Når man forlader hinanden, hva´ så?
Fra : Magnus

Dato : 08-12-05 16:27

Kærsten og jeg, går fra hinanden efter 17 års samliv.

Nok en lykkelig "skilsmisse", hvis sådanne findes.

Vi er ikke gift.
Har fælles hus, og det er dette som måske kan volde lidt kvaler.

Hvordan deler man værdien af huset.

Jeg flytter og fruen bliver boende - er planen indtil videre.
Købte huset for 10 år siden, for 500.000
Værdien er i den periode vi har boet her, steget til 1.000.000 kr., pga.
stigende huspriser, men også pga lidt forbedringer.

Vi er ikke helt enige.
Jeg mener at, hvis hun vil blive boende, skal hun købe min halvpart af
huset - ...ellers må huset sælges.

Jeg har lavet følgende regnestykke.

Husets gennemsnits-vurdering, af to af hinanden uafhængige ejendomsmægelere
(1.000.000 kr.)
Herfra trækkes den gæld vi har i huset.
Beløbet der bliver tilbage, må jo være friværdien som deles mellem os.

Da hun jo bliver boende, skal hun "købe" min halvdel af gælden + halvdelen
af friværdien.
Jeg kan da indløse halvdelen af husgælden og beholde halvdelen af
friværdien.
....eller hva?

Hvordan gør man "normalt"?

...og selvom vi indtil nu forlader hinanden i forståelse, så er der begyndt
at komme forslag om, at hun ikke vil betale mig noget og at hun ikke vil
sælge huset.
Hvordan forholder man sig så?

Jeg kan jo ikke bare stoppe med at betale på lånet, da jeg hæfter for dette,
sammen med kæresten.
Kan jeg tvinge kæresten til at sælge eller hvis hun bliver boende, at
udbetale mig et beløb?

Jeg kan ikke betale (og vil heller ikke) af på "hendes" hus, samtidig med at
jeg skal ud og købe noget andet.

...og så et tillægsspørgsmål:
Som skrevet er vi ikke gift, men har beoet sammen i 16-17 år.
Har haft fast ejendom (hus) i 10 af årene.

Hun har ikke sparet noget op af værdi - det har jeg.
Hun ville ikke ha´ pensionsopsparing - det ville jeg.

Skal hun have halvdelen af min opsparing og halvdeln af min pensions
opsparing?

Findes der nogle gode links til folk som os, der har levet papirløst i 17
år, og som nu skal gå fra hinanden?

Hilsen
Magnus

Fra : per christoffersen

Dato : 08-12-05 16:56

"Magnus" <mm_kjeldsen_8000C@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan forholder man sig så?
> Som skrevet er vi ikke gift, men har beoet sammen i 16-17 år.
> Har haft fast ejendom (hus) i 10 af årene.

Hvis I har huset sammen skal det også deles. Det enkleste er vel at dele
friværdien med en kontant betaling til den fraflyttende part (og en samtidig
frigørelse fra gælden). I princippet kan ingen af jer tvinge den anden til
at flytte, så der skal på den ene eller den anden måde indgås en aftale, som
I begge kan leve med. Det svarer til at eje et hus sammen med en som ikke
har været kæreste med

> Hun har ikke sparet noget op af værdi - det har jeg.
> Hun ville ikke ha´ pensionsopsparing - det ville jeg.
>
> Skal hun have halvdelen af min opsparing og halvdeln af min pensions
> opsparing?

Nej

> Findes der nogle gode links til folk som os, der har levet papirløst i 17
> år, og som nu skal gå fra hinanden?

I kan starte her:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/400.html

Det vil nok hurtigt står klart for dig, at det kan være noget værre rod ikke
at være gift, når man flytter fra hinanden.

/Per

Fra : Peter

Dato : 08-12-05 18:32

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det vil nok hurtigt står klart for dig, at det kan være noget værre rod
> ikke at være gift, når man flytter fra hinanden.

Problemerne er ikke værre for ugifte .... Tværtimod

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Holst

Dato : 08-12-05 17:07

Magnus wrote:

> [...]
> af friværdien.
> Jeg kan da indløse halvdelen af husgælden og beholde halvdelen af

Ja, det vil være det naturlige.

Det, I gør, er, at I på papiret sælger huset. Det indbringer jeg
1.000.000 kr. Af disse penge betaler I jeres gæld, lad os bare sige
gælden er på 300.000 kr. Så er der 700.000 kr. tilbage. Dem deler I i to
lige store bunker på 350.000 kr. - én bunke til hver.

