Lære at bruge "nøgler"
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 30-11-05 21:02

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om såkaldte "nøgler"
i forbindelse med arrays. ( => )

Er der nogle, som kan henvise mig til en internetside, give mig
et avanceret eksempel på brugen eller på anden måde lære mig
noget mere om disse nøgler?

Lige et helt andet spørgsmål i samme forbindelse:
Findes der en validation service til PHP - i stil med W3C til
HTML og CSS? Jeg tvivler meget på at mit PHP-sprog er 100 %
korrekt, så jeg kunne godt tænke mig at få det tjekket.

Venlig hilsen,
Silas Boye Nissen
www.sporvognsrejser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Zilla

Dato : 30-11-05 21:29

Silas Boye Nissen wrote:
> [...]
> HTML og CSS? Jeg tvivler meget på at mit PHP-sprog er 100 %
> korrekt, så jeg kunne godt tænke mig at få det tjekket.

Kig her:
http://dk.php.net/manual/en/language.types.array.php

Jeg synes de forklarer det ret godt. Hvis det er helt sort snak kan jeg
godt prøve at forklare det.

Zilla.

Fra : Henrik Boye

Dato : 01-12-05 22:11

Zilla <mail.is.not@an.option> skrev:
> [...]
>e.types.array.php
>
>Jeg synes de forklarer det ret
>godt. Hvis det er helt sort snak kan jeg

Jeg har leget lidt med nøgler ud fra PHP-manualen.

Jeg kan ikke rigtig se, hvad de kan bruges til...?
Er det ikke ligeså godt at definere nogle $variabler?

Jeg troede/håbede at nøgler kunne bruges som en slags tabel.

--
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-05 00:47

Silas Boye Nissen skrev:

> Lige et helt andet spørgsmål i samme forbindelse:
> Findes der en validation service til PHP

Ja. Når du afvikler programmet (altså henter siden i en browser)
og der ikke dukker sære advarsler op, så er det tjekket og fundet
(semantisk) i orden.

--
Bertel

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 01-12-05 07:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja. Når du afvikler programmet (altså henter siden i en browser)
> og der ikke dukker sære advarsler op, så er det tjekket og fundet
> (semantisk) i orden.

Det gælder kun den kode som er blevet eksekveret. Skulle der være dele
af koden som IKKE bliver udført (f.eks. noget fejlhåndtering) så bliver
det jo ikke "valideret". Men i øvrigt er jeg enig, "validering" af koden
foregår ved eksekvering. Men selvom koden kører er det jo ikke
ensbetydende med at koden er fejlfri...

--
Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-05 11:19

Jesper Holgersen skrev:

> [...]
> det jo ikke "valideret". Men i øvrigt er jeg enig, "validering" af koden
> foregår ved eksekvering. Men selvom koden kører er det jo ikke

Åh nej, det kender jeg godt. Men det kan man jo kun 'validere'
ved at køre alle tænkelige kombinationer igennem, og det er ikke
praktisk muligt.

--
Bertel

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 01-12-05 18:15

Når jeg udvikler mine sider til at bruge mere avanceret PHP, oplever jeg
ofte at få en hel blank side. Og så er der jo noget galt - et eller andet
sted. Men hvor? - Den kan jo være mange steder.
Det kunne være rart, hvis der var et validerings system, som kunne fortælle
mig, hvor fejlen er.

Venlig hilsen,
Silas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-05 22:11

Silas Boye Nissen wrote :
> [...]
> sted. Men hvor? - Den kan jo være mange steder.
> Det kunne være rart, hvis der var et validerings system, som kunne fortælle

Det vil være stort set umuligt at lave sådan et system, hvordan skal
systemet vide hvilket output du vil have ? Hvis koden er gyldig så
kommer der ingen fejl fra parseren, det er det eneste man kan gøre for
at validere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-05 23:33

Silas Boye Nissen skrev:

> Når jeg udvikler mine sider til at bruge mere avanceret PHP, oplever jeg
> ofte at få en hel blank side. Og så er der jo noget galt - et eller andet
> sted. Men hvor? - Den kan jo være mange steder.

Hvis vi nu antager at du har glemt at lave print-sætninger eller
også at du glemmer at få printet det afsluttende > til et tag, så
kan du få en balnk side, men PHP kan kun fortælle dig at dit
program - rent PHP-teknisk - er helt korrekt.

> Det kunne være rart, hvis der var et validerings system, som
> kunne fortælle mig, hvor fejlen er.

Jo, men det ved ikke hvad det er du gerne vil have.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-12-05 22:39

On 2005-11-30, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
> Ja. Når du afvikler programmet (altså henter siden i en browser) og
> der ikke dukker sære advarsler op, så er det tjekket og fundet
> (semantisk) i orden.

Mener du ikke syntaktisk? Jeg har svært ved at se, hvordan semantikken
af koden skulle kunne checkes?

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-05 23:35

Jacob Atzen skrev:

> Mener du ikke syntaktisk? Jeg har svært ved at se, hvordan semantikken
> af koden skulle kunne checkes?

Jo, det er syntaktisk.

(Kan jeg redde den ved at sige at det er den korrekte stavning
der også skal tjekkes?)

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-12-05 15:56

On 30 Nov 2005 20:01:53 GMT, Silas Boye Nissen
<web@sporvognsrejser.dk> wrote:

> [...]
>HTML og CSS? Jeg tvivler meget på at mit PHP-sprog er 100 %
>korrekt, så jeg kunne godt tænke mig at få det tjekket.

Du kan få advaret om uhensigtsmæssig brug af variable, forældede
funktioner, m.m. ved at sætte en passende error_reporting.

Det kan fx gøres i begyndelsen af din php-kode:

error_reporting(E_ALL | E_STRICT);

--
- Peter Brodersen

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 01-12-05 18:11

Peter Brodersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Det kan fx gøres i begyndelsen af din php-kode:
>
> error_reporting(E_ALL E_STRICT);

Hvis jeg indsætter ovenstående på en af mine PHP-sider får jeg en
blank side i browseren...?

Hilsen Silas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-12-05 18:26

On 01 Dec 2005 17:11:00 GMT, Silas Boye Nissen

>Hvis jeg indsætter ovenstående på en af mine PHP-sider får jeg en
>blank side i browseren...?

Der er forsvundet et tegn i ovenstående. Der skal være en lodret streg
mellem E_ALL og E_STRICT.

Tjek fx:
http://stock.ter.dk/notice.txt
... hvis det website, du læser nyhedsgrupper igennem, fjerner tegn for
dig.

--
- Peter Brodersen