6600 GT på 4X AGP?
Fra : Jasper Norman

Dato : 29-11-05 23:28

Hej.

Er der nogen pointe i, at sætte et 6600GT i en maskine med kun 4x AGP
hastighed? Eller er det spild af penge.

Grunden til spørgsmålet er, at jeg vil samle en ny PC. Jeg så lige, at der
er der sælger en P4 2.4 GHz + 1 GB RAM + MB til ca. 1000,- (højeste bud
over).

Men er der nogen idé i, at købe brugt? MB understøtter kun 4x AGP. Hertil
ville jeg købe et 6600GT

Min oprindelige plan var, at købe en AMD 3000+ og naturligvis et MB + RAM
der understøtter de 8x AGP. Det bliver jo lidt dyrere at købe nyt, men er
opgraderings idéen spildt på et halvgammel P4 MB med 4x AGP?

Mvh

Jasper

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-11-05 00:53

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der nogen pointe i, at sætte et 6600GT i en maskine med kun 4x AGP
> hastighed? Eller er det spild af penge.

Hastighedsforskellen er så lille at det knapt er mærkbart når du spiller, så
køb du roligt kortet

Mvh
Benjamin

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-11-05 07:16

Hej

Jasper Norman wrote:
> [...]
> over).
>
> Men er der nogen idé i, at købe brugt? MB understøtter kun 4x AGP. Hertil

Nu har jeg godt nok 6800GT modellen, men det kommer ca ud på et. Jeg
skiftede mit AGPx4 bundkort ud med et AGPx8 bundkort, da mit 6800GT kort
ikke ville fungere ordentligt i mit AGPx4 bundkort.

Hastighedsmæssig var der i mit tilfælde ca 5-20% at hente i grafiktest i
ren bundkort opgradering, men en hel del af det ligger i bundkortet
alene og ikke i skiftet fra x4 til x8. Så med hensyn til om x4 er nok
til kortet, så ja. Rent teoretisk er der heller slet ingen problemer i
at mixe x4 og x8.

MEN! 6600GT kortet har ifølge NVidia i visse bundkort problemer med
AGPx4 (skulle dog være løst via drivere). Specielt SIS-baserede bundkort
kan give grafikfejl (Havde et med SIS645DX chipset). Så praksis har vist
mange, at x4 og x8 ikke er helt så kompatible som de burde være. Sønnen
har et SIS648 baseret x8 bundkort med et GF6200 kort og det fungerer
perfekt sammen.

Et gammelt x4 bundkort har sansynligvis heller ikke sata, USB2, lan, lyd
mm på bundkortet, så måske du skulle genoverveje buddet, hvis det senere
kan komme på tale at det skal bruges. Alene det at kunne køre
dualchannel på hukommelsen er et stort plus på et nyere bundkort. Det
boostede min ramhastighed med 54% og det kan bestemt mærkes under
normale arbejdsforhold.

Fra : Søren G

Dato : 05-12-05 10:37

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Nu har jeg godt nok 6800GT modellen, men det kommer ca ud på et. Jeg
> skiftede mit AGPx4 bundkort ud med et AGPx8 bundkort, da mit 6800GT kort
> ikke ville fungere ordentligt i mit AGPx4 bundkort.

Hvis han alligevel skal ud og købe både grafikkort og bundkort, ville der da
være mere mening i at han købte begge med/til PCI Express, istedet for AGP.

--
Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-12-05 12:25

Hej

Søren G wrote:
> Hvis han alligevel skal ud og købe både grafikkort og bundkort, ville der da
> være mere mening i at han købte begge med/til PCI Express, istedet for AGP.

Ja og nej. Et GF6600GT yder lige godt om det sidder i PCIe eller AGP, så
baseret på det, kan det ikke svare sig. Men det er 100% sikkert, at AGP
er uddøende og PCIe indtil videre fremtiden, så baseret på det, så ja,
så kan det svare sig.

Men en P4 2,4Ghz lyder til at være socket 478 og så skal han også have
en ny CPU, da alle PCIe bundkort på Intel-siden bruger socket 775.
Dernæst kan man så måske snakke om at der også skal DDR2 ram til i
stedet for DDR-ram.

Skal man købe helt nyt i dag, så hedder det uden tvivl PCIe medmindre
man skal bruge en superbillig PC som aldrig skal yde noget særligt på
grafikdelen eller opgraderes til noget særligt senere.

Med det foreslåede ville jeg springe det brugte over, da det teknologisk
er forældet. Hvis det skal være billigt, så køb et billigt PCIe
bundkort, billigste CPU der kan gå i, 1Gb ram og GF6200. Når der så er
råd, så skiftes grafikkort ud til et 1500-2000,- kroners kort. Senere
kan CPU'en skiftes ud til noget hurtigere (gerne hurtigste der kan gå i
maskine) og endnu senere kan grafikkortet skiftes igen. Så skulle sådan
en maskine kunne holde i 4-5 år med relativt få penge uden de helt store
problemer. På et eller andet tidspunkt bør man også lige smide en ekstra
gb ram i.

mvh
Karsten