Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D20 - Minolta D7 - hvilken linse?
Fra : Ras

Dato : 23-11-05 22:01

Jeg har bestemt mig for at anskaffe mig DSLR
enten Canon D20 eller Minolta D7
særlig Canons standard linse skulle være kritisk

Hvilken optik ville I vælge til henholdsvis Canon D20 og Minolta D7?

Og hvilket andet tilbehør så som UV filter m.m. skal man anskaffe sig

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-05 22:21

Ras skrev følgende på usenet:
> særlig Canons standard linse skulle være kritisk

Det kommer helt an på, hvad du sammenligner den med.

Den virker noget plastik-agtig, men optisk er den faktisk ikke helt dårlig -
til prisen er den faktisk mere end OK.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : jon

Dato : 23-11-05 23:17

Kiggede oprindeligt i denne gruppe grundet en fornyet interesse for
fotografering.
Et andet emne - som er relevant i forhold til min profession - har flyttet
focus til et lille studie menneskelig adfærd.

Denne Niels Riis Ebbesen har en formidabel evne til at ophidse adskellige
mennesker.

For tobaksafhængige er tobak selvsagt nødvendig for at tilfredsstille
behovet. Det samme gælder for al anden afhængighed, det være sig sex,
arbejde, alkohol, shopping o.s.v. - det foretrukne "stof" skal være
tilstede.

For omnipotente mennesker er "stoffet" opmærksomhed og bekræftelse af
deres - i deres eget selvbillede - unikke og enestående evner ud i dette
eller hint.

Om det er positiv eller negativ opmærksomhed er ikke væsentligt - begge vil
bekræfte det omnipotente menneske i dets ophøjede selvforståelse.

Hvordan behandler man generelt afhængighed?
- Ved at fjerne "stoffet" der vedligeholder afhængigheden - ganske enkelt.
Den afhængige vil - hvis ikke afhængigheden ophører - søge andre steder hen
for at få behovet dækket.

Med venlig hilsen
Jon

Fra : Lars Månsson

Dato : 24-11-05 05:55

"jon" <jon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

jon skrev en hel masse

> Jon

har du et spørsmål om foto ellers spør i dk.velkommen om hvad for en gruppe
som du skal bruge

MVH
-Lars-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-11-05 09:26

jon wrote:
> Kiggede oprindeligt i denne gruppe grundet en fornyet interesse for
> fotografering.

Jamen så hold dig til det - i hvert fald i denne gruppe.

> For omnipotente mennesker er "stoffet" opmærksomhed og bekræftelse af
> deres - i deres eget selvbillede - unikke og enestående evner ud i
> dette eller hint.

Er du præst i en eller anden sekt, hvor man benytter en speciel sprogbrug?
Normalt betyder omnipotent 'almægtig' eller 'med mange muligheder'. I så
fald er ovenstående noget vrøvl.
vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ras

Dato : 24-11-05 10:59

> [...]
> Den afhængige vil - hvis ikke afhængigheden ophører - søge andre steder

Nu er jeg ikke den helt erfarende newsgroup bruger
men det er vel lidt ureglementeret pirateri af den tråd jeg har begyndt...

under alle omstændigheder vil jeg gerne tilbage og diskutere linser :)

Fra : Max

Dato : 24-11-05 11:03

Hej ras

> Nu er jeg ikke den helt erfarende newsgroup bruger
> men det er vel lidt ureglementeret pirateri af den tråd jeg har begyndt...

Nu ejer du jo ikke en tråd bare fordi du har startet den.

> under alle omstændigheder vil jeg gerne tilbage og diskutere linser :)

Da du spørger om hvad du skal købe, ja så var spørgsmålet
måske mere relevant i dk.fritid.foto.indkoeb

Mvh Max

Fra : Ras

Dato : 24-11-05 11:47

> Hej ras

> Nu ejer du jo ikke en tråd bare fordi du har startet den.

Nej det gør jeg ikke, sådan var det ikke ment
det synes mig nu alligevel at tråden pludselig hopper til en helt anden
diskussion fra en anden tråd
men helt fint

> Da du spørger om hvad du skal købe, ja så var spørgsmålet
> måske mere relevant i dk.fritid.foto.indkoeb
>
> Mvh Max

Ja, måske
men jeg håber ikke det er helt ved siden af at spørge til folks brug og
erfaringer med linser til de givne kameraer
også selvom det er i forbindelse med køb

Mvh Ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-05 15:46

Ras skrev:

>under alle omstændigheder vil jeg gerne tilbage og diskutere linser :)

Det gøres ikke her, men i news:dk.kultur.mad+drikke

Iøvrigt klip gerne i dine citater.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Ras

Dato : 24-11-05 17:02

> Det gøres ikke her, men i news:dk.kultur.mad+drikke

hver gang man åbner munder henvises man til anden gruppe
det er som at ringe til kommunen

> Iøvrigt klip gerne i dine citater.

jep det er jeg ved at lære, tak for tippet

> --
> Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
> så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

jeg tror jeg skal have lavet en citatbund
der hedder "newsgroups - hvis du vil misforstås"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-05 17:13

Ras wrote:

> hver gang man åbner munder henvises man til anden gruppe
> det er som at ringe til kommunen

Jeg er ret sikker på, at Knud Gert Ellentoft mente det hummoristisk, når
han henviste dig til news:dk.kultur.mad+drikke - du skrev jo, at du ville
diskutere linser, og linser er en ikke særligt velsmagne madvare.

Men prøv at ta' et kik på www.usenet.dk - det er et fremragende sted at
starte, der kan du læse hvad der er on- og off-topic i de forskellige
grupper.

Og så skal du ikke lade dig kysse væk, tonen her i gruppen er hård og
gemytlig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ras

Dato : 24-11-05 17:45

> Jeg er ret sikker på, at Knud Gert Ellentoft mente det hummoristisk, når
> han henviste dig til news:dk.kultur.mad+drikke - du skrev jo, at du ville
> diskutere linser, og linser er en ikke særligt velsmagne madvare.

Helt enig - den fangede jeg fint :)

> Men prøv at ta' et kik på www.usenet.dk - det er et fremragende sted at
> starte, der kan du læse hvad der er on- og off-topic i de forskellige
> grupper.

Tak

> Og så skal du ikke lade dig kysse væk, tonen her i gruppen er hård og
> gemytlig...

Det har jeg bemærket, men indtil videre hænger jeg på

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-11-05 20:03

Ras skrev følgende på usenet:
> Det har jeg bemærket, men indtil videre hænger jeg på

Sådan skal det også være

Den med linser <=> objektiver dukker af og til op her i gruppen, når nogle
(i dette tilfælde dig) kalder et objektiv for en linse.

En linse er som nævnt en spiselig ting eller en del af et objektiv.

Og det du vil diskutere er ikke linser men objektiver (at det så hedder lens
på engelsk forvirrer bare endnu mere

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-05 11:13

jon wrote:

> Et andet emne - som er relevant i forhold til min profession - har flyttet
> focus til et lille studie menneskelig adfærd.

Ja... det er da utroligt tankevækkende, med alle de newbies, som kommer
her ind i fotogruppen, og lige skal poste nogle off-topic indlæg, som
handler om alt andet end fotografi...

FUT
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul

Dato : 24-11-05 12:50

"Ras" <forman@erindring.dk> wrote in message news:4384d879$0$47080$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvilken optik ville I vælge til henholdsvis Canon D20 og Minolta D7?
>
> Og hvilket andet tilbehør så som UV filter m.m. skal man anskaffe sig

Jeg har selv et KM 7D og har valgt en KM AF 28-75mm. (42-105mm. ekv.), som er knivskarp, også med blænde 2.8.:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0966.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0971.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1055.jpg

Jeg har også en Sigma EX 12-24mm.:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1207.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0710-01.jpg

og en Sigma EX 70-200mm. APO DG:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0893-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0861-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0890.jpg

Desuden findes der et bredt udvalg af KM objektiver:

http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php?lang=e

KM's 'G' objektiver koster kassen, men er af ypperste kvalitet.

Mvh. Poul

Fra : Ras

Dato : 24-11-05 14:17

> Jeg har selv et KM 7D og har valgt en KM AF 28-75mm. (42-105mm. ekv.), som
> [...]

Tak for gode tips
jeg synes isært godt om billederne med KM AF 28-75mm
klarhed, lys, farver og tegning
hvad koster det omtrent?

Fra : Poul

Dato : 24-11-05 20:23

"Ras" <forman@erindring.dk> wrote in message news:4385bd68$0$47090$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Tak for gode tips
> jeg synes isært godt om billederne med KM AF 28-75mm
> klarhed, lys, farver og tegning
> hvad koster det omtrent?

Kr. 3.455,- hos www.kamerashop.dk - de har nogenlunde samme priser som du finder
i Tyskland - ihvertfald for det jeg har undersøgt. Det synes måske 'dyrt' - men jeg kan
garantere dig netop dette objektiv er 'value for money'.

KM laver iøvrigt også en stinkende god 70-200mm. - men til det dobbelte af hvad Sigma'en
koster. Og de har en 'kit linse' 18-70mm. til en særdeles overkommelig pris. Rygterne siger også,
at der en flok high end G objektiver på vej...

Mvh. Poul

Fra : Ras

Dato : 25-11-05 06:50

> [...]
> pris. Rygterne siger også,
> at der en flok high end G objektiver på vej...

Det lyder godt
køber du også "gamle" Minolta linser til dit kamera?

Mvh Ras

tilllægsspørgsmål:
har du nogen sinde fortrudt du købte D7 fremfor Canon D20
(jeg står og overvejer...)

Fra : Poul

Dato : 25-11-05 15:48

"Ras" <forman@erindring.dk> wrote in message news:4386a626$0$8834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det lyder godt
> køber du også "gamle" Minolta linser til dit kamera?

Det kunne jeg godt finde på - men de gange, jeg har kigget på ebay har der ikke rigtigt været noget.

> tilllægsspørgsmål:
> har du nogen sinde fortrudt du købte D7 fremfor Canon D20
> (jeg står og overvejer...)

Ikke et sekund - jeg har haft et D20 i hånden, og der er var ingen tvivl.

Mange go'e knapper istedet for menu'er, bedre viewfinder, AS indbygget.

Dermed ikke sagt at D20 er et dårligt kamera - KM 7D er bare bedre for mig.

Mvh. Poul