Nytårs aften menu - til unge?
Fra : Daniel og Stine

Dato : 28-11-05 10:32

Mig og kæresten har besluttet os for at hoste nytårs festen i år, og vi
vil gøre noget rigtig specielt ud af den i forhold til de sidste mange
års kedelige nytårs aftener som i bund og grund, kun gik ud på at møde
op med en pose sprut og så være stang bacardi til klokken 12.

Det vi i første omgang søger, er nogle ideer til en rigtig god menu, og
vi er åbne over for alle forslag, men i skal have i mindte at det er
unge og de kommer fra nordjylland, formentligt ikke en eneste af dem har
prøvet fondu før, og de ville aldrig sætte tænderne i et oste bord. Så
det skal være noget der fanger dem, og må stadigvæk gerne være lidt
specielt.. må godt stinke lidt af det er nytårs aften, dog uden
stadigvæk at være alt for dyrt.. nogen der kan følge mig? :)

Eneste krav til menuen er at der bliver brugt oksefillet til
hovedretten, ikke som bøffer men som en hel steg.
Har i forvejen et lille køkken, og bliver arme mig og alene som kommer
til at skulle stå for maden for de 15-20 personer, så det hele skal
helst være noget der kan helsteges, passe sig selv i en gryde, i
microen, laves nogle dage forinden osv osv, i kender rutinen :)

Vi tænker også på at der skal være en form for velkomst drink men der er
jeg også lidt lost, nogle der har nogle forslag, de skal helst ikke være
alt for svære (eller dyre) helst bare gerne noget med noget sodavand,
evt i en sjov farve, og nogle vodkaer med forskellig smage, juice,
frugter eller sådan noget.. kom frisk med jeres ideer.

På sidespor, selv om det ikke høre inden for denne gruppe, så prøver jeg
alligevel, hvilke traditioner og humoristiske indslag har i til jeres
nytårs fester, jeg har som sagt længere oppe beskrevet mine tidligere
nytårsaftener men damen har haft helt anderledes nytårs aftener, hvor
der var pakke spil, lodsedler og nitter(opvasken) under tallekerne,
selskabs lege osv. Kom med nogle gode forslag til hvad vi kan gøre for
dette bliver en fest der ikke bliver glemt forløbig, og samtidig.. husk
på det er unge i alderen 18-20.

Fra : Ursula

Dato : 28-11-05 13:12

HAHA... Undskyld, men jeg måtte lige grine da jeg læste hvad du skrev...

"men i skal have i mindte at det er
unge og de kommer fra nordjylland, formentligt ikke en eneste af dem har
prøvet fondu før, og de ville aldrig sætte tænderne i et oste bord".

Det lyder som om vi der kommer fra nordjylland ikke spiser anden en god
gammeldags sovs og kartofler. Jeg tror roligt du kan regne med de gerne vil
have både fondue og ostebord *LOOL*

Nå, men jeg har ikke lige nogle forslag her og nu, men vil ligge hovedet i
blød og selv kigge med og håbe på lidt inspiration. Jeg MÅTTE bare
kommentere din udlægning af nordjyder. Vi er altså ikke fra en anden planet
*GGG*

Fra : Daniel og Stine

Dato : 28-11-05 13:22

hhe, jeg kommer nu selv fra nordjylland.. men ser mig selv lidt længere
fremme end dem (og den ære skylder jeg min kæreste som har vist og
fortalt mig om en masse spændene og nye ting som jeg ikke havde drømt om
at prøve førhen) og ja det var måske lidt forkert formuleret, men stod
valgte mellem en isvaffel og et ostebord, eller oste fondu for den sags
skyld, så tog de isvafflen :)

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 28-11-05 20:52

> Det lyder som om vi der kommer fra nordjylland ikke spiser anden en god
> gammeldags sovs og kartofler. Jeg tror roligt du kan regne med de gerne vil
> have både fondue og ostebord *LOOL*

Prøv også at kigge på alderen...

Er selv samme årgang (og landsdel ;)), og kan garantere at det er en
meget, meget begrænset procentdel af mine kammerater der vil værdsætte
et ostebord...

--
Michael

Fra : Trisse

Dato : 28-11-05 13:16

Hej Daniel og Stine
Det er da tidligt at stoppe de vilde drukfester Jeg nærmer mig de
30 og vi stoppede først sidste år...

Lidt inspiration kan du evt. få i denne menu (som er meget lig den jeg
selv vil servere i år - bortset fra at jeg ikke vil servere
oksefilet).

Forret:
Limemarineret torsk, m. rødbedesalat.
- Retten består af fine rå torskefileter der er marineret et døgns
tid i Lime - derved bliver den kogt, uden dog at være kogt.
Rødbedesalat består af rå fintstrimlede rødbeder i en god balsamico
dressing. Det hele kan altså forberedes dagen i forvejen - så skal
det blot anrettes (jeg er sikker på at man kan få et par af de andre
med ud i køkkenet når det skal ske).

Til hovedret serverer du din oksefilet, med en kraftig rødvinssauce,
ovnbagte små kartofler, baby gulerødder og slikærter.
- Rødvinssaucen laver du på en oksefond (den kan også laves lang tid
i forvejen, lav den i morgen og frys den ned, så er den klar - der er
opskrifter på fond flere steder i gruppen), de små kartofler forkoges
dagen før og smides ind i ovnen under stegen, sammen med løg,
hvidløg, krydderurter, salt og peber (uhmmm). Gulerødder og
slikærter dampes - jeg gør det altså i microen, det er nemmest.

Til dessert vil jeg lave en chokoladekage med passionsfrugtmousse (se
den her: http://nikolajkirk.dk/doc.php?id=119). Flæk kagen og læg
moussen imellem de to skiver der kommer ud af det (hvis du kan skaffe
serveringsringe, kan du få rigtig meget mousse imellem de to stykker
kage.

