Fraktil
Fra : Filip

Dato : 08-12-05 20:34

Hej

Hvad er fraktil?
Jeg er ved at kikke på noget lønstatestik

Filip

Fra : Anita

Dato : 08-12-05 21:03

Filip <annonym@get2net.dk> skrev:
> Hej
>
> Hvad er fraktil?
> Jeg er ved at kikke på noget lønstatestik

Hvis jeg husker rigtigt:
100 % er normalt delt op i 4 fraktiler (25% fraktil, 50% fraktil og 75 %
fraktil).

Se fx her:
http://www.magister.dk/sw18340.asp

Citat om tillæg:
Trin 3: Gennemsnit 2.063 kr.
25 % fraktil: 0 kr.
50 % fraktil: 1.870 kr.
75 % fraktil: 3.753 kr.

Det betyder at 25% ingen tillæg får. 50% får 1870 kr. eller mindre. 75% får
3753 kr. eller mindre. (Mens 25% får over 3753 kr.)

Fraktilerne siger mere om fordelingen - mens gennemsnitstallet ikke siger så
meget om dette.

Jeg ved ikke om dette kunne bruges?

Venligst Anita

Fra : Svenne Krap

Dato : 08-12-05 23:04

Anita wrote:

> Det betyder at 25% ingen tillæg får. 50% får 1870 kr. eller mindre. 75% får
> 3753 kr. eller mindre. (Mens 25% får over 3753 kr.)

I praksis tæt på, men ikke helt korrekt.

For at forstå fraktiler skal man huske, at fordelingen skal være
sorteret - fra mindst til størst.

Så er n%-fraktilen populært sagt "n% henne i listen", hvis der ikke er
et element, der rammer den procentsats, så laver man lineær intrapolering.

Altså:

Sorteret fordeling : 0 5 10 11 12 15 20 50 75 100
10% fraktil = 0
30% fraktil = 10
55% fraktil = (12 + 15) / 2 = 13,5 (simpelt fordi den ligger midt mellem
to observationer)
74% fraktil = 20 + 0,4 * (50-20) = 32 (sådan gør man ellers)

I ovenstående betyder 0,4 at man er 40% inde i intervallet mellem 70 og
80 procent!

> Fraktilerne siger mere om fordelingen - mens gennemsnitstallet ikke siger så
> meget om dette.

Enig ;)

Svenne

Fra : Anita

Dato : 08-12-05 23:50

Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk> skrev:
> For at forstå fraktiler skal man huske, at fordelingen skal være
> sorteret - fra mindst til størst.

Jeps.

> Så er n%-fraktilen populært sagt "n% henne i listen", hvis der ikke
> er et element, der rammer den procentsats, så laver man lineær
> intrapolering.

Det er rigtigt. Det var denne del jeg ikke helt kunne huske. Det var langt
henne og hente. Det er over 4 år siden jeg sidst beskæftigede mig med
dette - og så har man det med at glemme...

Venligst Anita

Fra : Filip

Dato : 09-12-05 12:26

Tak for besvarelsen.