encode mp3 i et ordentlig kvalitet
Fra : Michael Petersen

Dato : 11-06-01 12:19

Er der nogen der kender en MP3 encoder i en ordentlig kvalitet. Jeg sidder
og samler mine cd som mp3 til brug når jeg mixer cd'ere til bilen fester og
lign. Men det program jeg bruger (Realplayer) er elendigt til det. Er der
nogen der kan hjælpe med et ordenligt stykke software. Jeg ved godt at lyden
ikke kan blive så god som mon originale cd. Men tabet er i øjeblikket
uacceptabelt stort.

mvh

Michael

Fra : Tivas Laursen

Dato : 11-06-01 13:17

Hej

jeg kan anbefale Audio Catalyst, som kan hentes fra www.xingtech.com
det er både hurtigt og det giver en udemærket lydkvalitet.

Hilsen Tivas
tivas@laukaz.dk

Fra : Hauge

Dato : 11-06-01 15:02

Hejsa

"Tivas Laursen" <tivas@laukaz.dk> wrote in message
> jeg kan anbefale Audio Catalyst, som kan hentes fra www.xingtech.com
> det er både hurtigt og det giver en udemærket lydkvalitet.

Beklager, det er faktisk den ringeste, den klipper ved 15-16 KHz og har en
utrolig skinger lyd.

MusicMatch er ret god, den bruger den eneste seriøse codec der findes :
Frauenhoffer.
www.musicmatch.com

Mvh Hauge

Fra : John K

Dato : 11-06-01 16:01

> Beklager, det er faktisk den ringeste, den klipper ved 15-16 KHz og har en
> utrolig skinger lyd.

Kun ved lave bitrates.

> MusicMatch er ret god, den bruger den eneste seriøse codec der findes :
> Frauenhoffer.
> www.musicmatch.com

Ikke hvis du kører med en fornuftig høj bitrate - så virker AudioCatalyst
lige så godt som Frauenhoffer.
Jeg tror ikke du kan høre forskel på de to - men jeg laver da gerne en
A/B-test med dig :)

Mvh

John K

Fra : Michael Kornum

Dato : 11-06-01 16:28

den så vidt jeg ved bedste mp3 encoder pt er LAME (og så er den vist også
freeware).

michael

Fra : Peter G.

Dato : 11-06-01 16:39

"John K" <sydfynsfm@hotmail.com> wrote in message

> Kun ved lave bitrates.

Noper. Det er LAME (LAME Ain't A Mp3 Encoder) encoderen. Den har den bedste
variable bitrate (VBR) encoding samt en constant bitrate encoding (CBR) som
når op på Frauenhofer's. Og så er den freeware. (Hvis man ser bort fra at
MP3 er patenteret). Dog kan den være svær at hitte rundt i hvis man vil
bruge den optimalt, fordi den kan konfigurereres på utallige måder

Se evt. på http://www.r3mix.net

--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"Like A Nuclear Reprisal Inbound From Outer Space,

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 12-06-01 12:02

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> skrev:

> Beklager, det er faktisk den ringeste, den klipper
> ved 15-16 KHz og har en utrolig skinger lyd.

Var det ikke kun de ældre version der gjorde sådan?
Jeg bruger V2.1 og er yderst tilfreds med kvaliteten, og jeg bruger også
kun MP3 filerne via PC'rn.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter G.

Dato : 12-06-01 18:17

"®.A.Nielsen." <spectrus@get2net.dk> wrote in message

(Om Xing-encodere)

> Var det ikke kun de ældre version der gjorde sådan?
> Jeg bruger V2.1 og er yderst tilfreds med kvaliteten, og jeg bruger også
> kun MP3 filerne via PC'rn.

Jo, det var de ældre versioner der gjorde det konsekvent. Nu gør den det
ikke mere end de fleste andre encodere. (ved 128 kb/s skærer de fleste
encodere hovedelen af ved 16 kHz SVJV).
Men den er stadig generelt dårligere, laver flere og mere irriterende fejl
end de andre encodere. Til gengæld er den hurtigere

--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"She Takes Her Clothes Off For The Japanese,

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-06-01 18:15

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender en MP3 encoder i en ordentlig kvalitet

Ja, det eneste acceptable er at anvende et program der benytter enten
Fraunhofers codec eller LAME...
Prøv at kigge lidt på denne side som omhandler mp3 og encodingkvalitet:

http://www.r3mix.net

Jeg bruger selv Exact Audio Copy med LAME encoder
http://www.mp3-tech.org
http://www.exactaudiocopy.de

- Michael.

Fra : Staalanden

Dato : 11-06-01 20:20

On Mon, 11 Jun 2001 19:15:24 +0200, "Michael Alø-Nielsen" <m-alo@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>
>http://www.r3mix.net
>
>Jeg bruger selv Exact Audio Copy med LAME encoder

Kan også anbefale Cdex, som også bruger Lame.
http://www.cdex.n3.net/
Jeg bruger ikke andet til både wav og mp3 og kvaliteten er i top.

