Kunne en præst sige forkert ved dåb?
Fra : Thomas H.

Dato : 10-12-05 15:54

Har lige et teknisk spørgsmål, vi lavede et ret stort stamtræ via WinFamily
for nogle år siden, og hele min oldefars familie hed Larsen undtagen én af
brødrene, han hed Lassen, som alle hans efterkommere så hedder! Dette
undrede os jo en del, og historien skulle iflg. min bedstemor være, at
præsten skulle have sagt forkert ved dåben
...var det virkelig muligt dengang? Havde præster så meget respekt at man
ikke turde at brokke sig, og derfor bare lod det være? Han er født i 1882.

--
Mvh.
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-12-05 16:20

Thomas H. wrote:
> [...]
> ikke turde at brokke sig, og derfor bare lod det være? Han er født i 1882.

Det var nok ikke helt ualmindeligt. Det der står i kirkebogen er
principielt det navn der skal bruges i al fremtid. Hvad man så rent
faktisk brugte behøvede jo ikke at være helt det samme.

Tidligere tog man det jo ikke så nøje om man sagde Lars, Las, Laurits
osv. Jeg har selv eksempler på at efterkommere efter en af mine
Christensen'er bliver til Kristensen'er og Jeppesen'er som bliver til
Jepsen'er. Dette er også i 1880'erne.

--
Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Lars Helbo

Dato : 10-12-05 17:29

On Sat, 10 Dec 2005 15:53:30 +0100, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> [...]
>ikke turde at brokke sig, og derfor bare lod det være? Han er født i 1882.

Det har ikke noget med præsten at gøre. Lars, Las, Laurs, Lauritz
o.s.v. var dengang et og samme navn. På et tidspunkt blev de
forskellige former så til forskellige navne. Derfor er det helt
tilfældigt, om familien endte som Larsen, Lassen eller Lauritsen.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-12-05 01:01

Lars Helbo wrote:

> [...]
> forskellige former så til forskellige navne. Derfor er det helt
> tilfældigt, om familien endte som Larsen, Lassen eller Lauritsen.

have a look at

and follow the links into the danish sites
Danish personal names and naming FAQ
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/FAQ/names.html

http://www.genealogi.dk/sen-navne.htm
fra Personalhistorisk Tidsskrift 2001:1 Landbefolkningens reaktioner på
navnelovene af 1828 og 1856

http://www.slaegt-aarhus.dk/nyt/arkivArtikler.php
scroll down to

Nyhedsbrev nr. 59 - september 2002

Navnelovene af 1828, 1856 og 1904
http://www.slaegt-aarhus.dk/nyt/arkivArtikler.php#54Navnelov

enjoy

Hugh W

1000 Danish surnames
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/FAQ/1000surnames.htmlThe top one
thousand surnames in Denmark on January 1 2004

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-12-05 02:04

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Sun, 11 Dec 2005 00:00:51
+0000

>1000 Danish surnames
>http://www.rootsweb.com/~dnkcen/FAQ/1000surnames.htmlThe top one
>thousand surnames in Denmark on January 1 2004

Måske du skulle gøre lidt mere ud af at kontrollere dine egne links,
istedet for at rakke ned på mine.?

Og BTW:
Prøv lige at finde dit berømte stopur frem, og tag loadetiden på
rootsweb.com )

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-12-05 03:53

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> istedet for at rakke ned på mine.?
>
> Og BTW:
> Prøv lige at finde dit berømte stopur frem, og tag loadetiden på

nothing wrong with your stuff Arne
just your ISP

the church minstry and the Aarhus lot have rearranged their websites so
I repaired the links about 4 hours ago

I gave up on godkendt navn i Grønland
do you have an URL

if you want to be known as more than a balladmager
det er høfligt to say which links are broken

2. Arne Feldborg
Apr 12 2002, 11:46 pm show options

Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
From: Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> - Find messages by this author
Date: Sat, 13 Apr 2002 01:46:23 +0200
Subject: Re: Kirkebøger på internet
Report Abuse

"Zofia + Jens Priess" <jens.pri...@telia.com> skrev Fri, 12 Apr 2002
14:31:30 GMT

>Jeg synes, at det er synd at lægge så mange penge på et projekt, som
teknisk
>virker forældet - satse på kvalitet istedet.

Det er jeg helt enig i.

Det er IMHO forkasteligt at bruge så mange penge, så meget udstyr, og så
kvalificeret arbejdskraft, på at producere et middelmådigt resultat - et
resultat som er væsentligt ringere, end hvad der i dag kunne laves bedre
på almindeligt amatørudstyr.

Men hvad kan vi gøre, hvad skal vi gøre, og er det en opfattelse jeg
står alene med.?

--
mvh, A:\Feldborg

you have been very destructive
but cannot accept honest criticism of your own baby

Hugh W

Fra : AB

Dato : 11-12-05 11:44

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

Mon ikke det var på tide, at få oprettet en ny guppe - dk.brokkeri ??

Fra : Thomas H.

