Hvad gør i ved et sådant kattesår ??
Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 19:32

Som forholdsvis ny katteejer vil jeg lige høre hvad i gør ved sådan et
kattesår

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?list=15&page=1

om noget overhovedet. Jeg vil tro at det bare skal læge af sig selv,
eller ?

Aner ikke hvordan det er opstået det ligner nærmest et hudløst område.
Indtil idag kunne jeg ikke se det men blot mærke at der ligesom var
noget der sad i pelsen, ved ikke om det er fordi katten har slikket der
at det ser så hudløst ud.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Eva Schmidt

Dato : 23-11-05 20:40

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Indtil idag kunne jeg ikke se det men blot mærke at der ligesom var
> noget der sad i pelsen, ved ikke om det er fordi katten har slikket der

Hej Jakob

Jeg ville nok konsultere dyrlægen, for at få slået fast, hvad det er, og om
der skal gøres noget ved et.
Jeg er ikke ekspert, men det kunne godt være skab - er katten udendørskat?
Håber det bedste for misser

mvh Eva

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 21:09

In article <4384c58b$0$41149$14726298@news.sunsite.dk>, safeni@gfnet.dk
says...

> Jeg er ikke ekspert, men det kunne godt være skab - er katten udendørskat?
> Håber det bedste for misser

Ja det er den, og jeg har på fornemmelsen at den har været oppe og
tottes med nogle fornylig men på den anden side virker det ikke som et
klassisk sår.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-11-05 21:58

Eva Schmidt <safeni@gfnet.dk> wrote:

> Jeg er ikke ekspert, men det kunne godt være skab - er katten udendørskat?
> Håber det bedste for misser

Jeg var også nervøs for at min kat skulle få skab, efter jeg så et par
skabræve gå rundt i haven og på gårdspladsen, hvor det spiste noget
fremsat kattemad.

Men jeg undersøgte lidt om skab, og fandt ud af, at der ikke er
registreret et eneste tilfælde i Danmark hvor en kat har fået skab.
Så man skulle være ganske sikker på, at det ikke smitter til katte.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 00:05

> [...]
> mvh
> Ole-J
> Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Tror desværre ikke, du har ret, da jeg for nylig i et andet fora har
læst om en kat, der af dyrlæge har fået konstateret (og behandlet) skab.

Så vidt jeg kan se på billedet, er det næsten øverst et lille hul (tager
jeg fejl?), og i så fald kan det være en byld. Altså en tur rundt om
dyrlægen under alle omstændigheder.

Med venlig hilsen og pøj, pøj
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 10:06

In article <4384f5902b35b@nerdgirl.dk>, mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk
says...

> Så vidt jeg kan se på billedet, er det næsten øverst et lille hul (tager
> jeg fejl?)

Det kan jeg faktisk ikke komme til at se.

> og i så fald kan det være en byld. Altså en tur rundt om
> dyrlægen under alle omstændigheder.

OK

> Med venlig hilsen og pøj, pøj

Tak tak :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 24-11-05 07:53

Hej Ole

Jeg må desværre rette din information her... jeg har desværre fået
komstateret SKAB på min ene 14 uger gamle killing..Det er en langvarig men
dog helbredene behandling den er igang med.
Det er hittekillinger.......

hilsen Majbritt

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-11-05 19:34

Majbritt Hågensen <maajer@oncable.dk> wrote:

> [...]
> komstateret SKAB på min ene 14 uger gamle killing..Det er en langvarig men
> dog helbredene behandling den er igang med.

Her er hvad jeg fandt dengang da jeg var i tvivl:

"Et andet af de familiedyr, som færdes ude og dermed udsættes for
smitte, er kat. Der er kun set enkelte tilfælde af skab hos kat og heraf
er ingen registreret i Danmark."

Den side omhandlede specielt ræveskab. Om der er flere varianter ved jeg
ikke.

Men nu har jeg lige søgt igen, og set at katte godt kan smittes.

Så jeg trækker mit tidligere indlæg tilbage.
Godt at I er vågne herinde.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 28-11-05 02:23

Hej Ole

Nej Ingen af os er eksperter, men godt vi kan hjælpe hinanden engang
imellem.)))))

Hilsen Majbritt

N.B det er godt nok noget møg når en kat får skab, min killing bliver ved
med at få nye " områder " med skabet....har fået 3 x stik hver 14 dag..og er
ikke færdig endnu.Dyrlægen ved ikke om det kan helbredes, men jeg håber og
tror fuldt og fast.....

