Undertekster på DVD film??????????????????~
Fra : Anders

Dato : 06-12-05 01:29

Kan nogen fortælle hvorfor så ufattelig mange DVD film har underteksterne
placeret på en 100% total idotisk måde?

F.eks. en eller gennemført DVD udgivelse som Ringenes Herre trilogien .
For at få det bedste billede var jeg nødt til at undværre undertekster.

Havde jeg valgt at se den med undertekster skulle jeg have set den i såkaldt
"wide-mode" hvor det hele bliver "strukket" og alle mennesker bliver "fede i
ansigtet". Hvem i helvede har opfundet det lort?

Ydermere er underteksterne (som er alt for store) placeret ALLER nederst i
den "sorte bjælke" så der er ca 3 meter imellem selve billedet og
underteksterne.
Noget der for mig er extremt dårligt og uforståeligt.

Hvorfor kan de forpulede undertekster ikke være i et "spor" for sig el.
lign., så man selv kan bestemme hvor de skal være på skærmen?
- eller i det mindste blive rykker op i billedet ligesom i
biografen!!!!!!!!!

HVORFOR?!?!?

Man laver så meget gejl og overflødige udvalg af muligheder, men IKKE noget
man kan bruge til noget.
Hold kæft hvor er det RINGE!

Hvis der er nogen i DVD branchen der har med den slags at gøre - og læser
dette, så skulle de tage og skamme sig
- eller komme med en brugbar forklaring på idiotien.

-Anders

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-12-05 01:39

"Anders" <no@no.no> wrote in message
> [...]
> såkaldt "wide-mode" hvor det hele bliver "strukket" og alle mennesker
> bliver "fede i ansigtet". Hvem i helvede har opfundet det lort?

Tror der er noget i vejen med din opsætning der hjemme.

> [...]
> underteksterne.
> Noget der for mig er extremt dårligt og uforståeligt.

Det er da dejligt, kan jeg have tekster uden at de går ind i selve billedet.

Fra : Anders

Dato : 06-12-05 02:11

> Det er da dejligt, kan jeg have tekster uden at de går ind i selve
> billedet.

Ja, men ikke hvis der er ½ meter imellem.....

Fra : Empitris

Dato : 06-12-05 03:35

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Ja, men ikke hvis der er ½ meter imellem.....

Så køb dog for helvede et forpulet mindre fjernsyn!

Fra : Anders

Dato : 06-12-05 23:11

> Så køb dog for helvede et forpulet mindre fjernsyn!

)

Ja, men det er ikke et fjernsyn jeg har - det er en projektor...og der er
ca. 10 forskellige indstillinger (som ovenikøbet ændres yderligere altefter
om projektoren står på "Standard" eller "Cinema" :

Wide
Wide Zoom
Zoom
Normal
Subtitle (og NEJ - det hjælper ike at vælge den)
Full
+ et par andre jeg ikke lige kan huske..

Jeg FATTER ikke at det skal være så åndsvagt!

-Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-12-05 01:36

> Havde jeg valgt at se den med undertekster skulle jeg have set den i
> såkaldt "wide-mode" hvor det hele bliver "strukket" og alle mennesker
> bliver "fede i ansigtet". Hvem i helvede har opfundet det lort?

Det synes jeg ikke plejer at ske hvis man sætter DVD-afspilleren til 16:9
mode, hvilket man også bør gøre for at opnå den bedste billedkvalitet, da
man så undgår spilde meget af båndbredden med at sende sorte pixels.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-12-05 08:52

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev:

> [...]
> til 16:9 mode, hvilket man også bør gøre for at opnå den bedste
> billedkvalitet, da man så undgår spilde meget af båndbredden med

Det er jo lidt en smagssag. En del 4:3 fjernsyn laver en grim stribe i
toppen af billedet når et 16:9 signal presses sammen. Derudover kan man
med et 4:3 fjernsyn oftest slippe for at have underteksterne i
billedfeltet, hvilket jeg klart foretrækker fremfor en marginalt bedre
billedkvalitet ved at have DVD-afspilleren sat op til 4:3 LB.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper

Dato : 06-12-05 16:21

Anders <no@no.no> wrote:

> [...]
> dette, så skulle de tage og skamme sig
> - eller komme med en brugbar forklaring på idiotien.

Du afspiller tilsyneladende ikke Ringenes Herre i 16:9 format, selvom
den ligger på DVD skiven i det format. Iøvigt kan du slå undertekster
fra med subtitle knappen og det kan du på næsten alle DVD udgivelser. De
er nogle stykker hvor der er sat UOP flag for forbud mod at slå
undertekster fra, f.eks. på Heartbreakers fra Nordisk Film.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Anders

Dato : 06-12-05 23:10

> [...]
> --
> Three things are certain: Death, taxes and lost data.
> Guess which has occurred. -- David Dixon

Ja, jeg ved godt at jeg kan slå subtitle fra, men det løser jo sådan set
ikke problemet. Jeg vil meget gerne have undertekster, men er tvunget til
at slå dem fra fordi selve blledet / formatet bliver langt ringere med
subtitles - i a lle ca. 8 - 10 forskellige indtillinger...

-Anders

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-12-05 11:05

Anders wrote:

> [...]
> underteksterne.
> Noget der for mig er extremt dårligt og uforståeligt.

Du har noget sat forkert op. Jeg kan ikke forestille mig i hvilken
situation en film som LOTR skulle give "fedestrukne" personer, da den
allerede er i 16/9.

Fra : Anders

Dato : 07-12-05 23:39

Du har noget sat forkert op. Jeg kan ikke forestille mig i hvilken
situation en film som LOTR skulle give "fedestrukne" personer, da den
allerede er i 16/9.

---------------------------------

Jeg har altså ikke noget sat forkert op...det ER selve måden DVD´en er lavet
på der er totalt latterlig!
- Mange andre film er sat LANGT bedre sat op end eksemplelvis LOTR
udgivelsen - hvilket jo er pissehamrende dårligt når det drejer sig om et
sådant storværk...!

"Star Wars trilogien" er f.eks langt bedre sat op...både hvad format angår
OG selve underteksterne som er i tilpas størelse, tættere på billedet,
stadigvæk i den sorte bjælke osv.osv.

Det er garanteret én eller anden gammel idiot der har sat tekst menuen op i
LOTR udgivelsen )

-Anders

Fra : sorensonian@gmail.co~

Dato : 07-12-05 21:51

Anders skrev:
> [...]
> dette, så skulle de tage og skamme sig
> - eller komme med en brugbar forklaring på idiotien.

Jeg sympatiserer fuldstændig med din retfærdige harme.
DVD-indstillinger har lang vej endnu før de bliver gode. En af mine
andre men lignende kæphæste er den font som både underteksterne og
indstillingsmenuerne har. Hvor meget ville det kræve at gøre dem
pænere? At give folk et valg imellem nogle forskellige fonte? Det
ville kræve stort set intet! Alligevel skal man tvinges til at se på
ufattelig grimme skrifttyper. Det er latterligt. Har producenterne
ingen sans for æstetik?

- Tue

Fra : Anders

Dato : 07-12-05 23:35

[...]