Lord of War - stinkende god??? (undgår spo~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-12-05 04:06

Var positivt overrasket...af helvede til!!!
Nåede at skimte et par anmeldelser forud, og de var negative. Her bagefter
læste jeg et par igennem. Jeg kan simpelthen ikke være mere uenig!!! Hvad
helvede er der gået galt for anmelderne i det her tilfælde?

Filmen er så vidunderligt sortsatirisk i sin indstilling at det, desværre
kan man næsten sige, er en fryd. Der er meget langt imellem sådanne film der
tager en virkelig skiden person og fortæller hans historie fra hans eget,
dybt ironiske, synspunkt. Berlingskes anmelder brokker sig f.eks. over at
"...en film, der angiveligt vil afsløre den globale våbenhandels rystende
konsekvenser, men bruger mange kræfter på at gøre en modbydelig forbryder
til en fascinerende figur..."
For helvede, hvad havde du regnet med, menneske? Han er en modbydelig
våbenhandler, derfor kan han ikke være fascinerende??? Det virker som om
pågældende menneske havde forventet at få serveret sin grundholdning om
våbenhandlere, og nu bliver fornærmet over at skulle blive udfordret i sine
meninger. Det er som at give Pulp Fiction en dårlig anmeldelse. Eller Blow.
Eller Henry: Portrait of a Serial Killer, bare fordi de nu lige handler om
røvhuller. Det er som om anmelderne sidder og bliver fortørnede over at få
serveret en sandhed de ikke vil høre!

Jo, der er et par skønhedsfejl. Der er f.eks. en Author's Message langt
henne i filmen som virker kolossalt klodset og urealistisk. Klicheer sniger
sig ind, især mht. historien om stodderens familieliv. Men det kan faeme
tilgives. Den er ikke en Pulp Fiction (det er der meget, der ikke er!), men
helt klart en pissefed film, der rent faktisk får fortalt dig et par ting
eller ti om mennesker, uden at det bliver kedeligt undervejs.

Pisseuretfærdigt at sådan en perle skal plages af dårlige anmeldelser. Man
kunne blive paranoid og spekulere på om anmeldelserne er bestilt af nervøse
fascistkræfter et eller andet sted, når nu filmen også er et aktuelt angreb
på nogle af Vestens skidne kræfter.

Eller hvad fanden har jeg overset? Hvorfor er Lord of War dog kun til 3
stjerner? Jeg forstår det simpelthen ikke...

Fra : Christian TC

Dato : 03-12-05 18:31

"Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"
"C. H. Engelbrecht" <chris@ bitfrost.dk> wrote in message
> [...]
> læste jeg et par igennem. Jeg kan simpelthen ikke være mere uenig!!! Hvad
> helvede er der gået galt for anmelderne i det her tilfælde?

Jeg glæder mig ihvertfald meget til at se den. Alle de trailere jeg har set
virker virkelig lovende
Men den går desværre ikke i biffen endnu her hvor jeg bor.

--
Mvh Christian TC

Fra : Zeki

Dato : 04-12-05 08:39

"C. H. Engelbrecht" <chris@ bitfrost.dk> skrev i en meddelelse

Nej, jeg synes ikke at den er "stinkende god." Den er okay. Den formår at
provokere, men jeg savnede at man kom mere ind bag huden på karaktererne. Og
så synes jeg at Nicolas Cage er overvurderet som skuespiller. Desuden er jeg
træt af at se Jaret Leto optræde som ung og forvirret teenager i konfikt med
sig selv.

Men alt i alt en ganske udemærket film. Jeg forventer mig dog mere af en
film som 'Syriana'

Mvh
Zeki

Fra : Babuska

Dato : 04-12-05 10:11

"Zeki" <Zeki@.dk> skrev i en meddelelse

Og
> så synes jeg at Nicolas Cage er overvurderet som skuespiller.

er det generelt eller blot i det tilfælde? for jeg synes bestemt ikke han er
overvruderet når man ser ham i Family Man, og Matchstick Men, og den der
hvor han kører ambulamnce som jeg ikke kan huske hvad hedder.
derudover ser den nye "weather man" ganske lovende ud, så jeg kan ikke
forstå dig, hvis du mener at han generelt er overvurderet. Så må jeg jeg
unægteligt spørge om du har set førnævnte film, for der er han er altså bare
helt vildt god i!

Mvh.
Babuska
--
What doesn't kill you still may sever your spinal cord, crush your rib cage,
cave in your skull, and leave you helpless and paralyzed, soaking in a

Fra : Zeki

Dato : 04-12-05 10:33

"Babuska" <babuska@babuska.dk> skrev i en meddelelse

> Så må jeg jeg unægteligt spørge om du har set førnævnte film, for der er
> han er altså bare helt vildt god i!

Jeg har set de fleste Cage film. Han har unægtelig spillet en del
forskellige slags roller, og jeg mener f.eks også at han var fremragende i
både 'Vampires Kiss' og 'Leaving Las Vegas' Men hans repetoire mener jeg
bare ikke spænder så vidt. Det er jo stort set den samme slags karakter.
Samme ansigtsudtryk, måde at sige tingene på, tonefald osv. At han i høj
grad bærer sin egen personlighed over i rollerne, bringer ham i hvert fald
ikke op i den klasse hvor versatile skuespillere som John Malkovich, Gary
Oldman og Kevin Spacey befinder sig i.

Mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 13:42

> [...]
> ikke op i den klasse hvor versatile skuespillere som John Malkovich, Gary

Har du set Adaptation?

Mvh Mikkel

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 05-12-05 13:53

On Mon, 5 Dec 2005 13:42:26 +0100, "Mikkel Knudsen"
<Mikkel_knudsen[at]killamail.com> wrote:

>Har du set Adaptation?

Gyselig film, men det er ikke Cages skyld. Jeg skal dog lige nævne, at
jeg endnu ikke har set en Kaufman-film, der er værd at samle på, så
det er i høj grad et temperamentsspørgsmål.

--
mvh Niels Søndergaard

"Happiness in intelligent people is the rarest thing I know."
Hemingway

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 05-12-05 13:52

On Sun, 4 Dec 2005 10:33:25 +0100, "Zeki" <zeki@nope.dk> wrote:

>Jeg har set de fleste Cage film. Han har unægtelig spillet en del
>forskellige slags roller, og jeg mener f.eks også at han var fremragende i
>både 'Vampires Kiss'

Det er efter min mening hans værste "præstation" til dato - fordi
instruktøren bare gav ham lov til at køre derudad uden at gribe ind.
Vildt og grotesk overspil. Gennemført rædselsfuld film!

Cage skal holdes i en meget stram snor - så bliver resultatet
sommetider fremragende - som i "Lunefulde måne" og "Matchstick Men".
Her kræver begge roller, at skuespilleren er lidt småtosset, og så er
Cage jo det perfekte valg - hvis instruktøren vel at mærke forstår at
styre hans galskab.

Af samme grund er han også god som skæv actionhelt, både i "The Rock"
og "National Treasure". Og den dystre "8mm" klarede han også fint.