Rydning af fortov...
Fra : Jean

Dato : 24-11-05 18:49

Hej NG!

Jeg har indtil for 3 måneder siden boet på bøh-landet...
Nu er jeg flyttet ind til "byen" (ikke København!).

Der har jeg cirka 6-7 meter fortov udfor min ejerlejlighed, som ligger i
stue-etagen. Nu nærmer vi os jo den kolde og glatte tid.

Jeg kan finde så meget information, at det er min pligt at rydde fortovet
for sne, og sprede sand, grus eller salt. Og så holder adgang til min
postkasse og skraldespand fri.

Men hvad nu hvis sneen eller is-slaget falder, mens jeg er på arbejde...
skal jeg så suse hjem fra arbejde for at rydde sne, eller er jeg først
forpligtet til det, når jeg kommer hjem?

Mvh Jean.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-11-05 20:01

Jean <ask@me> wrote:

> [...]
> fortovet for sne, og sprede sand, grus eller salt. Og så holder
> adgang til min postkasse og skraldespand fri.

Er du sikker på, at det ikke ejerforeningen som har denne forpligtelse?

--
Jesper Lund

Fra : Jean

Dato : 27-11-05 21:00

Jesper Lund skrev:
> Er du sikker på, at det ikke ejerforeningen som har denne forpligtelse?

Vi er kun 2 ejerlejligheder i boligen, så det er knap nok en forening...

Mvh Jean.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-11-05 20:15

In article <4385fd16$0$47083$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Jean wrote:

> Men hvad nu hvis sneen eller is-slaget falder, mens jeg er på arbejde...
> skal jeg så suse hjem fra arbejde for at rydde sne, eller er jeg først
> forpligtet til det, når jeg kommer hjem?

Nej -d et er lovreguleret. Hvis du søger på: pligt snerydde fortov
på google, så finder du mange kommuners sider om det.

Men du skal have fat i
Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje
+ senere ændringer.

Se her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19970071429-REGL

Som udgangspunkt skal du rydde inden du tager på arbejde, og når du kommer
hjem, men ikke senere end kl. 22 tror jeg. Det fastsættes lokalt.

Fra : Jean

Dato : 27-11-05 21:00

Povl H. Pedersen skrev:
> Som udgangspunkt skal du rydde inden du tager på arbejde, og når du kommer
> hjem, men ikke senere end kl. 22 tror jeg. Det fastsættes lokalt.

Okay, tak.

Mvh Jean.

Fra : jones_net

Dato : 25-11-05 08:26

"Jean" <ask@me> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan finde så meget information, at det er min pligt at rydde fortovet
> for sne, og sprede sand, grus eller salt. Og så holder adgang til min

Er du sikker på det? Langt de fleste steder er der en vicevært eller
havemand, som sørger for snerydningen - dette betaler du gennem
fællesudgifterne. Hvis der ikke er nogen havemand, så er det meget normalt
at beboerne deler opgaven mellem sig, så ikke alle stuelejlighederne skal
mødes hver morgen foran blokken - der oprettes en turnusordning.
Men snak med de andre i blokken - de må kunne huske hvem der ryddede sne i
februar i år...

> Men hvad nu hvis sneen eller is-slaget falder, mens jeg er på arbejde...
> skal jeg så suse hjem fra arbejde for at rydde sne, eller er jeg først
> forpligtet til det, når jeg kommer hjem?

Du skal ikke tage hjem fra arbejde, og du skal ikke rydde, hvis der stadig
sner, når du tager på arbejde (det kan dog godt være en fordel,da det så er
lettere når du kommer hjem...)
Men det er regler, som er bestemt kommunalt (så vidt jeg husker), og derfor
er der lidt forskelle i reglerne for forskellige kommuner...

/J
Ikke jurist!

Fra : Jean

Dato : 27-11-05 21:02

jonas_net skrev:
> [...]
> at beboerne deler opgaven mellem sig, så ikke alle stuelejlighederne skal
> mødes hver morgen foran blokken - der oprettes en turnusordning.

Der er kun en ejerlejlighed i stuetagen, og ingen vicevært.

> Men snak med de andre i blokken - de må kunne huske hvem der ryddede sne i
> februar i år...

Det gjorde den forrige ejer af min ejerlejlighed.

> [...]
> Men det er regler, som er bestemt kommunalt (så vidt jeg husker), og
> derfor er der lidt forskelle i reglerne for forskellige kommuner...

Okay, jeg prøver at kontakte min kommune.

Mvh Jean.

Fra : Søren G

Dato : 28-11-05 10:30

"Jean" <ask@me> wrote in message
> Jeg kan finde så meget information, at det er min pligt at rydde fortovet
> for sne, og sprede sand, grus eller salt. Og så holder adgang til min
> postkasse og skraldespand fri.

Hvor står det at det alene er ejeren af stue lejligheden/erne der har
ansvaret for at ryddfe sne og sprede sand, grus, salt ?

--
Søren