kørselsfradrag?
Fra : Per

Dato : 26-11-05 12:38

Hej NG!

Jeg kan pga. ny arbejdsplads trække kørselsfradrag fra.

Skal man tælle arbjedsdage for et helt år eller er der et "fast" antal
arbejdsdage for den slags.

Jeg har endvidere mulighed for at køre 2 forskellige veje - den ene er
motorvej - den anden igennem byen.

Jeg foretrækker motorvejen, men den er noget længere - er det et problem
eller skal man køre den korteste vej?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Martin Arendten

Dato : 26-11-05 12:46

On 2005-11-26, Per <mesked@hotmail.com> wrote:
> Hej NG!
>
> Jeg kan pga. ny arbejdsplads trække kørselsfradrag fra.
>
> Skal man tælle arbjedsdage for et helt år eller er der et "fast" antal
> arbejdsdage for den slags.

Sidst da jeg talte med min kommune for at ændre min forskudsopgørelse
fik jeg at vide det er det antal dage du har været på arbejde.
(eller forventer at være på arbejde)

> Jeg har endvidere mulighed for at køre 2 forskellige veje - den ene er
> motorvej - den anden igennem byen.
>
> Jeg foretrækker motorvejen, men den er noget længere - er det et problem
> eller skal man køre den korteste vej?

Der er ingen der bestemmer hvilken vej du skal køre.
Men du får kun fradrag for den korteste vej.

/Martin
--
Martin Arendtsen
------------------

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-11-05 14:26

Scripsit Martin Arendten <arendtsen@tux.nerdheaven.dk>

> Der er ingen der bestemmer hvilken vej du skal køre.
> Men du får kun fradrag for den korteste vej.

Hvad støtter du den påstand på?

Bekendtgørelse nr. 962 af 12. oktober 2005, §1, stk 2 definerer:

| Ved normal transportvej ved bilkørsel forstås den strækning, der skal
| tilbagelægges med bil, under hensyntagen til:
| 1) de givne geografiske forhold,
| 2) tidsforbrug og
| 3) økonomisk rimelighed.

Ligningsvejledningen, afsnit A.F.3.1.3.3 henviser enviderede til
konkrete afgørelser der modsiger dig:

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Per

Dato : 26-11-05 15:21

> [...]
>
> Bekendtgørelse nr. 962 af 12. oktober 2005, §1, stk 2 definerer:

> Ligningsvejledningen, afsnit A.F.3.1.3.3 henviser enviderede til

Hej Henning!

Jeg takker mange gange for dit svar.

Jeg havde en idé om, at der lå en eller anden dom til grund.

Det må vel også være i myndighedernes interesse, at "man" ikke kører kører
udnødigt igennem byen pga. forurening osv.

/Per

Fra : Martin Arendten

Dato : 26-11-05 17:02

On 2005-11-26, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Scripsit Martin Arendten <arendtsen@tux.nerdheaven.dk>

> Hvad støtter du den påstand på?

Det var hvad jeg fik at vide af kommunen.
Dog har jeg selv ikke gjort mere ved det.

But I stand corrected. :)

--klip-en-masse-der-siger-jeg-tager-fejl--

/Martin
--
Martin Arendtsen
------------------

Fra : KNT

Dato : 26-11-05 12:52

Du skal naturligvis tælle arbejdsdage - ingen kan jo vide hvad 'faste' dage
er - nogen arbejder 5 dage om ugen andre 4 og nogen 6.

Du må naturligvis selv bestemme hvilken vej du kører - men som udgangspunkt
kan du trække for den korteste naturlige kørevej - der er nogen særregler,
hvis det tager urimeligt ekstra tid etc.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 17:48

©©

©©

©

> [...]
> motorvej - den anden igennem byen.
>
> Jeg foretrækker motorvejen, men den er noget længere - er det et problem

Hvis du indberetter din selvangi velse, og dermed også din kørsel, online,
beregner SKAT afstenden fra din bopæl til dit arbejde.
Inde under selvangivelsen på SKATs hjemmeside kan du indtaste både
privatadressen og arbejdsadressen. Så får du det helt rigtige fradrag. Eller
det må man i hvert tilfælde gå ud fra, eftersom det jo er SKAT selv der har
beregnet afstanden.

JEg har de sidste par år selv fået beregnet mit kørselsfradrag på denne
måde, og de antal kilometer som SKAT beregnede stemte meget godt overens med
det jeg selv mente der var.

Håber du kan bruge dette...

Louise

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Snuden

Dato : 26-11-05 19:34

On Sat, 26 Nov 2005 12:37:57 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hej NG!
>
>Jeg kan pga. ny arbejdsplads trække kørselsfradrag fra.
>
>Skal man tælle arbjedsdage for et helt år eller er der et "fast" antal
>arbejdsdage for den slags.

Du skal selvangive det faktiske antal arbejdsdage.

Jeg plejer at forskudsangive 220 dage og så korrigere det på
selvangivelsen.

>Jeg har endvidere mulighed for at køre 2 forskellige veje - den ene er
>motorvej - den anden igennem byen.
>
>Jeg foretrækker motorvejen, men den er noget længere - er det et problem
>eller skal man køre den korteste vej?

Som hovedregel er det den korteste vej der lægges til grund for
fradraget, men dette kan afviges hvis en anden rute vurderes
trafikmæssigt mere sikker, tager betydeligt kortere tid eller lign.
Det vurderes case-by-case, så der er ikke noget entydigt korrekt svar.

På SKAT's hjemmeside kan du få vist og beregnet den rute, som SKAT som
hovedregel ville lægge til grund for dit fradrag. Se
http://tastselv.skat.dk/borger/befor04/BeregnOpgoer.do

Bemærk, at ruten fra hjem til arbejde ikke nødvendigvis er den samme
som ruten fra arbejde til hjem, og at beregningen foretages med
fradrags-beløb for 2004.
--
Snuden