Krypterings-algoritme?
Fra : Niels

Dato : 11-12-05 12:28

Lavede engang et indlæg om crypt() og kom frem til at man ikke kunne
dekryptere igen. Derfor vil jeg lave min egen algoritme.
Men hvordan? Hvordan laver jeg min egen algoritme til at kryptere og
dekryptere?

--
/Niels (Webmaster on NooP Web - www.niels.spoweb.dk - English:
www.niels.spoweb.dk/language.php?l=eng)

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 11-12-05 12:49

On Sun, 11 Dec 2005 12:27:40 +0100, Niels wrote:

> [...]
> dekryptere igen. Derfor vil jeg lave min egen algoritme.
> Men hvordan? Hvordan laver jeg min egen algoritme til at kryptere og

Nu kender jeg dig selvfølgelig ikke, men jeg tvivler meget stærkt på at
du er i stand til at lave din egen krypteringsalgoritme.

Mon ikke du vil have større held med at finde en implementation af f.eks
DES, AES eller lignende. Det du leder efter, tror jeg, er symetric key
algoritmer. Alternativt kunne du wrappe PHP omkring f.eks pgp (eller gpg)
og der igennem bruge public key kryptering.

Min pointe er at du skal være et matematisk geni for at designe en god
krypteringsalgoritme, et der meget naivt at tror det er noget man gør på
en weekend

Fra : Niels

Dato : 11-12-05 13:47

"Simon Lyngshede" <simon@giraf.spiceweasel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min pointe er at du skal være et matematisk geni for at designe en god
> krypteringsalgoritme, et der meget naivt at tror det er noget man gør på

naivt? jeg har ingen anelse om hvordan man KAN lave det, og jeg har ikke
nævnt noget om tid. Jeg blev anbefalet i mit forrige indlæg at prøve at lave
min egen algoritme.

Undskyld men jeg kan simpelthen ikke se det naive i det :S

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-12-05 14:22

Niels wrote:
> [...]
> nævnt noget om tid. Jeg blev anbefalet i mit forrige indlæg at prøve at lave

Det er ikke alle forslag man får på usenet, der er gode.

> Undskyld men jeg kan simpelthen ikke se det naive i det :S

"Naivt" er måske også et stærkt ord, men Simon har en pointe. Hvis du
faktisk skal bruge det til noget, bør du ikke give dig i kast med at
skrive din egen algoritme. Jeg har fundet det oprindelige indlæg, hvor
det blev foreslået at du skulle skrive en krypteringsalgoritme. Jeg har
ikke den fjerneste idé om hvad Martin mente med sit forslag og vil
stadigvæk fraråde det.

Hvad er det konkret, du skal bruge det til?

Der er tre klasser af krypteringsalgoritmer, der er egnede til meget
forskellige opgaver: hash-algoritmer, symmetriske algoritmer og
asymmetriske algoritmer. Hash-algoritmer benyttes som regel til at
beskytte passwords og signaturer, symmetriske algoritmer til kryptering
af data med én nøgle og asymmetrisk algoritmer til kryptering med en
nøgle og dekryptering med en anden nøgle (f. eks. digitale signaturer).

Så hvad er det, du har i tankerne?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Niels

Dato : 11-12-05 14:38

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh. Michael.
> --
> Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?

Jeg eksperimentere bare, det gør jeg hele tiden for at forbedre min viden
inden for PHP, nu røg jeg så bare forbi crypt() osv. og begyndte så at
irretere mig over at jeg ikke kunne dekryptere igen, for så kan man jo
f.eks. ikke bruge det til at kryptere mails og bagefter kunne dekryptere det
igen. Egentligt derhen af jeg vil hen.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-12-05 14:45

Niels wrote:

> [...]
> f.eks. ikke bruge det til at kryptere mails og bagefter kunne dekryptere det

crypt bruges mest til at kryptere passwords på linie med sha1 og md5. Se
eksemplerne på manual-siden:

http://dk2.php.net/manual/en/function.crypt.php

Til emails, der skal kunne dekrypteres af andre, så tag et kig på
openssl-funktionerne i php.

Iøvrigt er den helt gal med din citatteknik.

Fra : Niels

Dato : 11-12-05 15:01

> [...]
>
> http://dk2.php.net/manual/en/function.crypt.php
>
> Til emails, der skal kunne dekrypteres af andre, så tag et kig på

Skal man have egen server for at installere det? Eller er det et script man
bare skal inkludere

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-12-05 15:07

Niels wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Skal man have egen server for at installere det? Eller er det et script man
> bare skal inkludere

Det er et modul, der skal være installeret på serveren. Du kan prøve at
se om funktionerne findes ved at skrive et script, der bruger dem.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-12-05 12:52

Niels wrote:
> [...]
> dekryptere igen. Derfor vil jeg lave min egen algoritme.
> Men hvordan? Hvordan laver jeg min egen algoritme til at kryptere og

Jeg er ikke i stand til at forklare dig hvordan du laver din egen
krypteringsalgoritme. Desuden er det en dårlig idé at bruge den slags
til andet end at eksperimentere med. Hvis man skal bruge kryptering i et
produktionsmiljø, er det bedre at bruge en eksisterende implementation.

Hvis du kan bruge en eksisterende algoritme, så tag et kig her:

http://dk2.php.net/mcrypt/

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-12-05 13:59

On Sun, 11 Dec 2005 13:47:11 +0100
"Niels" <niels@spoweb.dk> wrote:

> [...]
> prøve at lave min egen algoritme.
>
> Undskyld men jeg kan simpelthen ikke se det naive i det :S

det er naivt at tro at du kan lave noget som er bedre end at bruge den
simple rot13 eller lignende når nu du ikke har nogen anelse om hvordan
det kan laves. Det er sindsygt komplekst og selv den mindste fejl kan
betyde at din sikkerhed let kan kompromitteres eller at dine data
bliver smadret.
Find i stedet implementationer af f.eks. 3DES, Blowfish, AES eller
lignende gennemtestede algoritmer.
Hvis det forøvrigt er til passwords du har behov for dette så ville jeg
nok revurdere mit design før jeg ville gå i krig med at implemenetere
kryptering, for normalt er en hashing ala md5 rigeligt til at give dig
password sikkerhed.