Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
bedste Grafikkort til Google earth?
Fra : ----PS

Dato : 06-12-05 10:30

Hvilket kan I anbefale? Jeg bruger ikke pc`en til spil og lign., men vil
gerne have at Google Earth kommer "så tæt på som muligt" - så hurtigt som
muligt selvfølgelig.
(Derudover en hel den fotoarbejde og lidt video.)
Hvis vi taler i prisklassen 1-2000 kr., hvad bør jeg så kigge på?
Søren

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 06-12-05 11:48

----PS wrote:
> [...]
> (Derudover en hel den fotoarbejde og lidt video.)
> Hvis vi taler i prisklassen 1-2000 kr., hvad bør jeg så kigge på?

Det er jo nok primært din internet forbindelse, der gør at du ikke
kommer tæt nok på hurtigt nok.. og en begrænsning i de maps der
downloades at du ikke kan komme tæt nok på.. men så vidt jeg husker
understøtter google earth 1k x 1k texture sizes.. så et grafikkort af
nyere oprindelse vil være fint faktisk ingen grund til at komme i
nærheden af 2000,-

prøv at finde et Nvidia 6200 eller 6600 (evt. GT)

eller hvis du er til ATI som mig, et 9600XT eller et nyere x700pro

venlig hilsen,
Dennis Jakobsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 14:39

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev

> [...]
> (Derudover en hel den fotoarbejde og lidt video.)
> Hvis vi taler i prisklassen 1-2000 kr., hvad bør jeg så kigge på?

Det er fuldstændig ligegyldigt. G.E er ren 2D og der er alle grafikkort
brugbare. Ved 2D bruger man hverken hukommelse eller CPU på et graffikkort,
så uanset hvad du bruger, så kører det ikke spor hurtigere. Det er kun når
man taler 3D at CPU og ram har betydning på grafikkort. I 2D er det
computerens CPU, som laver billedet, grafikkorter viser det blot.

Men din netforbindelse betyder alt, G.E billederne er jo store, så der skal
hentes mange data...

Claus

Fra : Kenneth

Dato : 07-12-05 21:40

> [...]
> Det er kun når man taler 3D at CPU og ram har betydning på grafikkort. I
> 2D er det computerens CPU, som laver billedet, grafikkorter viser det

Korrekt. Men den bruger alligevel OpenGL eller DirectX.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Esben

Dato : 08-12-05 20:07

> [...]
> Det er kun når man taler 3D at CPU og ram har betydning på grafikkort. I
> 2D er det computerens CPU, som laver billedet, grafikkorter viser det

GE er ikke ren 2D, men 3D-mæssigt kræver det så lidt, at de fleste
grafikkort lavet indenfor de sidste 4-5 år bør kunne køre det. Fx kan man i
Boston se 3D bygninger (selvom det bare er grå kasser).

--
Esben

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-05 17:14

In article <4395948f$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
nospamnews@tersgov.dk says...

> "----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev

> Det er fuldstændig ligegyldigt. G.E er ren 2D og der er alle grafikkort
> brugbare.

Nej, det er ikke rigtig. Google Earth er 3D - de 2d billeder mappes på
som texturer (ala skydespil) - alle steder kan man dreje kameraet i 3d,
men de fleste steder er det endnu bare de 2d billeder - som fx i kbh så
effekten er ikke så stor, men der er mange steder hvor man har har brugt
DEM maps til at mappe terrænet så at det fremtræder 3D (hvis man har
slået "Terrain" til - knap i bunden)

Kig fx på Hoover Dæmningen, den og hele området omkring er 3D mappet,
hvad man meget tydlige kan se hvis man drejer billedet vertikalt. Eller
evt går i flyve mode (ctrl t) og ligger og flyver rundt i dalene (ctrl
g for at vende tilbage)

Dæmningen ligger her: 36° 0'57.06"N 114°44'16.45"W

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-12-05 17:52

"----PS" skrev i en meddelelse
> [...]
> (Derudover en hel den fotoarbejde og lidt video.)
> Hvis vi taler i prisklassen 1-2000 kr., hvad bør jeg så kigge på?

Hej

Har købt et : ASUS, GF6200 128M TV-OUT DVI til 459,-kr
Er passivt kølet.
Klarer det du forlanger ganske godt.
Som de andre skriver kræver det en (rigtig) god net forbindelse til google
earth.

Hilsen
Michael