Fra : Hurricane

Dato : 11-06-01 22:39

> [...]
lyden
> ikke kan blive så god som mon originale cd. Men tabet er i øjeblikket

Brug Exact Audio Copy til at rippe til .wav-filer og LAME til at encode til
MP3... det er imho de bedste programmer til opgaven...

mvh

Hurricane
Hurricane@anarki.dk
ICQ UIN: 20288337

Every man dies, not every man really lives...

Fra : Elmer Music

Dato : 11-06-01 23:31

Det eneste der fungere er Fraunhoffer er det eneste der dur!

Audioactiuve har leveret et ganske godt/prof. program til encodning af Wave:
www.audioactive.com og download en trial...

Og husk så: Bitrate OVER 256!!!

-Elmer

Fra : John K

Dato : 12-06-01 01:09

> Det eneste der fungere er Fraunhoffer er det eneste der dur!

Så Elmer - det er langt over din sengetid :)

> Audioactiuve har leveret et ganske godt/prof. program til encodning af
Wave:
> www.audioactive.com og download en trial...

Tja, nu har jeg downloaded lidt af hvert, så nu skal der laves blindtest -
jeg regner med at du kan være forsøgskanin.

> Og husk så: Bitrate OVER 256!!!

Lidt har du lært :)

Go'nat...

John K

Fra : Peter G.

Dato : 12-06-01 08:40

"Elmer Music" <elmer.fjot@x-bytes.dk> wrote in message
> Det eneste der fungere er Fraunhoffer er det eneste der dur!

Lad mig gætte. Du har ikke prøvet LAME?

> Audioactiuve har leveret et ganske godt/prof. program til encodning af
Wave:
> www.audioactive.com og download en trial...
>
> Og husk så: Bitrate OVER 256!!!

Det er at skyde gråspurve med kanoner at bruge 320. Så kan man næsten lige
så godt bruge ikke-tabsgivende kompression. Og variabel bitrate har den
fordel at du allokerer bits mere fornuftigt. Desuden er LAME freeware.

(At der så findes formater man kan mene er bedre end MP3 er en anden
diskussion)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"When The Night Comes In,

Fra : Elmer Music

Dato : 12-06-01 21:47

"Peter G." <PeterPedal73@FJERNDETTEHotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Elmer Music" <elmer.fjot@x-bytes.dk> wrote in message
>
> Lad mig gætte. Du har ikke prøvet LAME?

Korrekt har ikke PRØVET LAME, men har hørt det og blev ikke overbevist om
at det var bedre... men nu skal det så nok også siges, at jeg ikke mener
Fraunhofer er desideret bedre...

> [...]
> så godt bruge ikke-tabsgivende kompression. Og variabel bitrate har den
> fordel at du allokerer bits mere fornuftigt. Desuden er LAME freeware.

Det er Fraunhofer også...
> (At der så findes formater man kan mene er bedre end MP3 er en anden
> diskussion)

Tænker du Vqf... Ok format med ok lyd... men kræver meget processor... det
er også i orden !

Spørgsmålet er så, hvorfor Vqf ikke er mere udbret... der findes da meget
freeware/trial med Vqf...

-Elmer

Fra : Peter G.

Dato : 13-06-01 18:38

> [...]
> at det var bedre... men nu skal det så nok også siges, at jeg ikke mener

Tjaeh. Dit valg
Jeg er bare ret glad for en encoder der har en god VBR samt valgmuligheder
nok for enhver smag.

> Tænker du Vqf... Ok format med ok lyd... men kræver meget processor... det
> er også i orden !

Hehe.Tænker hovedsageligt på MPC, som anderkendes som havende den bedste
lydkvalitet. Til gengæld er der ikke så mange valgmuligheder og den ligger
"højt" (165-180 i gennemsnit). Derudover er den ikke særlig udbredt.

Desuden kan jeg godt lide OGG. At det er en fuldstændig
"open-source"/patentfri ting er et stort plus IMØ. Dog er den kun i beta og
der findes ikke særlig meget software til den. Men det skrider frem, har jeg
"hørt". Synes den lyder bedre end MP3 ved det "lave" bitrater (100-140)

> Spørgsmålet er så, hvorfor Vqf ikke er mere udbret... der findes da meget
> freeware/trial med Vqf...

Folk har vænnet sig til MP3. Hvorfor bruge noget andet, når det du har er
godt nok til dig?

--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"I Feel Like I'm Losing For Money, I Feel Like I'm Losing For Free,

Fra : Torben

Dato : 11-06-01 15:16

Jeg bruger programmet Media Jukebox. Det funker bare, og så er det
freeware/shareware.
Du kan finde det hos www.jriver.com(dem der har lavet det)