Dato : 11-12-05 09:28

"Lars Helbo" <mit-fornavn@mit-efternavn.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige former så til forskellige navne. Derfor er det helt
> tilfældigt, om familien endte som Larsen, Lassen eller Lauritsen.

Ok, det "anede" jeg ikke
Men det ændrer da en del når alle efterkommerne, kommer til at få det
efternavn, men det blev selvfølgelig også først anvendt fra omkring den tid

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-12-05 02:08

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev Sat, 10 Dec 2005
15:53:30 +0100

> ...var det virkelig muligt dengang? Havde præster så meget respekt at man
>ikke turde at brokke sig, og derfor bare lod det være? Han er født i 1882.

Din mormor har ret forsåvidt, at det præsten skriver i kirkebogen
faktisk er det juridisk gyldige - uanset hvordan han så vælger at stave
det.

Men derudover er der intet kød på den historie. Som andre også har
forklaret, så er det bare (på den tid) helt almindelige stavemåder for
det samme navn.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : K. Haaning Andersen

Dato : 11-12-05 17:25

Det kan sagtens ske at der skrives fejl i kirkebøgerne. Jeg var for
nogle
år siden kontrabogføres og så så efter hvad der var skrevet om mine børn.
Om
min datter stod der ved hendes konfirmation, at hun var født i Jels i
Viborg
amt. Jels ligger i Sønderjylland. Da min yngste søn blev døbt, står der at
han blev båret af hans mor, på trods af at det var hans storsøster der bar
ham.
Så selv i nyere tid kan der forekomme fejl.

Venlig hilsen

Knud Haaning Andersen

--
Venlig hilsen

Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
tlf. 97 12 33 05 / 51 80 92 36
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

Min indbakke er beskyttet af WebGlobe SPAMfighter
51 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.webglobe.dk/spam i dag!

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAB0`1`( !```3S/___R'Y! $```$`+ ````")`!$```+1C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#S[ 6(TFH)WD828H\RIO'$XQ+;L?/K,(_H,9@#4'KW'T')-#
M7U,8(!:ABU9T]0S.L%?@TNB,LK"]+LUJ_I'%5^2XS.:=AO"Z2Y6MAKU/NXX=
MY[0"]R<X!YB7A6?&% 2&`JDVV+=G=4-GZ4A%69@(R+<9EA@9J<AY^6F*. I&
MI]JH&LBJYYFZ=RJ8RRG+6T5RPW66\R8Y["N%^E:V%6R)UB7*-34]+=79H9*M
9O<W=[?T-'BX^_DQM?HZ>KK[.WN[N40``.P``
`
end

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-12-05 19:53

"K. Haaning Andersen" <k.haaning.andersen@tiscali.dk> skrev Sun, 11 Dec
2005 17:25:12 +0100

> Så selv i nyere tid kan der forekomme fejl.

Jammen det er jo netop pointen i det her.

I nyere tid kan man tale om fejl, feks, i forbindelse med navne, fordi
vi nu har en fastlagt stavemåde.

Men tidligere blev det ikke opfattet som en fejl, at præsten feks. skrev
Lassen i stedet for Larsen - begge dele var efter datidens opfattelse
lige rigtige så at sige.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 12-12-05 00:58

Hej
Ja der skrivers mange fejl ind i bøgerne.
Da min far og mor blev gift i Kastrup kirke på Amager 10 november 1945. Ja
så står der at Forloverene var Gommens far og brudens far.
Problemet var bare det at brudens far er OK han levede, men Gommens far
faktisk var blevet begravet ca 4 et halvt år tidligere i Sønder Vinge sogn.
Min Farfars død er bekræftet både i Sønder Vinge kirkebog og af flere af dem
der var tilstede ved begravelsen.
Min egen kommentar til den episode enten er der skrevet forkert i Kastrups
kirkebog eller også må det have været en mærkelig dag i kirken med en død
som forlover.

Det rigtige er faktisk at min fars halvbrir der var 19 år ældre end min far
var ham der førte min far til alteret den dag. Det har jeg også fra
personlige vidner der overværede brylluppet i 1945, så det med at skrive
forkert forekommer faktisk også i nyere tid.
Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-12-05 06:53

The same in english parish registers / church books

priests don't always listen carefully or they assume they know best
(or are even drunk)

hugh W

Fra : Hvornum

Dato : 12-12-05 13:24

Niels, din historie kunne danne grundlag til en film, en god gyser!!!

Samme som I andre beskriver det, så er det sket i min farmors slægt, Farmor
BROCK erftenavn og en af hendes brødere heder Bror BROCH efternavn. Præsten
jeg talte med, kunne jo se, at hendes præste kollega tilbage til 1897 og
1898 ikke ligefrem kikkede tilbage i kirkebogen. Eller han mente bare at et
H eller et K i håndskreven form ligner meget hinnanden, så hvad så.