Fra : Ma

Dato : 23-11-05 21:31

Jakob wrote:
> Som forholdsvis ny katteejer vil jeg lige høre hvad i gør ved sådan et
> kattesår
>
> http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?list=15&page=1

Det bedste er en tur til dyrlægen med katten. Det ligner ikke et almindeligt
bidsår eller lignende. Jeg tror ikke umiddelbart at det bare går væk af sig.
Det kan være et hudsygdom, infektion eller lignende, og det vil stort set
altid kræve dyrlægebehandling.

/M

Fra : Leyna

Dato : 23-11-05 22:34

On Wed, 23 Nov 2005 19:32:04 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?list=15&page=1
>
>om noget overhovedet. Jeg vil tro at det bare skal læge af sig selv,

Som flere andre siger, så ligner det en tur til dyrlægen. Min kat har
netop fået noget tilsvarende og jeg er ret overbevist om at det er
noget udslæt/eksem, så vi skal osse en tur til dyrlægen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-05 00:32

Til dyrlægen, til dyrlægen, til dyrlægen - før det udvikler sig/smitter til
andre steder/smitter dig/whatever...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 24-11-05 08:00

Hej Jacob
Skynd dig at komme til en dyrlæge, det kan jeg iøvrigt ikke forstå du ikke
bare gør som noget naturligt...det er da synd for katten, og det ender bare
at det bliver mere kompliceret, og meget dyrere end hvid du tager det i
opstarten.Det koster jo altså at have dyr engang imellem.Det er ikke for at
være moral-vogter, men jeg kan kun undres når sådanne spørgsmål dukker op
engang imellem.Ville du ikke søge læge hvis det var dit barn, eller dig selv
???

hilsen Majbritt

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-05 09:59

> [...]
> være moral-vogter, men jeg kan kun undres når sådanne spørgsmål dukker op
> engang imellem.Ville du ikke søge læge hvis det var dit barn, eller dig

Sjovt du lige nævner det... Det var også min allerførste tanke. Det bekymrer
mig tit når vi får spørgsmål i gruppen a la: "min kat bløder/er
halvbevidstløs/er holdt op med at spise/har blod i urinen/er blevet
urenlig/har ændret adfærd/etc - behøver jeg bekymre mig om det og hvis ja,
er der en nem og gratis måde at behandle det på, så jeg sparer dyrlægen?".
Jeg tror aldrig, at folk ville kunne få sig selv til at spørge sådan
offentligt, hvis det var fx. en hund de havde - men kattes sygdomme behøver
man åbenbart ikke tage så alvorligt :-/

- Ind i mellem oplever man endda folk, som beskriver virkelig alvorlige og
smertefulde symptomer hos katten og får 10-15 ens svar der anbefaler dem, at
tage den til dyrlægen med det samme - og som så gud-hjælpe-mig svarer, at de
nok alligevel liiiige venter og ser tiden an et par uger eller 3, om det
ikke skulle gå over af sig selv...

Nogle gange føler jeg det lidt, som om der er nogle mennesker der anskaffer
en kat når de ikke mener de har tid, penge og overskud til et "rigtigt"
kæledyr som fx. en hund, men alligevel gerne vil have noget der er sjovere
end akvariefisk. Når man så prøver at forklare dem, at en kat ikke kan være
alene 10-15 timer hver dag og om de har tænkt på hvem der skal passe katten
når de skal på ski/sommer-ferie/et år til udlandet. At katten skal
aktiveres, neutraliseres og fodres og have skiftet bakke og til dyrlægen og
at alle de ting både koster tid og penge, og at katten kan blive syg eller
få adfærdsproblemer og at det er ansvar, de faktisk har taget på sig for de
næste 10-20 år, så bliver de totalt overraskede over lyder nærmest som om,
at de da bare kan skaffe sig af med den, når de ikke gider den mere

I øvrigt vil jeg da anbefale at man ringer til sin dyrlæge og får en
kvalificeret vurdering af, om en undersøgelse er nødvendig, hvis katten har
synptomer og man er i tvivl om den behøver behandling. Det tager jo ikke
mere end et par minutter. Ligeledes er det jo bare at tage telefonen og
ringe til dyrehospitalets døgnvagt, hvis man frygter noget akut og det er
udenfor dyrlægens åbningstid.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 10:14

In article <1hfhf.868$6F.348@news.get2net.dk>, isl41688@THORSTENimage.dk
says...

> offentligt, hvis det var fx. en hund de havde - men kattes sygdomme behøver
> man åbenbart ikke tage så alvorligt :-/

Prøv dog lige at spise brød til. Hvem fa.... siger at jeg ikke tager det
alvorligt, men der er da også grænser for hvor hysterisk man skal være.
Jeg opdagede det IGÅR aftes og så må man jo tage en beslutning. Jeg tog
så den beslutning at jeg ikke skulle undersøge markedet for akut
vagtdyrelæger men kunne høre hvad gruppens mening var.

