Dansk, hård ost - grana, regatto, pecorino~
Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-05 08:45

Hvor kan man købe subj i Københavnsområdet?

p.f.tak

Peter

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-11-05 09:37

Iso, Irma og et utal af osteforretninger.

Margrete

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-05 10:00

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Iso, Irma og et utal af osteforretninger.

Jeg har set færdigreven Dansk Grana i ISO, men det er ost i et helt stykke
jeg er ude efter.

Mht otehandlere har jeg indtil videre ikke haft held med mig. Jeg købte et
stykke Dansk Pecorino en gang for ti år siden, siden har jeg ikke set det.
Sidst jeg spurgte fik jeg at vide at den danske granaost holder sig
dårligt, så det ikke kan betale sig at tage den hjem. Men hvis du kender til
et utal af butikker, så nævnt venligst en eller to.

MVH

Peter

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-11-05 10:53

> [...]
> dårligt, så det ikke kan betale sig at tage den hjem. Men hvis du kender
> til et utal af butikker, så nævnt venligst en eller to.

Hej Peter.

Jeg misforstod dit spørgsmål, som jeg tolkede som et til typerne i det
hele
taget. Men ostehandleren i Købmagergade har rigtig mange, netop danske,
oste - så prøv at spørge der.

Margrete

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-11-05 14:23

Må jeg spørge hvorfor den skal være dansk? Imho smager den italienske
Pecorino da fantastisk og den er i hvert fald nem at få fat på

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-05 16:35

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Må jeg spørge hvorfor den skal være dansk? Imho smager den italienske
> Pecorino da fantastisk og den er i hvert fald nem at få fat på

Egentlig er det vel for sportens skyld. Ligesom jeg foretrækker danske frugt
og grønt i sæsonen, føler jeg der er en vis logik, eller i hvert fald
æstetik, i at hovedparten af min mad stammer fra Danmark og omegn. Jeg
finder også øl fra danske mikrobryggerier en del mere interessante end alt
muligt belgisk, tjekkisk og amerikansk, og jeg synes det er decideret sjovt
at lege med koldpresset rapsolie i sammenhænge, hvor olivenolie er det
traditionelle.

Mere principielt byder det mig imod at købe italiensk pancetta, når nu der
er svin allevegne i Danmark - hvorfor skal de laves til vandet plasticbacon,
medens jeg og resten af det turkise segment går i specialbutikker og køber
udenlandsk. Det giver ingen mening.

Så hvis der produceres god Grana i Danmark vil jeg gerne støtte viljen til
at lave andet end Vandbo.

/P

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-11-05 08:03

> [...]
> og grønt i sæsonen, føler jeg der er en vis logik, eller i hvert fald
> æstetik, i at hovedparten af min mad stammer fra Danmark og omegn.

Jeg kunne ikke være mere enig - det føles helt forkert at købe en pose
israelske æbler, new zealandsk smør og polsk bacon, når det nu er nogle af
de ting vi er allerbedst til at producere herhjemme. - Og så går pointen jo
også lidt af det økologiske koncept, hvis ens æbler er transporteret flere
tusind kilometer med fly, når man kunne have valgt et der har groet 40 km
væk.

> [...]
> muligt belgisk, tjekkisk og amerikansk, og jeg synes det er decideret
> sjovt at lege med koldpresset rapsolie i sammenhænge, hvor olivenolie er

Enig - rapsolie er et dejligt produkt med en fin smag.

> [...]
> plasticbacon, medens jeg og resten af det turkise segment går i
> specialbutikker og køber udenlandsk. Det giver ingen mening.

Hvem er det "turkise" segment? Det udtryk har jeg aldrig hørt før...

> Så hvis der produceres god Grana i Danmark vil jeg gerne støtte viljen til
> at lave andet end Vandbo.

Jeg kan godt følge dig, men ligesom jeg holder af dansk producerede danske
specialiteter, så synes jeg også at det regionale specialiteter fra rundt
omkring i Europa er langt bedre end kopier fra Danmark eller andre lande.
Der er ikke mange skimmeloste af den type, der kommer op på siden af Roque
Fort fra Roque Fort - ikke mange mousserende vine der smager som champagne
eller Samsø kartofler som dem fra Samsø.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Westh

Dato : 28-11-05 08:39

> Hvem er det "turkise" segment? Det udtryk har jeg aldrig hørt før...

Nåh undskyld - det er en neologisme der vist opstod i forbindelse med sidste
folketingsvalg.

Den såkaldte Minerva-model taler jo om det blå segment og det grønne
segment. Førstnævnte er individualistiske karrieremennesker ("tro på sig
selv, resultatorientering") sidstnævnte mere sociale og miljøbevidste
("engagement, principmennesker, fællesskabsorientering").

Det tyrkis segment er selvfølgelig fællesmængden mellem de to. Det svarer
sådan cirka til de radikales kernevælgere - dem der bor på Østerbro, tjener
kassen på et såkaldt kreativt job, gør gaderne usikre med en barnevogn i den
ene hånd og en cafe latte i den anden.

MVH

Peter

Fra : Q

Dato : 27-11-05 00:36

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> et utal af butikker, så nævnt venligst en eller to.

Jeg købte en hel dansk produceret Pecorino ( ca. 4 kg ) hos Dagrofa i
Aalborg sidste sommer, så mon ikke Dagrofa eller Metro er et bud ?.....
Såvidt jeg husker handler Dagrofa den slags oste via Delimo, så om ikke
andet kan de vel hjælpe med at finde en forhandler..

/peter