Håber det er lidt inspiration - jeg synes at det lugter af nytår

Mvh.
Dawn

Fra : Daniel og Stine

Dato : 28-11-05 13:27

Vi stopper skam ikke de vilde drukfester, men i år vil vi gerne have der
også kommer lidt hygge.. og måske stil, på bordet så det hele ikke kun
går ud på at blive stiv. De fineste middage der er blevet holdt i
selskab med dem gik ud på rejecocktail for halv fjerdens tyvende gang
til forret, en bøf eller fad koteletter til hovedret og øl til dessert.
Det vi gerne vil i år er at ja, lave det lidt mere.. sådan, fint og
"voksent" agtigt, hvor vi viser vi har gjort noget ud af det, hvor vi
viser vi går op i det skal blive en god aften, hvor jeg også viser at
jeg har 1½ år på kokke uddannelsen i bagærmet :)

Men jeg takker for forslaget, vil ikke til at kommentere de enkelte
forslag venter på der er kommet en kæmpe stak fra alle jer derude, og
når mig og damen så engang har fundet frem og sammensat de forskellige
forslag til hvad vi synes passer, så poster vi her.

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-11-05 17:08

Daniel og Stine (danielwj@pc.dk) skrev i
438af79a$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
> [...]
> af det, hvor vi viser vi går op i det skal blive en god aften, hvor
> jeg også viser at jeg har 1½ år på kokke uddannelsen i bagærmet :)

Pas på du ikke bliver skuffet når folk ikke spiser op fordi de har travlt
med at drikke sig hjernedøde. Det har jeg set alt for mange gange til
"vores" nytårsfester. Det ender med at værten røvkeder sig, fordi det ikke
går efter hans/hendes hoved, men alle andre vælter rundt i en brandert. :)

Lav din mad, og tag resten som det kommer. I kan sq tids nok blive voksne.
;)

--
Martin Petersen

Fra : as

Dato : 28-11-05 19:35

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lav din mad, og tag resten som det kommer. I kan sq tids nok blive voksne.

hehe, helt ENIG. Æd bare en hurtig rejecoctail og så drik jer stive. Om få
år har folk spædbørn med eller er gravide og så bliver det unægteligt lidt
mere stille (helt af sig selv) -- og så er der tid til at nyde god mad
Men mener nu faktisk at fondue er et stort hit til nytår, især rødvins
fondue.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 20:51

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere stille (helt af sig selv) -- og så er der tid til at nyde god mad
> Men mener nu faktisk at fondue er et stort hit til nytår, især rødvins

uhhmm ja, fondue er lækkert.

Noget helt andet end den trælse grønlangkål og kålpølser, som folk stænger
ind i stor stil her i Sønderjylland. Efter min mening så er det ikke egnet
til menneskeføde - og så oven i købet nytårsaften.
Selv unge mennesker æder det. Ja "æder" for der bliver bare proppet ind.

Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 29-11-05 13:03

"Daniel og Stine" skrev

> [...]
> års kedelige nytårs aftener som i bund og grund, kun gik ud på at møde
> op med en pose sprut og så være stang bacardi til klokken 12.

Jeg husker tydeligt, dengang vi også begyndte på at interessere os for, hvad
vi spise nytårsaften. Det gav lige en ekstra dimension til en speciel aften.
Og man kan stadigvæk sagtens nå at drikke sig fuld, også til kl. 24.

Jeg gider heller ikke stå i køkkenet hele dagen og har derfor fundet en ret
nem måde at lave nytårsmiddag på, hvor maden alligevel er lidt noget andet
end det, vi får til hverdag. Desuden kan dette gøres for ca. 100 kr. pr.-
person, hvis alle selv tager drikkevarer med.

Menu:
Forret: Bruchetta
Hovedret: Cuvettesteg m. flødebagte kartofler, salat og flutes.
Dessert: Frugtsalat
Aften: Chips
Kl. 24: Kransekage og ostebord el. rejemadder

Jeg starter om morgenen med at lave et par fade med flødebagte kartofler.
Jeg bager dem i ovnen, sådan de mangler ca. tyve minutter. Så tager jeg dem
ud og stiller dem koldt.

Kl. 16 laver jeg frugtsalat, salat og fyldet til bruchetta. Kl. 17.00 sætter
jeg cuvettestege i ovnen, og går i bad. Kl. 17.45 skærer jeg brødet til
forretten og tager imod gæsterne. Kl. ca. 18 ryger stegene ud og pakkes godt
ind i staniol, termoposer, viskestykker osv. Bruchettaerne ryger ind og vi
ser alle nytårstale. 18.15 sniger jeg mig ud og sætter bruchettaerne på
tallerkener, stiller dem ind på bordet og flødekartoflerne ryger i ovnen.
Når talen er færdig spiser vi.

Chips er nemt at anrette senere og rejerne tøer hurtigt op og kan anrettes
på ca. tyve minutter selv til mange mennesker, hvis man har en hjælpende
hånd.

Ang. festligheder, så kunne i sætte de her små plastikflasker med
cerpentiner ud ved bordet. Man kan i dag købe dem til ingen penge og i store
kasser.
En lille selskabsleg kunne være at alle ved bordet fik en seddel under talle
rkenen om, hvad de skulle sørge for. En kunne f.eks. tilbyde kaffe hele
aftenen, en anden kunne lægge an til at holde tale hele tiden, en tredje
skrue op for musikken konstant eller skifte cd konstant, en fjerde kunne gå
rundt og puste stearinlys ud og tænde dem igen hele tiden. Det er vildt
morsomt, at se alle disse menensker have hver deres lille mærkelighed.

God for nøjelse.

Nette