Betalt for en vare, men modtaget to
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-05 13:17

Hej

Jeg bestilte for tre måneder siden en vare fra et internetfirma. Jeg
oplyste kreditkortoplysninger, men de har først trukket pengene i dag.
Samtidig har jeg fået en mail om at varen er afsendt. Men jeg modtog
varen allerede i september og har siden kontaktet dem flere gange om
ikke de ville have nogle penge.

Nu er det jo så spændende om jeg modtager en vare mere i løbet af de
næste par dage.

Hvis man bliver tilsendt noget uopfordret og ved en fejl, f.eks. et
ugeblad, kan man beholde det, men gælder det også i ovenstående
tilfælde?

Mvh Trine K. Christiansen

--
Stor julebutik med gaver, pileting, nisser, glaskugler og meget mere.
Tag familien med og fæld jeres eget juletræ i vores skov.

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 13:29

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Hvis man bliver tilsendt noget uopfordret og ved en fejl, f.eks. et
> ugeblad, kan man beholde det, men gælder det også i ovenstående
> tilfælde?

Hvem siger at du kan beholde et ugeblad som man uopfordret og ved en fejl
har modtaget ?
Man skal (både ved pakker fra udlandet og ugeblade) kontakte afsenderen og
gøre dem opmærksom på fejlen. Så kan man jo give dem muligheden for at komme
og afhente varen de har sendt forkert, eller man kan være flink og give dem
muligheden for at sende noget returemballage med porto på, så man kan
returnerer varerne. De fleste firmaer der sender et ugeblad forkert ud, vil
dog nok takke nej til at spilde en af deres medarbejderes tid på at afhente
ugebladet.

Det nemmeste vil nok være at du skriver til firmaet og forklarer dem
situationen, og så afviser pakken når dem kommer frem. På den måde har du
betale for den vare du for lang tid siden modtog, og du står ikke med et
returneringsproblem.

--
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-05 13:44

"Søren G" <soreng@invalid.wq> writes:

> Hvem siger at du kan beholde et ugeblad som man uopfordret og ved en fejl
> har modtaget ?

Forbrugeraftaleloven. Og der har sneget sig en fejl ind i min tekst,
nemlig at det IKKE skal være ved en fejl.

§ 4. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en
forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en
fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit.

Så spørgsmålet er om det er en fejl eller ikke en fejl at de har sendt
mig endnu en vare. Men det er vel en fejl i deres system.

Mvh Trine

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 13:58

> Så spørgsmålet er om det er en fejl eller ikke en fejl at de har sendt
> mig endnu en vare. Men det er vel en fejl i deres system.

Det lyder som om at du inderst inde er klar over at der er tale om en fejl.

--
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-05 13:46

Søren G wrote:
> [...]
> betale for den vare du for lang tid siden modtog, og du står ikke med et

Hvad skal man gøre hvis man 2 dage efter af man har meldt sig ud af en
bogklub modtager en pakke.
Da en introduktionsgave var i restordre formoder man at det er den
pakke som kommer og man åbner den. Det viser sig at være næste
måneds pakke, som har været gjort klar til afsending nogenlunde
samtidig med udmeldelsen.
Nu er pakken jo åbnet, hvad gør man ?

--

Christian

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-12-05 14:10

> [...]
> pakke som kommer og man åbner den. Det viser sig at være næste
> måneds pakke, som har været gjort klar til afsending nogenlunde

Lukker pakken igen og sender den retur

Fra : Ronny Boysen

Dato : 06-12-05 14:19

>Hvad skal man gøre hvis man 2 dage efter af man har meldt sig ud af en
>bogklub modtager en pakke.

Hvis du har meldt dig ud, og du aligevel modtager noget kan du betragte det
som en gave.

Sådan var det hvertfald det sted hvor jeg var telefonsælger.

- Ronny

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-12-05 14:32

"Ronny Boysen" <newsgroups@ronnyboysen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har meldt dig ud, og du aligevel modtager noget kan du betragte
> det som en gave.
>
> Sådan var det hvertfald det sted hvor jeg var telefonsælger.

Dejlig juridisk underbygget svar

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 15:13

"Ronny Boysen" <newsgroups@ronnyboysen.dk> wrote in message
> Hvis du har meldt dig ud, og du aligevel modtager noget kan du betragte
det
> som en gave.

Også hvis det der er afsendt med rette kan formodes at være blevet sendt
samtidigt med (eller før) at udmeldingen skete ?

> Sådan var det hvertfald det sted hvor jeg var telefonsælger.

Ja så skulle der ikke være noget at diskuterer. *S

--
Søren

Fra : per christoffersen

Dato : 06-12-05 14:52

> Nu er pakken jo åbnet, hvad gør man ?

Man starter nok med, at checke meget grundigt efter i betingelserne for
udmeldelser, for at finde ud af, om pakken er retmæssigt eller uretmæssigt
sendt af bogklubben.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-05 15:12

Scripsit Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk>

> Hvis man bliver tilsendt noget uopfordret og ved en fejl, f.eks. et
> ugeblad, kan man beholde det,

Den regel du tænker på gælder kun når der *ikke* er tale om en fejl.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."