Købsbetinget konkurrence - lovlig i D
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-11-05 15:46

Hej alle

Synes svagt jeg kan ændre noget med købsbetingede konkurrencer og et har
et lille "sjovt" spørgsmål:

Er det lovligt at reklamere i dk med at vinde et "Green Card" til USA
når det kun er muligt at deltage ved at købe et lod til et lotteri -
hvilket reklamen ikke omtaler på nogen måde?

Selve websitet her:
http://www.usgreencardoffice.com/index.php?lan=dk&thr=aller

Ren nysgerrighed... - håber nogen kan gøre mig klogere

Mvh Tommy

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-05 17:16

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> writes:

> [...]
> når det kun er muligt at deltage ved at købe et lod til et lotteri -
> hvilket reklamen ikke omtaler på nogen måde?

Hvis vi tager webstedets informationer for gode vare, så er det de
amerikanske myndigheder der ved lodtrækning uddeler en begrænset
arbejdstilladelser. For at komme i betragtning til denne lodtrækning
skal man overholde en række formalia.

Det private firma U.S. Green Card Office Ltd yder så den service at
sørger for at man får lavet en korrekt ansøgning der opfylder disse
formalia. Det er ikke U.S. Green Card Office Ltd selv der laver et
lotteri. Efter min opfattelse er dette bare at betragte som salg af en
tjenesteydelse.

Du kan sagtens søge uden om ovennævnte firma. Det gøres på
http://www.dvlottery.state.gov/

I øvrigt handler forbudet om købsbetingede konkurrencer ikke om
at man ikke må kræve betaling for at deltage i en konkurrence, men om
at deltagelsen i en konkurrence ikke må være et tillæg til et varekøb.

Det er altså tilladt efter markedsføringsloven at sælge lodsedler, så
længe de ikke sidder som en del af en cola-flaske. (Der er så anden
lovgivning der regulerer salg af lodseddler.)

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-11-05 23:29

Tak for et godt svar - nu ved jeg, hvad jeg ville vide

Mvh Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-11-05 20:40

In article <438dc91a$1@news.wineasy.se>, Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> http://www.usgreencardoffice.com/index.php?lan=dk&thr=aller
>
> Ren nysgerrighed... - håber nogen kan gøre mig klogere

Som den anden skrev, det er et fupfirma, som MÅSKE indsender din
ansøgning til den amerikanske stat. .COM siger det er et firma, og
ikke en offentlig myndighed (.GOV). Søg på google:
green card lottery site:gov

Og du får den rigtige side som første hit.

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-05 20:50

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> writes:

> Som den anden skrev, det er et fupfirma, som MÅSKE indsender din
> ansøgning til den amerikanske stat.

Jeg kan ikke se andre der har svaret end mig og jeg har ikke skrevet
at det var et fup-firma.

> .COM siger det er et firma, og ikke en offentlig myndighed
> (.GOV). Søg på google: green card lottery site:gov

Man kan også bare læse hele mit indlæg.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-11-05 23:30

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> ikke en offentlig myndighed (.GOV). Søg på google:
> green card lottery site:gov
>
> Og du får den rigtige side som første hit.

Tak for omtanken, men for en god ordens skyld vil jeg da lige nævne at
jeg aldrig nogen sinde kunne finde på at benytte omtalte firmas ydelser!
Det var blot det rent juridiske jeg gerne ville have afklaret!

Mvh Tommy

Fra : Søren G

Dato : 01-12-05 13:43

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message