Alt andet ville være hysteri i mine øjne. Og så kan jeg da tilføje at
hvis der havde været tale om en hund, hest, fugl eller guldfisk havde
jeg handlet på samme vis.

> Nogle gange føler jeg det lidt, som om der er nogle mennesker der anskaffer
> en kat når de ikke mener de har tid, penge og overskud til et "rigtigt"
> kæledyr

Jeg kan da oplyse at jeg præcis har anskaffet en kat fordi man er mindre
afhængig af den end en hund. Gør det mig til en dyreplager ? Det mener
jeg ikke. Jeg tror faktisk det er et argument for rigtigt mange
katteejere og ser da intet forkert i det. Det er da bestemt ikke
ensbetydende med at man er uansvarlig eller misrøgter sin kat.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-11-05 12:49

On 2005-11-24 10:14:03 +0100, Jakob <no@mail.com> said:

> [...]
> Jeg tog så den beslutning at jeg ikke skulle undersøge markedet for
> akut vagtdyrelæger men kunne høre hvad gruppens mening var.

Jacob - som mangeårig "medlem" af denne gruppe tror jeg at jeg kan
tillade mig at sige, at jeg tror ikke at reaktionen nødvendigvis var
specielt rettet mod dig, selv om den står i en tråd du har startet. Men
der dukker bare de særeste indlæg op af og til, hvor man tager sig til
hovedet og tænker at "den kat er halvdød, hvorfor bruger ejeren tiden
på at skrive her?" Jeg tror at du bare var dråben der fik.. osv, du ved
, ikke at dit eksempel er slemt - for guderne skal vide at det er
set meget værre

Når det er sagt - jeg ville også søge dyrlæge, fordi det i mine øjne
ligner noget af det dér, der kan være noget lokalt og harmløst, men
også kunne være noget, der kommer som symptom på noget større. F.eks.
ligner det til forveksling nogen af de skader min allergiker kat kan
lave på sig selv, når hun er plaget af allergien. Eller - en masse
andre muligheder. Det skal der en dyrlæge indover for at vurdere.

God vind - jeg håber for missen, at det bare er noget harmløst

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 13:00

In article <4385a8c9$0$154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
webmaster@fjerndettesiamis.com says...

> Jacob - som mangeårig "medlem" af denne gruppe tror jeg at jeg kan
> tillade mig at sige, at jeg tror ikke at reaktionen nødvendigvis var
> specielt rettet mod dig

Det vil jeg da håbe.

> ligner det til forveksling nogen af de skader min allergiker kat kan
> lave på sig selv, når hun er plaget af allergien. Eller - en masse
> andre muligheder. Det skal der en dyrlæge indover for at vurdere.

OK jeg har nu haft ringet til min dyrlæge og han mener at jeg skal
desinficere det de næste dage og hvis det ikke er blevet formindsket til
mandag så skal jeg komme forbi.

Tak for dit input :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 24-11-05 17:08

Du Jacob,
hvis du lige læser dit første indlæg engang til så lyder det ikke som om du
opdagede såret på din kat igår...eller hva ???

Iøvrigt står jeg ved hvad jeg skrev.....

Majbritt

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 18:11

In article <4385e44c$0$1795$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
maajer@oncable.dk says...

> hvis du lige læser dit første indlæg engang til så lyder det ikke som om du
> opdagede såret på din kat igår...eller hva ???

Det er jeg da egentlig fuldstændigt ligeglad med hvad du mener du kan
læse mellem linierne.

Du kender mig jo så overhovedet ikke, og slet ikke mit forhold til min
kat. Det eneste du demonstrerer her er er små sko og at du har nemt ved
at trække nogle fordomme af stalden.

> Iøvrigt står jeg ved hvad jeg skrev.....

Jamen det gør du da bare, det siger jo mest om dig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 10:05

In article <43856405$0$1794$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
maajer@oncable.dk says...

> Skynd dig at komme til en dyrlæge, det kan jeg iøvrigt ikke forstå du ikke
> bare gør som noget naturligt...

Ahhh lad nu være med den moralisering. Dyr og mennesker har jo en
fantastisk evne til at hele op, og langt det meste vil vel hele op af
sig selv.

Jeg er bestemt ikke afvisende for at tage katten en tur til dyrlægen men
jeg opdagede det igår og spurgte derfor mere erfarne katteejere i denne
grupppe.

> [...]
> engang imellem.Ville du ikke søge læge hvis det var dit barn, eller dig selv

jeg ville være præcis ligeså uhysterisk som jeg er i denne sammenhæng.
Jeg ville da aldrig tage til læge hvis jeg havde fået en hudafskrabning
eller et mindre sår, og det håber jeg da heller ikke du vil, men sådan
er der jo desværre nogen der reagerer.