Samtidig med navne roderiget skulle farmor jo også lige findes, dette under
den 30. december 1899, men der var hun ikke opført, men under den 30.
december 1898, så alle i familien fik en lille overreskelse, farmor var ét
år ældre. Det tog man altså heller ikke så nøje på den tid.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 14-12-05 11:56

Nu er der jo to eksemplarer af kirkebogen fra 1882, og det er et spørgsmål,
hvorvidt barnet hedder Lassen i begge eksemplarer.

Man siger jo - loven fastsætter - at det er hovedbogen (præstens bog), som
indeholder den korrekte stavemåde af navnet. Alligevel er mange attester
udskrevet efter kontrabogen (degnens bog).

Jeg tænker mig, at det ikke var så almindeligt at få dåbsattesten i hånden,
når man forlod kirken efter barnedåben. Først når man flyttede, var det
nødvendigt at erholde en dåbsattest. - Eller man fik en samlet vaccinations,
dåbs- og konfirmationsattest indskrevet i skudsmålsbogen - men det er jo
længe efter barnets fødsel, at den skrives.

Derfor er det muligt, at ingen har anet, at din slægtning blev indskrevet
som Lassen, før han blev voksen.

Og så havde man jo den indstilling, at man ikke hed det, som stod på et
stykke papir, men derimod det, man blev kaldt eller kaldte sig til hverdag.

Helt omvendt af i dag - og dog; vi kalder os stadig ved navne, som vi
egentlig ikke hedder. F.eks. når en Else Gammelgård Jensen underskriver sig
Else Gammelgård, eller Ingelise Olsen kalder sig for Lise Olsen eller Søs
Olsen til daglig.

I ældre tid, altså før ca. 1856 var det underordnet hvilken form af navnet,
der stod i kirkebogen. Som Arne Feldborg nævnte, så er mange navne bare
kortformer eller danske former af det oprindelige navn, f.eks. Elisabeth der
blev til Lise, Elise, Lissy, Betty, Beth, Lisbeth, Lisa, Elisa. Elisabeth er
på en måde navnet; de andre er kæleformer, der siden er blevet accepteret
som selvstændige navne.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Fra : ST

Dato : 16-12-05 16:01

> [...]
> ikke turde at brokke sig, og derfor bare lod det være? Han er født i 1882.

Der er måske tale om at SKRIVE forkert og ikke TALE forkert.
Jeg har selv giftet mig til et næsten ustaveligt efternavn (tysk), ved vores
datters barnedåb i 1985, Tårnby Kirke, var jeg som sædvanlig lidt mistroisk
og åbnede på stedet kuverten med datterens dåbsattest, og ganske rigtigt,
efternavnet var stavet forkert!, tilbage løb præsten og kom kort tid efter
tilbage med en ny attest med det rigtige navn - nu funderer jeg over hvad
der egentligt står i kirkebogen. Det bliver helt sjovt - da jeg finder ud af
at "den forkerte" version i virkeligheden er den rigtige, at der er for
mange herrens år siden sket en fejl i Tyskland, så når jeg søger i Tyskland
på navnet skal jeg søge på den "forkerte" stavemåde.

Har ligeledes haft en kollega hvis fars efternavn endte på -bohm, og sønnens
på -bom.

Så pas på derude - hilsen Susanne

Fra : Bjarne Vincents Joha~

Dato : 21-12-05 23:32

Hej Thomas

Jeg har skrevet om dette tidligere på DIS,
Præstens udgave af kirkebogen er lovgyldig. Punktum.
Hvis han har skrevet forkert eller stavet forkert er den eneste vej ud af
dette
at tage navneforandring på lovlig vis.
Så du bliver nødt til at checke kirkebogen over omtalte personer,
det vil selvfølgelig også opklare hvornår det startede.
Hilsen
Bjarne

Fra : Ib Molbech

Dato : 22-12-05 15:52

Min far er døbt Pedersen med d. Det er alle hans brødre og søstre også -
undtagen farbror Peter. Han hedder Petersen med t. Født og døbt i 1911. Mine
fætre - farbror Peters drenge, har forklaret det med, at præsten skrev
forkert i kirkebogen.

Jeg var i Viborg i anden anledning, men så lige efter i kirkebogen. Farbror
Peter var indført Pedersen som sine søskende. Præsten, der jo har
'originalen' blev kontaktet, og han kunne oplyse, at i hans ministerialbog,
var navnet Petersen - med t. Mine fætre har altså ret. Hvis det var
skolelæreren, der førte kontraministerialbogen, kan hans 'fejl'afskrift
forklares ved, at han kendte familien bedst. Da farbror Peter blev døbt, gik
faster Anna i skole.

Mvh
Ib Molbech (tidligere Ib Molbech Pedersen)

Fra : Birgitte Weber

Dato : 15-01-06 20:00

Så vil jeg da også lige tilføje én:

Mine mofar hed Thomassen. Det var han vidst den eneste, i en søskendeflok på
10-12 stykker der hed.
En del af de andre søskende hed Thomasen.
Nogle af de andre samt forældrene hed Thomsen

Det troede min morfar egentlig også at han hed, helt indtil han kom i
militæret....

mvh
Birgitte