Du skal derfor i praksis have 350.000 kr. af hende foruden at du ikke
længere har en del af gælden i huset. Du skal med andre ord sørge for,
at du bliver slettet af det lån, I i fællesskab har optaget.

> [...]
> at komme forslag om, at hun ikke vil betale mig noget og at hun ikke vil

Hehe ... du bliver boende, indtil du får din vilje. Indtil hun har
betalt dig halvdelen af husets værdi, så er huset lige så meget dit som
hendes.

> Jeg kan ikke betale (og vil heller ikke) af på "hendes" hus, samtidig med at
> jeg skal ud og købe noget andet.

Nej, og derfor bliver du også bare boende.

Fraflytter du huset, får hun jo nærmest sin vilje, og du får
efterfølgende alle problemerne med at få din andel af pengene.

Ved at blive boende presser du hende til at acceptere dine vilkår, hvis
hun altså vil have dig ud af huset. Det vil meget muligt både være træls
for dig og hende.

> [...]
> Hun ville ikke ha´ pensionsopsparing - det ville jeg.
>
> Skal hun have halvdelen af min opsparing og halvdeln af min pensions

Nej. Når I har levet papirløst, så er dit dig og hendes hendes. Kun
fælles ting skal deles.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-05 17:12

In article <439850c3$0$8794$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Magnus wrote:
> Kærsten og jeg, går fra hinanden efter 17 års samliv.
>
> Nok en lykkelig "skilsmisse", hvis sådanne findes.
>
> Vi er ikke gift.

Så er det alene ting der er købt med kvittering i begges navn der er
fælleseje.

> Har fælles hus, og det er dette som måske kan volde lidt kvaler.
>
> Hvordan deler man værdien af huset.

Normalt betaler den tilbageblivende part halvdelen af friværdien til den
fraflyttende. Banken vil muligvis ikke være med til at køre hele lånet
over på den der bliver boende, i så fald aftales at hun afdrager det
hele.

Lav en aftale om dette. Så kan du få hende på tvangsauktion hvis hun
ikke betaler (og få pengene fra hendes del af friværdien).

> [...]
> at komme forslag om, at hun ikke vil betale mig noget og at hun ikke vil

Kontakter en advokat. Så hjælper han.

> [...]
> sammen med kæresten.
> Kan jeg tvinge kæresten til at sælge eller hvis hun bliver boende, at

Hvis huset går på tvang, så deler i overskuddet. Jeg ved ikke om du kan
begære det på tvang, eventuelt sammen med din bank. Check med en advokat.

> [...]
> Hun ville ikke ha´ pensionsopsparing - det ville jeg.
>
> Skal hun have halvdelen af min opsparing og halvdeln af min pensions

Næh, i er ikke gift. Så i skal kun dele det med 2 navne på.

> Findes der nogle gode links til folk som os, der har levet papirløst i 17
> år, og som nu skal gå fra hinanden?

De samme som til dem der har levet papirløst 1 måned :)

Fra : Peter

Dato : 08-12-05 18:34

[klip]

> Så er det alene ting der er købt med kvittering i begges navn der er
> fælleseje.

Du mener vel sameje?

[klip]

> Kontakter en advokat. Så hjælper han.

Enig. Og nægter hun at deltage i et frivilligt salg skal der anlægges
retssag om ophør af ejerskabet af huset.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Bo

Dato : 08-12-05 18:43

"Magnus" skrev i en meddelelse

> Vi er ikke helt enige.
> Jeg mener at, hvis hun vil blive boende, skal hun købe min halvpart af
> huset - ...ellers må huset sælges.

Det skal "sælges" uanset hvad, hvis hun vil overtage huset.
Hun skal kreditvurderes af kreditforeningen som alle andre ved
gældsovertagelse, der skal laves nyt skøde som skal tinglyses, hvor du
overdrager din halvdel til hende.

> [...]
> Herfra trækkes den gæld vi har i huset.
> Beløbet der bliver tilbage, må jo være friværdien som deles mellem os.

Er det provenuet eller værdien af huset ved salg, er det ikke provenuet er
det vel rimeligt at i trækker halvdelen af udgiften fra (som ville være der
ved et "rigtig" salg)

> [...]
> af friværdien.
> Jeg kan da indløse halvdelen af husgælden og beholde halvdelen af

Det nemmeste er vel at hun laver en gældsovertagelse + låner til din del af
friværdien.

> Hvordan forholder man sig så?

Du kunne jo leje din del af huset ud til en anden, mon hun så ikke finder en
hurtig løsning

> Skal hun have halvdelen af min opsparing og halvdeln af min pensions
> opsparing?

