definition af arbejdsløse ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-11-05 10:41

Helt jurisk er det vel ikke, men der er vel god mulighed for et svar her i
gruppen

Gennem tiderne er definitionen på en arbejdsløs ændret så nu har jeg helt
glemt, hvem der tæller med, og hverm der ikke tæller med.

For eksempel; Kontanthjælpsmodtagere - tæller de med? Hvis de i aktivering?
Dagpengemodtagere i aktivering?

ras

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-11-05 13:14

On Sun, 27 Nov 2005 10:40:33 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>glemt, hvem der tæller med, og hverm der ikke tæller med.
>
>For eksempel; Kontanthjælpsmodtagere - tæller de med? Hvis de i aktivering?

Hvis det er hvem der indgår i statistikkerne som værende arbejdsløse
du er på jagt efter, så er Damnarks Statistik nok det rette sted at
spørge. Prøv http://www.dst.dk

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-05 17:59

rasmus carlsen skrev den 27-11-2005 10:40:
> [...]
> glemt, hvem der tæller med, og hverm der ikke tæller med.
>
> For eksempel; Kontanthjælpsmodtagere - tæller de med? Hvis de i aktivering?

Dagpengemodtagere i aktivering tæller ikke med i statistikken over ledige.

Der er hovedsageligt 3 kriterier for at være registreret som ledig:

1) være uden arbejde,
2) stå til rådighed for arbejdsmarkedet og
3) være aktivt arbejdssøgende.

Det morsomme er dog, at aktivering her opfattes som være i arbejde, men
tilgengæld får man stadig et beløb svarende til den dagpengesats man er
berettiget til.

Den fuldstændige definition finder du på
http://www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/Emnegruppe/Emne.aspx?sysrid=852×path=

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-11-05 21:35

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Den fuldstændige definition finder du på
> http://www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/Emnegruppe/Emne.aspx?sysrid=852×path=

- jeg kan ikke se hvor i den tekst, der står, at ledige i aktivering ikke
tælles med ...

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-05 22:07

rasmus carlsen skrev den 27-11-2005 21:34:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> - jeg kan ikke se hvor i den tekst, der står, at ledige i aktivering ikke
> tælles med ...

aktivering = arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger

---------

Personer, der er tilknyttet en af de arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger mere end 18½ time ugentligt, indgår ikke som
arbejdsløse, men derimod i statistikken over Arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger (AMFORA). Det betyder, at ændringer i lovgivningen
omhandlende de arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger vil påvirke
ledighedsniveauet, ligesom det vil kunne give anledning til nye
sæsonmønstre.
----------
citat afsnit 3.2

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-11-05 14:11

> rasmus carlsen skrev den 27-11-2005 21:34:

> aktivering = arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger

- aaah ja naturligvis. Var det iøvrigt regeringen Fogh eller var det Nyrup,
der fik lavet den ændring (og dermed fik ledighedstallet til at falde ...)?

ras

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-11-05 15:50

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

> - aaah ja naturligvis. Var det iøvrigt regeringen Fogh eller var det
> Nyrup, der fik lavet den ændring (og dermed fik ledighedstallet til at
> falde ...)?

Om det lige var Nyrup kan jeg ikke huske, men det var ikke den siddende
regering.

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-11-05 22:24

rasmus carlsen skrev den 28-11-2005 14:10:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> - aaah ja naturligvis. Var det iøvrigt regeringen Fogh eller var det Nyrup,
> der fik lavet den ændring (og dermed fik ledighedstallet til at falde ...)?

svjh: Nyrup.

Tilgengæld skal han ikke have æren af, at opfinde udtrykket:
arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger (AMP-f).

Det har han lånt fra Tyskland: Arbeitsbeschaffungsmassnahme.

Eller for den sags skyld fra fattig80ernes dum-i-arbejde-projekter.

Så arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger ikke en nyrup-opfindelse.

Tilgengæld har DST sikkert blevet bedt om at følge nogen nye
definitioner. Derudover har man valgt at ødelægge statistikken totalt,
så man ikke engang bare kan lægge mængden af ledige og mængden af
deltagere i arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger sammen. Prøv at
se på aldersfordelingen som - i hvert fald i år 2002 - var på
deltagerne AMP-f

16-20
21-25
26-55

og ledige bliver pænt og nydelig opdelt i 5 års intervaller

Og for at gøre det totalt uigennemskueligt, så er fx studerende sat
udenfor arbejdsstyrken, men så snart de har et job, så tælles de med i
mængden af beskæftigede. Og mængden af beskæftigede indgår i arbejdsstyrken.
Hurra for en dobbelttælling.