Ønskelisten
Fra : Henrik

Dato : 05-12-05 01:34

Nu nærmer sig julen og jeg er gået i gang med ønskelisten (et fremskridt i
forhold til tidligere ...
Jeg har fulgt med i nogle af indlægene omkring molekylær gastronomi og
fundet en tidligere tråd fra 2004 om nogle af bøgerne

- "Kemien bag gastronomien", Thorvald Pedersen, 2002, Nyt Nordisk Forlag
- "Kemikeren i køkkenet", Thorvald Pedersen, 1999, Kemiforlaget.

er vel gode at starte med, men et sted nævnes også

- "Kemi i køkkenet", Heston Blumenthal - men jeg kan ikke rigtig finde
ynderligere info om bogen, en der kan hjælpe yderligere?

- er der nogen der iøvrigt kender noget til
http://www.makeashorterlink.dk/54fc6eec - prisen virker bare en smule
afskrækkende

kan I anbefale andre (danske) bøger over samme tema ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-12-05 09:39

Henrik wrote:
> - "Kemi i køkkenet", Heston Blumenthal - men jeg kan ikke rigtig finde
> ynderligere info om bogen, en der kan hjælpe yderligere?

Han er vist klassikeren når det gælder kemi i køkkenet.
Har på tv set ham (mener i hvert fald det var ham) lave is på 5-10
sekunder med flydende kvælstof, imponerende

--

Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-12-05 10:20

Christian B. Andresen wrote:

> Han er vist klassikeren når det gælder kemi i køkkenet.
> Har på tv set ham (mener i hvert fald det var ham) lave is på 5-10
> sekunder med flydende kvælstof, imponerende

Heh - det har så bare ikke ret meget med kemi at gøre - kvælstof er
endda en ædelgas så det ... :)

Mvh Christian

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-12-05 17:29

Christian Hansen wrote:

> Heh - det har så bare ikke ret meget med kemi at gøre - kvælstof er
> endda en ædelgas så det ... :)

Jo - tricket er at når du køler hurtigt bliver iskrystallerne væsentlig
mindre end med langsom nedkøling som i en alm. fryser og man får derfor
ikke fornemmelsen af at isen er krystaliseret.
Det er skam kemi.

Iøvrigt kan også anbefales "The Science of Cooking" af Peter Barham. Det
var ham der lavede en række udsendelser på Discovery om mad og kemi.

- Lars

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-12-05 20:13

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> mindre end med langsom nedkøling som i en alm. fryser og man får derfor
> ikke fornemmelsen af at isen er krystaliseret.

Nej, det er fysik.

Mvh Christian