Hankillingen tisser på dynen
Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 04-12-05 20:39

Hej,

vi har en snart 6 mdr. gammel hankilling, som konsekvent tisser på dynen i
soveværelset.. Det har resulteret i at vi sover med lukket dør, til stor
frustation for moren, som nu kradser på døren om natten, til vi endelig
opgiver og lukker den ind..

men hvad skyldes det at hankillingen tisser på dynen ? nogle gode råd til
hvordan man forhindrer det ?

Vi forsøgte at anskaffe en kattebakke mere, hvis problemet måske var
territorialt imellem ham og moren, men det løste ikke problemet, og gav kun
endnu en kattebakke at tømme !

tak,
jørgen & hanne

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 21:03

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe@fjern_gmail_com> skrev i en meddelelse

> hvordan man forhindrer det ?

Det skyldes højst sandsynligt, at killingen er ved, at være kønsmoden. Hvis
i får killingen neutraliseret, stopper dyne-tisseriet højst sandsynligt
også.

Killingen kan selvfølgelig også have blærebetændelse. Det kan dyrlægen
tjekke for jer om den har.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 04-12-05 21:06

Hej,

> Det skyldes højst sandsynligt, at killingen er ved, at være kønsmoden.
> Hvis i får killingen neutraliseret, stopper dyne-tisseriet højst
> sandsynligt også.

dog startede den allerede for 2-3 måneder siden, så jeg er ikke sikker på
dette er forklaringen.?

> Killingen kan selvfølgelig også have blærebetændelse. Det kan dyrlægen
> tjekke for jer om den har.

er der nogen speciel grund til at de så tisser på dyner ?

mvh
jørgen & hanne

Fra : Søren LH

Dato : 04-12-05 21:03

> [...]
>
> Vi forsøgte at anskaffe en kattebakke mere, hvis problemet måske var
> territorialt imellem ham og moren, men det løste ikke problemet, og gav

Jeg har også en snart 6 mdr. gammel hankilling, som også har en irriterende
vane med at tisse på min dyne. Han er neutraliseret. Blærebetændelse tror
jeg ikke på, så kunne han da bare gå hen i kattebakken, som han ellers gør.
For ellers færdes han jo aldrig på min dyne, og det går aldrig ud over min
kones dyne. Så jeg er ikke i tvivl om at der er tale om et adfærdsproblem,
og ser frem til at høre hvilke svar der må komme i tråden.

Mvh
Søren

Fra : Tina M.

Dato : 04-12-05 22:30

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at der er tale om et adfærdsproblem, og ser frem til at høre hvilke svar

Hvis katten har blærebetændelse eller andre urinvejssygdomme, så forbinder
dem bakken med noget ubehageligt, og tisser derfor andre steder - at han
lige netop tisser på din dyne, kan sagtens betyde, at der er noget galt, og
at han på denne måde, vil fortælle dig det.......så en tur til dyrlægen vil
nok være en god idé.
Hankastrater er mere udsatte for blæresten, og der findes specielt foder til
dem - uden så mange mineraler.

Mvh

Tina
DK Heart & Soul
www.heart-and-soul.dk
Stadig et par enkelte killinger til salg

Fra : Linde

Dato : 04-12-05 22:59

"Tina M." <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige netop tisser på din dyne, kan sagtens betyde, at der er noget galt,
> og at han på denne måde, vil fortælle dig det

Jeg synes ret ofte man ser dette svar på hvorfor katte tisser udenfor
bakken...men det er ligesom om at logikken mangler, for hvis katten har ondt
når den tisser i sin bakke vil det da ikke gøre mindre ondt hvis den tisser
alle andre steder. Og hvis den endelig synes bakken er så forfærdelig, burde
den så ikke også pølle alle andre steder end der??

Mvh
Linde

Fra : Tina M.

Dato : 04-12-05 23:27

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tisser alle andre steder. Og hvis den endelig synes bakken er så
> forfærdelig, burde den så ikke også pølle alle andre steder end der??

Okay jeg prøver lige igen.... katten forbinder bakken med noget
ubehageligt/smerter, og den prøver derfor, at finde andre steder, at tisse,
hvor det måske - i dens hjerne - ikke gør ondt, eller at den ved at tisse på
dynen, forsøger at fortælle sin ejer.....*der er altså noget galt med mig*
Den kan sagtens lave pøller i bakken, hvis den har noget med blæren, da det
ikke gør ondt, at få dem lavet, sååååå sådan hænger det sammen.
Håber, det var en bedre forklaring.

Mvh

Tina
DK Heart & Soul

Fra : Søren LH

Dato : 04-12-05 23:29

> [...]
> tisser alle andre steder. Og hvis den endelig synes bakken er så
> forfærdelig, burde den så ikke også pølle alle andre steder end der??

Gruset er lige skiftet.

I en lang periode har der ikke været nogen bakke og han har kun tisset og
besørget udendørs (vistnok i drivhuset). Også i den periode forekom
tisseriet på dynen.

Det her har jo stået på i lang tid, og så skulle han jo efterhånden også
have forbundet dynen med smerte. Så hvorfor har han ikke tisset på min kones
dyne. Forresten har han en enkelt gang tisset i sofaen, også der hvor jeg
ligger nogle gange.

At han dermed vil fortælle mig at han er dårlig - hmmm, nok er katte kloge,
men at de prøver at fortælle os mennesker når de fejler noget, det ligner
ikke dyr, de plejer snarere at skjule det (hunde i hvert fald).

Så også jeg har svært ved at tro på blærebetændelsesteorien. Jeg tror
slynglen forsøger at straffe mig for et eller andet. Faktisk tror jeg han er
jaloux, for det skete idag da jeg var ved at kæmme en anden kat.

Mvh
Søren

Fra : Tina M.

Dato : 05-12-05 06:51

> [...]
> slynglen forsøger at straffe mig for et eller andet. Faktisk tror jeg han
> er jaloux, for det skete idag da jeg var ved at kæmme en anden kat.

Det KAN også være et adfærdsproblem, men sygdom kan ikke udelukkes, og
derfor vil et besøg hos dyrlægen være passende.
Hvis der ikke er noget med blæren etc., så er det du skal til, at finde ud
af, hvad der så kan udløse tisseriet - jalousi eller andre ting.
Adfærdsproblemer kan også behandles !!
At han lige netop tisser på din seng er nok fordi, han ser dig som sit
menneske.

Vi har jo en del katte, og nogen er mest glade for mig - andre for kæresten.
Vi havde problemer med en hun, der ustandseligt tissede på min dyne, og KUN
min da hun blev kønsmoden, men hun er også en mor-kat....og prøvede helt
klart, at fortælle, at hun skulle parres, og det er ikke første gang, vi
oplever det.

Mvh

Tina
DK Heart & Soul