Bindingstid for telefonabonnement
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-12-05 14:05

Hej gruppe

Det foresvæver mig at der højst må være seks måneders bindingstid på tele-
abonnementer, men jeg kunne godt tænke mig at se de originale bestemmelser.
Jeg har forsøgt at google, samt kigget på tst.dk og forbrug.dk uden held.

Grunden til mit spørgsmål er at Telio¹ tilbyder IP-telefoni til "flatrate",
dvs. man betaler tolv måneders abonnement forud (»Derved slipper du for
mange små fakturaer og det hele bliver billigere for dig og for os.«²), men
i aftalevilkårenes³ stk. 14 kan man læse at »der gives ingen refusion af
etableringsbeløb eller abonnement ved opsigelse eller spærring.«, så reelt
har man tolv måneders bindingstid selv om Telio påstår at der ingen bindings-
tid er. Inden jeg skriver til Forbrugerombudsmanden og spørger om det er
lovens ånd eller bogstav der skal overholdes, kunne jeg godt tænke mig at se
reglerne for bindingstid for tele-abonnementer.

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Mvh,

// Klaus

¹) <http://www.telio.dk/>
²) <http://www.telio.dk/prices/?660>
³) <http://www.telio.dk/prices/?497>
--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-12-05 15:14

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> [...]
> Jeg har forsøgt at google, samt kigget på tst.dk og forbrug.dk uden held.

BEK nr 638 af 20/06/2005 §8 stk 1 nr. 2.

§ 8. Udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til slutbrugere skal i forbindelse med det pågældende
udbud sikre,

[...]

2) at der i kontrakten om adgang til en udbyders elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester ikke er vilkår, som direkte
eller indirekte binder slutbrugeren længere end seks måneder,
således at slutbrugere fem måneder efter kontraktens indgåelse
til enhver tid med et varsel, der maksimalt kan fastsættes til én
måned, kan opsige kontrakten uden yderligere omkostninger, og at
en eventuel forudbetalt ydelse refunderes forholdsmæssigt, og

[...]

Men Konkurrencestyrelsen har på et tidspunkt dømt til teleselskabets 3
fordel da de bandt kunder i 12 måneder. Men ordlyden i denne
bestemmelse er ændret til ovenstående siden den dom, om det er for at
tydeliggøre IT og Telestyrelsens holdning ved jeg ikke.

> tid er. Inden jeg skriver til Forbrugerombudsmanden og spørger om det er
> lovens ånd eller bogstav der skal overholdes, kunne jeg godt tænke mig at se
> reglerne for bindingstid for tele-abonnementer.

Jeg tror nok at hovedaktøren er IT- og Telestyrelsen. Hvad FO vil
svare til sådan en henvendelse er indlysende, men ikke helt så
bindende da også både ITST og KS vil have deres og skule have sagt.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-12-05 00:12

Peter Makholm skrev:

> BEK nr 638 af 20/06/2005 §8 stk 1 nr. 2.

Mange tak for hjælpen.

> Jeg tror nok at hovedaktøren er IT- og Telestyrelsen. Hvad FO vil
> svare til sådan en henvendelse er indlysende, men ikke helt så
> bindende da også både ITST og KS vil have deres og skule have sagt.

Jeg skriver til Forbrugerombudsmanden i første omgang, så kan jeg lige
tænke over hvorledes jeg skal gribe ITST og KS an.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-12-05 00:55

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Peter Makholm skrev:

Har du spurgt tellio hvad de siger til sagen?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-12-05 09:35

Flemming Lynggaard skrev:

> Har du spurgt tellio hvad de siger til sagen?

Nej.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-12-05 12:19

> Nej.

Oki så prøver jeg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-12-05 13:35

Flemming Lynggaard skrev:

> Oki så prøver jeg

Jeg sendte spørgsmålet via deres kontaktformular online inden jeg gik
i seng, og har foreløbig fået følgende svar:

»Vi har modtaget din mail og den er sendt videre til markeds-
føringsafdelingen og de skal undersøge det.«

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark