Bladbeder
Fra : Løjsius

Dato : 10-06-01 22:11

Mine bladbeder gror på livet løs ude i haven. Er der mon nogle der ligger
inde med en opskrift eller to til når de er færdige.

K.H. Benedikte

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-06-01 04:44

"Løjsius" <Benedikte@get2net.dk> skrev i meddelandet...
> Mine bladbeder gror på livet løs ude i haven. Er der mon nogle der
> ligger inde med en opskrift eller to til når de er færdige.

Bladede kan tilberedes på lignende måde som spinat, bladstrengen som
asparges.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget the Copenhagen Jazz Festival
5. July - 15. July - 2001
www.cjf.dk

Fra : Emil

Dato : 11-06-01 20:57

On Sun, 10 Jun 2001, Løjsius wrote:

>Mine bladbeder gror på livet løs ude i haven. Er der mon nogle der ligger
>inde med en opskrift eller to til når de er færdige.

Jeg plejer at bruge af dem efterhånden som de vokser til. De unge
blade/stilke er de bedste, og de kan fint indgå i en grøn salat.
De ældre blade kasseres.

Stænglerne blanceres/koges og bruges som asparges. Det er fint
tilbehør til lyse retter som kogt fjerkræ og fisk. Men jeg synes
*ikke* de egner sig til direkte erstatning for asparges hvor de
er hovedingrediensen (f.eks. aspargssuppe m.v.), selv om nogle
anbefaler dette.

Selve bladene skal også blanceres og bruges som - eller sammen
med - spinat (og evt. grønkål m.v.).
De er velegnede til frysning, men brug i stedet de friske,
blancerede blade som "dagens tilbehør" sammen med den friske,
grønne salat - husk alle de andre dejlige ting fra haven.

m.v.h. Emil

Fra : Mai-Brit

Dato : 12-06-01 10:40

En af de helt gamle måder at servere denne sommergrønsag på er i en
persillesovs. Spar på fedtet og lav den som en jævnet mælkesovs.
Smager pragtfuldt til frikadeller.
Velbekomme
Mai-Brit

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 12-06-01 11:03

Løjsius <Benedikte@get2net.dk> wrote in message
> Mine bladbeder gror på livet løs ude i haven. Er der mon nogle der ligger
> inde med en opskrift eller to til når de er færdige.

Ligner / er de sølvbeder? (jeg aner ikke hvordan en bladbede ser ud).
If so - de kan blancheres og bruges på masser af opskrifter fra den
italienske "landlige køkken"
Den hurtigeste er at blanchere /dampkoge dem, efter man har skåret dem, og
så vende dem i en pande med smeltet smør med 1 fed hvidløg i.
Og de kan bruges til supper (vi smider dem altid i minestrone!!!),
"kødrand", croquetter og en masse andre ting - lidt som om de var spinat.

Sandra

Fra : Fru Hof

Dato : 12-06-01 16:25

> Ligner / er de sølvbeder? (jeg aner ikke hvordan en bladbede ser ud).
Ja til forveksling for en som mig, der ikke er havemand.

mvh
Tove