Pensionsopsparinger skal ikke deles men kan indgå i domstolenes vurdering af
et eventuelt kompensationsbeløb.

Men vælger du at flytte, så HUSK at få opgjort forbrug af el, vand og
varme.... så det er hende der står som bruger.

Hilsen

Bo

Fra : Magnus

Dato : 09-12-05 09:30

> Du kunne jo leje din del af huset ud til en anden, mon hun så ikke finder
> en
> hurtig løsning

Ikke fordi jeg vil udleje min halvdel af huset, - har trods alt en datter på
6 år der også bor der, men kan det overhovedet lade sig gøre?
Jeg mener...., godt nok har jeg halvdelen af huset, men hvilken halvdel?
Er det halvdelen af WC´et, 2 køkkenskabe osv.?

Skal man ikke også være enig om hvem man vil have ind som lejer, når nu vi
begge står på skødet.?
Jeg kan vil ikke "bare" leje min halvdel ud og derpå forlade hytten.

GENTAGER - det er ikke noget jeg har i tankerne.
Vil helst fra fruen og huset på en fornuftig måde.

Magnus

Fra : Brian Binnerup

Dato : 09-12-05 11:04

> GENTAGER - det er ikke noget jeg har i tankerne.
> Vil helst fra fruen og huset på en fornuftig måde.

Du kunne vel så udleje din del af huset til fruen, hvis hun ikke kan låne
til at overtage den del?

Hvis det er sådan at din du gerne vil have din datter ikke skal rykkes op
med rod kan I måske sætte lejen lavt indtil fruen kan købe din del ud? (Hvis
man må det).

Mvh

Brian

Fra : Holst

Dato : 09-12-05 11:09

Brian Binnerup wrote:

> [...]

Det er også det mest fornuftige for din datter, hvis du fremover ønsker
at have en ordentligt forhold til hende og hendes mor. Lad mig ikke
begynde at snakke om skilsmisseforældre ...

> [...]
> med rod kan I måske sætte lejen lavt indtil fruen kan købe din del ud? (Hvis

Mon ikke Magnus gerne vil have pengene ud, så han selv kan finde noget
andet at bo i.

Fra : Bo

Dato : 09-12-05 11:29

> [...]

> Jeg mener...., godt nok har jeg halvdelen af huset, men hvilken halvdel?
> Er det halvdelen af WC´et, 2 køkkenskabe osv.?

Jeg forstår dig godt, at få ordnet det på en fornuftig måde er også den
bedste, ikke mindst for din datter, men også for jeres "fremtidige forhold"

Men du skrev selv dette.

"..og selvom vi indtil nu forlader hinanden i forståelse, så er der begyndt
at komme forslag om, at hun ikke vil betale mig noget og at hun ikke vil
sælge huset."

Jeg ser en "strid" begynde her, hvis ikke det hænger sådan sammen og det kun
er forslag som du skriver, så kunne du jo hoppe med på "vognen" og lufte at
hvis det skal kunne lade sig gøre er du nød til at leje din "del" af huset
ud for at få økonomien til at hænge sammen.

> Skal man ikke også være enig om hvem man vil have ind som lejer, når nu vi
> begge står på skødet.?

Der må jeg være dig et svar skyldig, måske er dere andre der ved det.

> GENTAGER - det er ikke noget jeg har i tankerne.
> Vil helst fra fruen og huset på en fornuftig måde.

Det er forståeligt

Men husk og blive afmeldt Licens, Varme, Vand, El, Gas ....mm.

Hilsen

Bo

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-12-05 13:17

"Bo" <bo@mail-online.dk> skrev i

> Du kunne jo leje din del af huset ud til en anden, mon hun så ikke
> finder en hurtig løsning

Kan en medejer af et hus overhovedet udleje et hus helt eller delvist, hvis
blot én af de øvrige ejere er imod det?

Claus

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-12-05 11:27

"Magnus" <mm_kjeldsen_8000C@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der nogle gode links til folk som os, der har levet papirløst i 17
> år, og som nu skal gå fra hinanden?

Jeg mener der er noget med, at hvis du ejer halvdelen af huset og ikke bor i
det, så skal du beskattes af en lejeværdi. Du har så principielt nogle m2
som du ikke bruger og derfor skal beskattes af. Det var i hvert fald den
melding jeg fik fra skattevæsenet da jeg var i en lign. situation, hvor det
i stedet var mig der blev boende. Der skulle min eks beskattes af den
lejeindtægt hun kunne have fået, hvis hun lejede sin halvdel af huset ud.

Så du risikerer at skulle beskattes af en indtægt du ikke, såfremt du
fraflytter huset.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam