Q: Hjælp til billigt graffikort ala GF FX ~
Fra : Dennis

Dato : 07-12-05 13:54

Hejsa.

Jeg skal hjælpe en kollega med at bygge en ny rimelig billig computer, og
han vil bare have et graffkort der svarer til minimum et
Geforce FX 5200.. Resten af computreren bliver ommkring en AMD 64 3000+ med
1GB ram og SATA HD..
Det skal naturligvis være PCI-e, men hvilke udemærkede/bedre alternativer er
der i den prisklasse..

PS: Det behøver ikke støje som en korntørrer ;)

PFT Dennis

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 14:18

Dennis wrote:
> [...]
> 3000+ med 1GB ram og SATA HD..
> Det skal naturligvis være PCI-e, men hvilke udemærkede/bedre

Hvis han alligevel ikke vil ofre noget på et grafikkort, hvorfor så ikke
vælge et bundkort med bedre on-board grafik end FX5200 og muligheden for
senere PCI-e udvidelse:

> PS: Det behøver ikke støje som en korntørrer ;)

Det er passivt kølet.

Hans

Fra : Dennis

Dato : 08-12-05 09:21

> Hvis han alligevel ikke vil ofre noget på et grafikkort, hvorfor så ikke
> vælge et bundkort med bedre on-board grafik end FX5200 og muligheden for
> senere PCI-e udvidelse:

Hmm Ja det var vel egentlig en god ide Så kan der senere monteres et
ordentligt..

Er det godtnmok hurtigere end 5200..
Jeg har selv en Onboard X200.. Hvordan ligger det ift det du linker til??

PFT Dennis

Fra : Hans

Dato : 08-12-05 11:44

Dennis wrote:

> Hmm Ja det var vel egentlig en god ide Så kan der senere
> monteres et ordentligt..
>
> Er det godtnmok hurtigere end 5200..

Et FX5200 er en snegl. Det er én af nVidias større kiksere hvis du spørger
mig.

> Jeg har selv en Onboard X200.. Hvordan ligger det ift det du linker
> til??
Så er det formodentligt et MSI RS480-IL eller -ILD du har med Radeon Xpress
200 chipsæt. Den on-board gfx du har er helt klart hurtigere end et FX5200,
og det bundkort jeg linker til ligger nok på nogenlunde samme gfx-ydelse som
dit ATI.

Hans

Fra : Dennis

Dato : 12-12-05 09:05

> Så er det formodentligt et MSI RS480-IL eller -ILD du har med Radeon
> Xpress 200 chipsæt.

Jamen netop

>Den on-board gfx du har er helt klart hurtigere end et FX5200, og det
>bundkort jeg linker til ligger nok på nogenlunde samme gfx-ydelse som dit
>ATI.

Hmm okay..
Jeg ville selv skyde X200 til at være på hastighed med GF3 Ti200 (som jeg
havde før)
Men jeg spiller sku så sjældent

Fra : Kristian

Dato : 08-12-05 14:01

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med 1GB ram og SATA HD..
> Det skal naturligvis være PCI-e, men hvilke udemærkede/bedre alternativer

Så er kortet lige her:

det er billigt, det yder godt, det larmer ikke meget, og så kan det komme
til at yde det dobbelte ganske let.......og gratis

Kristian

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-12-05 16:15

Kristian wrote:

> Så er kortet lige her:
>
> det er billigt, det yder godt, det larmer ikke meget, og så kan det
> komme til at yde det dobbelte ganske let.......og gratis
>
> Kristian

Hvordan får du det til at yde det dobbelte?

Søren

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 17:03

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43984df2$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvordan får du det til at yde det dobbelte?
>
> Søren

Det gør du ved at åbne de sidste 4 pipelines. GPU er en NV 43 A2 - den samme
som sidder på en NV 6600 + at det kan overclockes en del (ca. 425 MHz. på
core og 600 MHz. på mem. på stock køling) - der findes også en BIOS flash,
som giver bedre timing på rammene og enabler temp. føleren på kortet.

Men linket er forkert. Det rigtige er dette:

Det er vigtig, at man køber denne udgave - da mange af de andre har en NV 43
A3(A4) GPU, hvor de fire ekstra pipelines er lasercuttet.

Har selv købt et af disse kort - for at prøve at voldclocke det Det
yder faktisk rigtig godt til priser.

/Johnny

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-12-05 17:30

Johnny Andersen wrote:

> Det er vigtig, at man køber denne udgave - da mange af de andre har
> en NV 43 A3(A4) GPU, hvor de fire ekstra pipelines er lasercuttet.

Jeg har dette kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142111. Kan
man lave noget tilsvarende på det?

Søren

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 19:57

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43985f76$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg har dette kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142111. Kan
> man lave noget tilsvarende på det?

