyrværkeriet begynder. Men
bare jeg sørger for at han kan kante sig ind under min seng som har
kappelagen og ligge derinde lige omkring midnat når vi andre går ud, så
klarer han det til UG. Han har ingen problemer så længe vi er inde hos ham
og man skal endelig ikke pylre om ham, for så får han bare ondt af sig selv
og så bliver det værre. Men sørg for at katten kan gemme sig, lad fjernsynet
køre hvis du skal ud og fyre af eller kigge ved midnatstid, drop bordbomber
og andet bang bang ved bordet og så er du på rette vej.

Måske du i stedet har en som min anden kat? Bare hun er hjemme er hun tryg,
så hun sidder ofte i vinduet og kigger ud på raketterne og det er sjovt at
se hvordan hun følger dem med blikket fra en lille lysstråle til en stor
buket.

I år har jeg så to redningsmisser boende til nytår, som jeg ikke ved hvordan
reagerer, så dem holder jeg lige ekstra øje med.

Men med lidt forkælelse, absolut ingen ynk, men gerne lidt ros - og nogle
gode sikre gemmesteder tror jeg nu også Tiffi overlever nytåret.

Glædelig jul og godt nytår til jer begge
Tina, Gizmo, Devi, Blanca og Shiri
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Inge

Dato : 11-12-05 20:01

> lad fjernsynet køre hvis du skal ud og fyre af eller kigge ved midnatstid,
> drop bordbomber og andet bang bang ved bordet og så er du på rette vej.

Hej
Altså lige den med fjernsynet der kører, når du ikke er hjemme ville jeg
være skrækslagen for, jeg synes nemlig jeg tit hører om fjernsyn der
eksploderer, men det måske overdrevent og bare mig der er en høne. Jeg ville
bare tænde for radioen og lade den spille, så bragene udenfor ligesom
drukner lidt. Bare min mening.
mvh
Inge

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-12-05 01:03

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksploderer, men det måske overdrevent og bare mig der er en høne. Jeg
> ville bare tænde for radioen og lade den spille, så bragene udenfor

kommer fra et hjem hvor TVet køre 24/7 næsten .. aldrig oplevet at det
explodere

Den kan hvist kun ske hvis lynet slår ned i det

OZ3BTO

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 14-12-05 16:29

Tina Susanne Johansson skrev i en meddelelse...
> Men sørg for at katten kan gemme sig, lad fjernsynet køre hvis du skal ud
> og fyre af eller kigge ved midnatstid, drop bordbomber og andet bang bang
> ved bordet og så er du på rette vej.

Det lyder på kommentarerne som om jeg lige skal understrege hvad det er jeg
siger om fjernsyn i mit indlæg.
Jeg siger ikke at man skal lade fjernsynet køre hele nytårsaften imens man
er et helt andet sted til fest.
Jeg siger til gengæld at man kan lade fjernsynet køre til midnat, hvis man
fejrer nytåret hjemme hos katten, og gerne lige vil ud og skyde af selv
eller kigge på andre folks lommeuld der går op i ild. Det vil for mit
vedkommende dreje sig om ca. 30 minutter hvor kattene er alene i lejligheden
og fjernsynet kører. Jeg har erfaret at det forvirrer dem mere hvis jeg
slukker fjernsynet der alligevel kører hele aftenen, og så tænder det igen
når vi kommer ind.

Så jeg opfordrer på ingen måde til at lade fjernsynet køre en hel dag uden
opsyn - det har jeg kun gjort en gang og det var fordi jeg glemte at slukke
det engang jeg kom for sent ud af døren om morgenen

Mvh Tina

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 20:48

> [...]
> Er der noget specielt jeg skal gøre eller kan jeg regne med, at hun bare
> tager det i stiv "arm"? (Jeg bor i en karrebebyggelse, hvor der givetvis

Min kat er fuldstændig ligeglad med larmen, og lysene fra fyrværkeriet
sidder han og kigger ud på, følger med øjnene og undres hver gang han ser en
raket eksplodere på himmelen

Andy skal være alene hjemme dette nytår, og det er jeg fuldstændig tryg ved.
Uanset hvor meget larm og hvor mange blink der er, rager det ham en
høstblomst.

Tina

Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-12-05 21:40

Tina A. wrote:
> [...]
>
> Andy skal være alene hjemme dette nytår, og det er jeg fuldstændig tryg ved.
> Uanset hvor meget larm og hvor mange blink der er, rager det ham en

En af vores sidder også i vinduet og følger med. Den anden. Tjaa. Hvis
hun ikke sidder ved madskålen - så ligger hun, med 99% sikkerhed på en
af vores skærme og får (endnu) en lille lur

Mvh.
Steffen

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-12-05 23:38

Jeg tror ikke der er grund til bekymring. Alle de katte vi har haft, har
været flintrende ligeglade med fyrværkeriet (og vi bor i brokvarterene i
Indre København hvor der plejer at være _ret_ meget gang i den). Den største
reaktion plejer som regel at være, at de løfter hovedet og vender ørene mod
lyden, hvis der kommer et særlig højt drøn nede fra een af gårdene.

Men jeg kan kun råde til dig at holde kattene inde og passe på de ikke
smutter ud i forvirringen, sørge for at de kan gå afsides og gemme sig hvis
de vil og droppe det med bordbomber og lignende indendørs, hvis du er
bekymret for at det vil stresse dem. Så er jeg sikker på, at de klarer
aftenen fint.

Jer ser ingen grund til at tænde for tv'et og lignende - det er nok mere
noget vi som mennesker kan forholde os til, end katte kan. Og så skal man jo
som udgangspunkt ikke gå fra et tændt apparat, der ikke er beregnet til at
være tændt døgnet rundt

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-12-05 01:29

On 2005-12-11 18:27:06 +0100, "Trine Vinding" <trinevinding@stofanet.dk> said:

> Bliver de ligesom hunde bange og gemmer sig eller formår de at
> abstrahere fra det? Er der noget specielt jeg skal gøre eller kan jeg
> regne med, at hun bare tager det i stiv "arm"?

Tjah, mine to var ophøjede ligeglade i de første år af deres liv og sad
gerne i vindueskarmen og fulgte med. År 2000 var så meget voldsomt,
hvad fyrværkeri angår, der røg nogen deciderede bomber.
Og siden har Ditte været bange mens det står værst på, og Donna er -
tjah, forsigtig. Det hjælper at hive gardinerne for, så de ikke kan se
glimtene, lade TV eller radio spille pænt højt for at overdøve bragene
- og så selv opføre sig normalt. Så kommer de igennem det med lidt
ubehag, men uden de store problemer. Lav evt en hule de kan gemme sig
i, f.eks. i bunden af et skab eller lignende. Når du ikke kender din
kat endnu på det punkt, ville jeg forberede mig - der kan højst ske
det, at dine forholdsregler ikke var nødvendige.

Betina har begået en god artikel om emnet her:
http://www.kattehandel.dk/nytaar.htm

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk