Domæne - hvem har rettigheden?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-11-05 21:23

A har startet enkeltmandsfirmaet "firma v/personnavn" og registeret
domænenavnet "firma.dk" i marts måned i år, firmaet er oprettet pr. 1/4
2005. B har et anpartsselskab som hedder det samme som A's firma - det er
blot et selskab. ApS'et er registreret i 1998 og B har ikke registreret
domænenavnet dengang eller siden.

Nu vil B gennem advokat så have A til at slette domænet inden 7 dage, da
advokaten mener at B har rettigheden til domænet. Der ligger ikke nogen
hjemmeside på domænet, men e-mail har været brug siden registreringen af
domænet for A's vedkommende.

Hvordan forholder A sig i sådan en situation? Kan B kræve at få overdraget
eller slettet domænet? Det er to vidt forskellige brancher virksomhederne
med det samme navn repræsenterer og opererer i.

På forhånd tak for svar.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-11-05 22:53

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> advokaten mener at B har rettigheden til domænet. Der ligger ikke nogen
> hjemmeside på domænet, men e-mail har været brug siden registreringen af

Et ApS har ikke nogen fortrinsret til et domæne i forhold til en
personligt ejet virksomhed, så med mindre A generelt anvender navnet i
strid med B's rettigheder, skulle der ikke være noget at komme efter.

Se f.eks. sagen om lisegaarden.dk, hvor ApS'et _ikke_ fik overdraget
domænet, selv om det i øvrigt var stiftet tidligere end det personligt
ejede firma. (Dog havde det personligt ejede firma haft væsentligt
længere tid til at indarbejde domænet end her).
http://www.domaeneklager.dk/uploads/747-lisegaardendk-v2.pdf

> Hvordan forholder A sig i sådan en situation?

Jeg ville starte med at spørge på hvilket grundlag advokaten mener, at
klienten skulle have rettighed til domænet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ronny Boysen

Dato : 24-11-05 02:00

Jeg mener at DK Hostmaster/Klagenævnet for Domænenavne, normalt siger, at
med mindre at der er tale om krænkelse at væremærke osv., så gælder 'først
til mølle' principet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-05 07:45

Den 24-11-05 01.59 skrev Ronny Boysen følgende:
> Jeg mener at DK Hostmaster/Klagenævnet for Domænenavne, normalt siger, at
> med mindre at der er tale om krænkelse at væremærke osv., så gælder 'først
> til mølle' principet.

Beskyttede familienavne er også undtaget fra først til mølle-princippet.
Lars Løkke Rasmussen er netop blevet frataget løkke.dk, selvom han kom
først.
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=409176

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-11-05 11:42

> [...]
>
> Beskyttede familienavne er også undtaget fra først til mølle-princippet.
> Lars Løkke Rasmussen er netop blevet frataget løkke.dk, selvom han kom

Hvad så med mit Langgaard, som er beskyttet, vil jeg kunne få
wwx.langgaard.dk hvis dette domæne er registreret af Kulturarvsstyrelsen?
Det er jo næsten samme forhold der gør sig gældende.

-- Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)
Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Fra : per christoffersen

Dato : 24-11-05 11:53

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad så med mit Langgaard, som er beskyttet, vil jeg kunne få
> wwx.langgaard.dk hvis dette domæne er registreret af Kulturarvsstyrelsen?
> Det er jo næsten samme forhold der gør sig gældende.

Det er ikke sikkert.
langgaard.dk er optaget til et website om komponisten Rued Langgaard,
hvilket jo også må siges at være en relevant tilknytning til navnet.

Man kan ikke tolke ud af de meldinger om løkke.dk der er kommet frem i
pressen, at familienavne altid vil have fortrinsret til et domænenavn.
Afgørelsen er endnu ikke på difos hjemmeside, så det er svært at få noget
mere præcist at vide om afgørelsen.

/Per

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-11-05 12:48

per christoffersen skrev:

> Det er ikke sikkert.
> langgaard.dk er optaget til et website om komponisten Rued Langgaard,
> hvilket jo også må siges at være en relevant tilknytning til navnet.

Ja, hvis komponistens efternavn er Langgaard, er der ikke noget at komme
efter.

> [...]
> Afgørelsen er endnu ikke på difos hjemmeside, så det er svært at få
> noget mere præcist at vide om afgørelsen.

Jo, afgørelsen er offentliggjort, og den er helt i tråd med praksis.
Slægtsnavnet vinder altid, hvis indklagede ikke har noget tilhørsforhold til
det.

http://www.domaeneklager.dk/uploads/696-loekkedk.pdf

--
Mvh. Peter
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is,

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-11-05 14:22

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis komponistens efternavn er Langgaard, er der ikke noget at komme
> efter.

Hej

Han har været død i mange år, det står bare noget om hans musik.

Og domænet er registreret af en helt anden!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-11-05 14:38

Langgaard Bærbar skrev:

> Han har været død i mange år, det står bare noget om hans musik.

Okay, det var jeg ikke opmærksom på. Om det ændrer sagen, er imidlertid
tvivlsomt. Personnavnelovens § 16, stk. 2, som domænesagerne om slægtsnavne
ofte baserer sig på, handler om muligheden for forveksling. Og hvis
komponistens slægtsnavn vitterlig var Langgaard, er der ikke tale om
forveksling.

--
Mvh. Peter
"When the fire starts to burn - there's a lesson you must learn.

Fra : Henrik

Dato : 25-11-05 07:21

On Thu, 24 Nov 2005 12:47:45 +0100, "Peter Bjerre Rosa"
<usenet@filmsvar.dk> wrote:

>Slægtsnavnet vinder altid, hvis indklagede ikke har noget tilhørsforhold til
>det.

Holder ikke:

http://www.domaeneklager.dk/uploads/410-olsen-dk.pdf

Mvh
Henrik

Fra : Rune

Dato : 25-11-05 10:51

Henrik wrote:

[klip]

> http://www.domaeneklager.dk/uploads/410-olsen-dk.pdf

Denne henvisning støtter nærmest Peters indlæg, da olsen ikke er *et*
slægtsnavn. Der er så mange forskellige slægter, der ikke er familie med
hinanden, som bærer navnet. Derfor er har navnet ingen særlig
beskyttelsesværdighed.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-11-05 13:02

Henrik skrev:

> Holder ikke:
>
> http://www.domaeneklager.dk/uploads/410-olsen-dk.pdf

Som Rune rigtigt skriver, handler det selvfølgelig kun om beskyttede
slægtsnavne. Det kan blandt andet ses i nævnets afgørelser nr. 2000-081,
457, 515, 595, 690, 696 og 768 vedrørende domænenavnene "damberg.dk", "torngren.dk" "elstrøm.dk", "carøe.dk", "hauch.dk", "løkke.dk" og "dyrelund.dk".

--
Mvh. Peter
"Sometimes the road less travelled is less travelled for a reason."

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 25-11-05 12:09

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> langgaard.dk er optaget til et website om komponisten Rued Langgaard,
> hvilket jo også må siges at være en relevant tilknytning til navnet.

Hvad så med fx at mange efternavne som fx mit som jo netop er beskyttede men
også almindelige navne for masser af danske gårde netop hedder, vil der være
noget at komme efter? for gårdejeren hedder jo netop ofte ikke længere det
gården for et par 100år siden er døbt..

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 05:55

Du kan vel få http://www.langsom-bærbar.dk

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-11-05 09:46

Hvorfor ikke www.knaldilåget.nu ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 10:33

Ejvind Kruse wrote:

> Hvorfor ikke www.knaldilåget.nu ?

har CLAus U ikke den ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-11-05 10:35

Nej, det er www.knaldilåget.com

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:14

Ejvind Kruse wrote:

> Nej, det er www.knaldilåget.com

nå ja

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 04-12-05 09:32

Til foråret kan du få www.knaldilåget.eu ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 18:12

Ejvind Kruse wrote:

> Til foråret kan du få www.knaldilåget.eu ?

den gemmer vi til thordreng ?

Fra : K.W. Persson v4.06

Dato : 30-11-05 21:47

"<Jens>" ha scritto nel messaggio

>>> løkke.dk, selvom han kom først.

Är det "anal og foto" eller "analog foto" ?

>Du kan vel få http://www.langsom-bærbar.dk

--
This row is intentionally left blank.

"Jag ser inte mig själv som rasist eller nazist.
Jag tyckte bara inte om invandrare."
- John Ausonius "Lasermannen"

Fra : /Mr.X

Dato : 30-11-05 23:38

"K.W. Persson v4.06"
<svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijk.com>
skrev i meddelandet news:ps3so1l18vqie04ksgljpgaoo0q2u1qjv1@4ax.kom...
> "<Jens>" ha scritto nel messaggio

> Är det "anal og foto" eller "analog foto" ?

Står det för långsam barbar?

/Mr.X

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 02:27

/Mr.X wrote:
> "K.W. Persson v4.06"
> <svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijk.com>

> Står det för långsam barbar?
>

> /Mr.X

nej langsom

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 01-12-05 09:03

Jens wrote:

> nej langsom

Ligesom dig ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 16:48

Ejvind Kruse wrote:

> Ligesom dig ?

nope

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 04-12-05 09:32

Jens wrote:

> nope

Sneglefart, så ?

--
Ejvind

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 18:29

Ejvind Kruse wrote:

> Sneglefart, så ?

nå som dig ha ha

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-12-05 14:54

Jens - Bo M Mogensen er filterbøsse wrote:

> nå som dig ha ha

Nemlig, Mæhtte.

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 06-12-05 02:24

Ejvind Kruse wrote:

> Nemlig, Mæhtte.

ok malko..

Fra : mim olle

Dato : 01-12-05 23:28

/Mr.X swnet.diverse % on 30 nov 2005 11:38:05p on, 30 nov 2005 22:38:05
GMT news:438e29d1$1@usenet.zapto.org:

> Står det för långsam barbar?

> /Mr.X

Nej. Långsam Tansk....hrrrrm långsam babar.

Fra : N/A

Dato : 02-12-05 16:49

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 16:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er helt ok at I mopper klaphatten "langsom blærbar", han ka'
> nemlig ikke ta' det, og han bliver så ophidset, men ka' I ikke holde
> det i news:dk.snak.mudderkastning og news:swnet.diverse

hvorfor dog det ?

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-12-05 14:08

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Hvordan forholder A sig i sådan en situation? Kan B kræve at få overdraget
> eller slettet domænet? Det er to vidt forskellige brancher virksomhederne
> med det samme navn repræsenterer og opererer i.

det vigtige er her at det er to brancher

B har ikke nogen rettigheder til domænet.

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-05 09:54

Jens wrote:

> ok malko..

Jeg kan til nød forstå et der er en tosse som synes sådan noget er
sjovt, men hele 2 ????

FUT: dk.snak.mudderkastning
--

Christian

Fra : Jens

Dato : 06-12-05 16:42

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg kan til nød forstå et der er en tosse som synes sådan noget er
> sjovt, men hele 2 ????

jeg kan nu kun se dig ?
hvad siger du ejvind ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 08-12-05 10:29

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg kan til nød forstå et der er en tosse som synes sådan noget er
> sjovt, men hele 2 ????

Jens og Christian ?

--
Ejvind