Hent rivatuner og se hvad den siger dit kort er.
Hvis den viser: 128-bit NV43 (A2 4x1x3vp) - eller A1 kan det gøres
Hvis den viser: 128-bit NV43 (A3 4x1x3vp) - eller A4 kan du ikke.

/Johnny

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-12-05 20:40

Johnny Andersen wrote:

> Hent rivatuner og se hvad den siger dit kort er.
> Hvis den viser: 128-bit NV43 (A2 4x1x3vp) - eller A1 kan det gøres
> Hvis den viser: 128-bit NV43 (A3 4x1x3vp) - eller A4 kan du ikke.
>
> /Johnny

Hvor skal det findes i Rivatuner? Jeg synes ikke jeg kan finde det nogen
steder.

Søren

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 21:05

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43988c18$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvor skal det findes i Rivatuner? Jeg synes ikke jeg kan finde det nogen
> steder.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner&menu=8

/Johnny

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 21:06

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-12-05 21:59

Johnny Andersen wrote:

> Hent rivatuner og se hvad den siger dit kort er.
> Hvis den viser: 128-bit NV43 (A2 4x1x3vp) - eller A1 kan det gøres
> Hvis den viser: 128-bit NV43 (A3 4x1x3vp) - eller A4 kan du ikke.
>
> /Johnny

Nu virker det. Rivatuner skriver: 64-bit NV (A1,4x1,3vp) with 128MB DDR.
Så burde det vel egentligt kunne overclockes? Hvor meget skal man regne med
at kunne få ud af det?

Søren

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 22:30

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43989e7d$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu virker det. Rivatuner skriver: 64-bit NV (A1,4x1,3vp) with 128MB DDR.
> Så burde det vel egentligt kunne overclockes? Hvor meget skal man regne
> med at kunne få ud af det?

Her er en guide til hvordan du lukke de sidste fire pipes op.

http://www.doomedpc.com/?q=node/36

/Johnny

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-12-05 22:34

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Her er en guide til hvordan du lukke de sidste fire pipes op.
>
> http://www.doomedpc.com/?q=node/36

Er dog ikke 100% sikker - da rivatuner skiver 64 bit og ikke 128 bit.. Men
prøv det, der kan ikke ske noget ved det. Tag dog altid backup får du gør
det.. - det værste der kan ske er at du skal instalerer widows igen, da det
er et soft mod.

/Johnny

Fra : Kristian

Dato : 09-12-05 14:12

- der findes også en BIOS flash,
> som giver bedre timing på rammene og enabler temp. føleren på kortet.

Bliver lige nød til at spørge Johnny Andersen...........hvor finder jeg den
bios?
Er meget interesseret i det med temp-føleren.

Kristian

Fra : Johnny Andersen

Dato : 09-12-05 21:51

"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> skrev i
en meddelelse news:439982a3$0$8818$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> - der findes også en BIOS flash,
>

> Bliver lige nød til at spørge Johnny Andersen...........hvor finder jeg
> den bios?
> Er meget interesseret i det med temp-føleren.

Skal finde linket imorgen - tiden er lidt knap lige nu..

/Johnny

Fra : Kristian

Dato : 10-12-05 16:08

> Skal finde linket imorgen - tiden er lidt knap lige nu..
>
> /Johnny

OK.....venter spændt

Kristian

Fra : Kristian

Dato : 12-12-05 20:43

> Skal finde linket imorgen - tiden er lidt knap lige nu..
>
> /Johnny

Mon det snart er i morgen?..............

Kristian

Fra : Kristian

Dato : 09-12-05 14:16

> Hvordan får du det til at yde det dobbelte?
>
> Søren

Først åbnede jeg de 4 pipe-lines ekstra.
Så flashede jeg kortet til et 6600
Og så overclockede jeg kortet.

3DMark05 uden at pille ved kortet.................1167

3DMark05 efter hele balladen og overclocket kortet til 401 på core og 675 på
rammene................................................2761

Synes selv at det er helt OK.....

Kristian

Fra : Søren Nielsen

Dato : 09-12-05 15:26

Kristian wrote:

> [...]
>
> 3DMark05 efter hele balladen og overclocket kortet til 401 på core og
> 675 på rammene................................................2761

Det lyder da bestemt ganske fornuftigt :) Men er din model med passiv køler?
For jeg er lidt utryg ved at clocke mit kort, når der kun er passiv køler
på, jeg vil være lidt ked af at brænde det af.

Søren

Fra : Kristian

Dato : 09-12-05 18:09

> [...]
> køler? For jeg er lidt utryg ved at clocke mit kort, når der kun er passiv
> køler på, jeg vil være lidt ked af at brænde det af.

Jeg har det her kort.

Kristian