Transport af kat
Fra : gitte jensen

Dato : 24-11-05 10:36

Hej
Jeg har to katte som jeg skal ud på en lidt længere kørertur med. Den
ene af kattene er meget ked af at kører i bil, og var helt fra den i
flere dage sidst vi var afsted.
ER der nogen der ved hvad man kan give af beroligende til katten.... det
skal jo nok ord. af en dyrlæge, men er der nogen der ved hvad man giver
eller hvad det hedder.

Med venlig hilsen
gitte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-11-05 13:02

On 2005-11-24 10:36:10 +0100, gitte jensen
<gittehoejgaardKATTE@BAKKEhotmail.com> said:

> ER der nogen der ved hvad man kan give af beroligende til katten.... det
> skal jo nok ord. af en dyrlæge, men er der nogen der ved hvad man giver
> eller hvad det hedder.

Personligt ville jer aldrig give decideret medicin. Beroligende medicin
virker ofte modsat på en bange kat, fordi den går i panik, når den
opdager at den mister kontrollen over sin egen krop. Og kæmper man imod
visse af de beroligende midler, kan de virke nærmest som speed i stedet.
Jeg ville anskaffe en feliway spray og spraye transportkassen indvendig
før køreturen. Det er en efterligning af kattens egne markeringsdufte,
der bl.a. virker beroligende på katten. (Fås hos dyrlægen og hos visse
dyrehandler) Måske ville jeg forsøge mig med Bachs blomstermedicin -
stress-dråberne. (Fås hos Matas) Nogen har kunnet se en effekt af dem
på nervøse katte. Endelig ville jeg tage et mørkt klæde med mig og
lægge over kassen. Mange katte falder til ro, når der er mørkt omkring
dem.
Personligt har jeg rigtig god effekt af at have en hånd nede hos katten
og nusse den i nakken og støtte den lidt, når bilen ændrer retning -
jeg har en transporttaske, hvor man kan åbne lidt (eller meget) i
toppen. Men det kræver jo selvfølgelig at man ikke er alene i bilen
Håber du får en god køretur
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 24-11-05 17:48

Hejsa.
Jeg ville heller ikke gi katten noget beroligene. Jeg ville bruge feliwayen
dagene op til, og dagene efter turen.
Hvis det havde været en hund, ville jeg havde anbefaldet en ½ bajer, men
ikke til katte. Mange dyr bliver bange når de får noget beroligene, får de
fleste produkter sløver ikke hovdet, kun kroppen. Brug heller aldrig
beroligene til nogen dyr nytårsaften.
Hvor bor du henne? For jeg tror jeg har en Feliway, de er meget efektive
både til katte og hundne.
Jeg har solgt dyrelæge udstyr, og kender det derfra.

Thomas

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 18:28

> [...]
> jeg har en transporttaske, hvor man kan åbne lidt (eller meget) i
> toppen. Men det kræver jo selvfølgelig at man ikke er alene i bilen

Jeg tilslutter mig fuldt ud Ann's svar, og vil komme med en tilføjelse:
Det er en god idé altid at have transportkassen stående fremme (og åben)
i dagligdagen, så katten er fortrolig med den og ikke kun forbinder den
med noget ubehageligt, når den bliver taget frem.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : gitte jensen

Dato : 25-11-05 10:12

Tak for jeres svar. Jeg tror at jeg vil finde kassen frem og så købe
noget af det der spray.

MVH
Gitte

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-11-05 13:12

Jeg vil lige tilføje, at nogle dyrlæger slet ikke vil ordinere beroligende
medicin til transport mere, fordi der kan tilstøde så mange komplikationer
og det egentlig kræver at dyret er under dyrlægetilsyn under behandlingen.

Med det sagt, så vil jeg lige nævne, at jeg har haft utrolig gode erfaringer
med "klikkertræning" til katte der er utrygge ved at køre bil. Det er alt
for omstændigt at forklare hele fremgangsmåden her, men du kan låne bogen
"Klikkertræning for katte" af Karen Pryor på biblioteket (eller købe den) og
købe en klikker til ca. 25 kr hos dyrlægen eller på www.netdyredoktor.dk.

I essensen drejer det sig om at forstærke en adfærd positivt med klikkeren
og godbidder (fx. hver gang katten har siddet stille i bilen uden at miave).
Man vænner den langsomt til køreture, ved først at tage den ned ud i bilen
(i transportkasse) i nogle miuntter uden at starte bilen. Så starter man
bilen, og efter kører måske rundt et par minutter. Efterhånden kan man køre
lidt længere ture, men man skal huske at indskyde ture der kun varer 5
minutter, så katten ikke oplever at turene bare bliver længere og længere.
Det tager jo så 5-10 minutter om ugen over nogen tid, men det kan bestemt
godt være indsatsen værd, at gøre katten glad for bilkørsel, hvis man fx.
kører en del i sommerhus eller lignende og katten er meget ked af at køre i
bil.

Der er selvfølgelig også et væld af andre mere eller mindre gode
træningsmetoder til katte, men denne er absolut een af de nemmeste at gå
til, bygger udelukkende på ros og giver meget hurtige resultater.

Med venlig hilsen
Gainsbourg