Hvilket vejer tungest: udenlandsk EULA ell~
Fra : -=JF=- arb

Dato : 24-11-05 11:29

Hej.

Jeg har i en anden gruppe stillet et spørgsmål om sikkerhedskopi af et
computerspil.
Spørgsmålet blev besvaret, men nu har der udviklet sig en snak om
lovligheden.

Bagest i manualen står flg.:
"Ingen dele af denne manual eller den beskrevne software må kopieres,
reproduceres, oversættes, eller reduceres til noget elektronisk medium
eller til maskinaflæselig form uden forudgående skriftlig tilladelse
fra Electronic Arts Limited, 2000 Hillswood Drive, Chertsey, Surrey,
KT15 0EU, England."

På Forbrugerrådets side står der derimod:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/digitalt/kopier/edbprog/
Regler for edb-programmer

For edb-programmer gælder der ikke de samme regler, som for f.eks. musik
på en cd eller en film på dvd. Edb-programmer, herunder computerspil må
du ikke kopiere til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og
sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der
beskytter edb-programmer.

Hvilke af disse modsatrettede udsagn gælder for mig som forbruger?

Til orientering kan jeg fortælle at jeg har taget kopien for at min søn kan
bruge den til at spille fra, så han undgår at ødelægge den dyre
originalskive.

Mvh John

Fra : per christoffersen

Dato : 24-11-05 11:37

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvilke af disse modsatrettede udsagn gælder for mig som forbruger?

Det er Forbrugerrådet, der har ret (og det gælder for alle ikke kun
forbrugere).
Man har ret til at fremstille en sikkerhedskopi efter ophavsretslovens §36:
§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er
nødvendigt for benyttelsen af det, og

Stk. 2. ...

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, samt stk. 2 kan ikke
fraviges ved aftale.

Som det ses er det ikke muligt at fjerne denne ret.

/Per

Fra : -=JF=- arb

Dato : 24-11-05 11:54

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Som det ses er det ikke muligt at fjerne denne ret.

Tak skal du have!

Ikke at det havde afholdt mig fra at tage, hvad jeg mener er, en fornuftig
forholdsregel - men det er nu rart nok at vide at man ikke er på skyggesiden

Mvh John

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 24-11-05 12:32

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> 2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er
> nødvendigt for benyttelsen af det, og

Og hvad er nødvendigt?

/Kenneth Iversen