regulering af grafikkorts blæserhastighed?
Fra : michael bs

Dato : 09-12-05 22:37

Jeg har monteret den netop på Computergeil.dk testede arctic cooling nv5 rev
3 på mit Asus 7800gtx grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Grafikkortet ligger på 42-45 grader ved normal brug. Er der en
metode/software/whatever mulighed for at regulere hastigheden af blæseren?
2000 omdr. kører den med..og det kunne være spændende at se hvad det betød
for temperatur kontra larm at sænke hastigheden lidt.

mvh Michael

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-12-05 23:58

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4399f8f3$0$1744$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> 2000 omdr. kører den med..og det kunne være spændende at se hvad det betød
> for temperatur kontra larm at sænke hastigheden lidt.

"Speedfan" muligvis; virker (til dels) med mit 6800/Ac rev. 2.

Lader Gfx´ets Ram-temp. styre blæserhastigheden, da Gpu´en af en eller anden
grund er rimelig konstant. På 10% blæserhastighed er Ram/Gpu under 50C v.
ikke-krævende brug. Max. blæserhastighed har jeg sat til 65% og her holdes
kortet under 55C i spil.

Oplever dog udfald af tempaflæsning (0C - og dermed regulering af
blæserhastighed i 2 spil (Harry Potter + et rebusspil), hvorfor jeg enten må
slukke programmet (=max blæserhastighed, eller fravælge automatisk
blæserregulering og sætte den til en fast værdi) - mens der i f.eks Serious
Sam ikke er nogen udfald.

Finn

Fra : Esben

Dato : 10-12-05 01:30

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Speedfan" muligvis; virker (til dels) med mit 6800/Ac rev. 2.

Hvilken version af Speedfan bruger du? Hvis jeg bruger dem over 4.21, så
hænger programmet efter et stykke tid. Jeg går ud fra at det er pga.
grafikkortet (Asus v9999 GF6800), da det ikke sker med andre kort i
maskinen. Version 4.21 kan til gengæld ikke "se" grafikkortet. I stedet
bruger jeg Asus SmartDoctor, som til gengæld virker fint.

--
Esben

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-12-05 16:31

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskinen. Version 4.21 kan til gengæld ikke "se" grafikkortet. I stedet
> bruger jeg Asus SmartDoctor, som til gengæld virker fint.

De sidste 2 (4.26-4.27), virker ens. Uanset udfaldende fra gfx-sensoren
virker de andre upåklageligt. Mit kort er også et Asus 9999 (tænker på, om
problemerne kan skyldes monteringspladens gummiunderlægning til AC silencer,
der dækker en masse komponenter på bagsiden af Gpu (varme)?).

Prøvede med enchanced driver og smartdoctor, men det frøs maskinen og fik
skærmbilledet til at se yderst mystisk ud (som et stort udsnit af en meget
lav opløsning, eller noget i den stil). Har ikke prøvet smartdoctor med den
sidste driver - men den er jo bestemt en mulighed for Michael.

Finn

Fra : Esben

Dato : 10-12-05 18:19

> De sidste 2 (4.26-4.27), virker ens. Uanset udfaldende fra gfx-sensoren
> virker de andre upåklageligt.

Dem har jeg aldrig kunnet få til at køre ordentligt.

> Mit kort er også et Asus 9999 (tænker på, om problemerne kan skyldes
> monteringspladens gummiunderlægning til AC silencer, der dækker en masse
> komponenter på bagsiden af Gpu (varme)?).

Det kan være - hvis der er en luftlomme, er det jo ikke så snedigt.

> Prøvede med enchanced driver og smartdoctor, men det frøs maskinen og fik
> skærmbilledet til at se yderst mystisk ud (som et stort udsnit af en meget
> lav opløsning, eller noget i den stil).

Noget i den her stil?
http://www.gruf.dk/misc/grr.jpg
Det gjorde mit også en overgang, og jeg fandt aldrig årsagen - men det kan
da egentlig godt have været SmartDoctor/Enhanced driver der gjorde det.

> Har ikke prøvet smartdoctor med den sidste driver - men den er jo bestemt
> en mulighed for Michael.

Jeg kører med 78.01, enhanced driver og SmartDoctor uden problemer. Men det
krævede en masse installationer og afinstallationer at få det til at virke
ordentligt.

--
Esben