Din måde at formulere dig på minder om dem der starter en sætning med
"jer er ikke racist, men..". Du vil ikke moralisere men fortsætter så
med at skubbe mig over i gruppen af nærige semidyreplagere, spis lige
brød til skulle jeg ringe til vagtdyrelæge fordi jeg opdager det igår ??
Jeg er bestemt åben for gode råd og vejledning, hvilket vel er
indlysende når jeg spørger til det i denne gruppe, men den form for
moralisering du lægger for dagen finder jeg usmagelig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 24-11-05 15:28

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
<klip> Skynd dig at komme til en dyrlæge, det kan jeg iøvrigt ikke forstå du
ikke
> bare gør som noget naturligt...
</klip>

Jeg forstår ikke hvorfor man indirekte - og ret tit endda, bebrejder
mennesker dette og hint, når de tillader sig at stille spørgsmål. At det så
ikke altid er ment som en bebrejdelse er en anden sag, når modtageren af
budskabet tolker det som en bebrejdelse.

Hvis man logisk ser på det, så er Jakobs mail sendt kl. 19.32 - et tidspunkt
hvor langt de fleste dyrlæger har lukket.

Derfor er det da en udemærket idé at spørge andre kattemennesker om de har
oplevet tilsvarende og evt. kan give gode råd eller en forklaring.

Diskussionen, om hvorlænge man skal se tiden an mv. kan så tages op i en
selvstændig tråd (der er så vidt jeg uendelige tråde til rådighed *G*)

Jakob, god bedring med katten og kom bare igen med spørgsmål!!!

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 18:13

In article <4385cdf7$0$41140$14726298@news.sunsite.dk>,
zasha_x@FJERNDETTEhotmail.com says...

> Jakob, god bedring med katten og kom bare igen med spørgsmål!!!

Tak for det :0)

Jeg har som sagt snakket med en dyrlæge der mener jeg skal desinficere
såret og se tiden an til mandag, så jeg har været ude og købe
chlorhexidin.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 24-11-05 10:06

In article <AZ6hf.631$%j1.629@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...
> Til dyrlægen, til dyrlægen, til dyrlægen - før det udvikler sig/smitter til
> andre steder/smitter dig/whatever...

OK tak for dit input

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-11-05 01:52

Nu er der altså ikke nogen, der er "ude efter dig". Vi har såmænd bare taget
dit indlæg for pålydende og rådet dig efter bedste evne - og i øvrigt givet
udtryk for nogle holdninger omkring dyrehold, som jeg kun tror alle vil
kunne sige sig enige i.

Du startede med at skrive:

> [...]
>
> http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?list=15&page=1
>
> om noget overhovedet. Jeg vil tro at det bare skal læge af sig selv,

Du skrev altså ordret, at du som udgangspunkt, slet ikke tror at man behøver
gøre noget ved et kattesår, andet end at gøre ingenting. Nu siger du så
efterfølgende, at det du egentlig mente var, at du ikke ville tage på
skadestuen med det samme, men vente til dagen efter når dyrlægen havde
åbent. Så kan jeg ikke lade være med at spørge, om du så forventede at det
ville hele af sig selv til næste morgen, sådan som du skriver i dit første
indlæg?

Prøv at læse dit eget indlæg igen - du vil nok opdage, at for uindviede, der
ikke lige kender dig, så skriver du altså ordret, at du som udgangspunkt
slet ikke tror, at kattesår behøver behandling. Om det så var fordi du
udtrykte dig upræcist eller fordi du trækker i land, aner jeg ikke - men du
kan sørme ikke bebrejde os, at vi tager dit indlæg for pålydende.

> [...]
> Indtil idag kunne jeg ikke se det men blot mærke at der ligesom var
> noget der sad i pelsen, ved ikke om det er fordi katten har slikket der

Nu siger du så efterfølgende, at du først opdagede såret dagen før dit
første indlæg - men det står der altså ikke nogen om, i dit første indlæg.
Du skriver bare at du ikke ved hvordan såret er opstået og at hidtil har du
"blot kunnet mærke det", men idag kan du også se et hudløst område. Dette
ord "hidtil" kunne jo altså dække over dage, uger eller måske endda måneder,
for alle os der ikke bor hjemme hos dig og ved hvordan det hele er gået til.
Vi har jo, trods alt, kun de oplysninger du har givet os - nemlig at din kat
har et sår og at du om udgangspunkt ikke tror at det behøver behandling.

Set i det lys, synes jeg at alle de svar du fik, var fornuftige og helt på
sin plads. Formaningerne til sidst, var ikke specielt rettet mod dig, men
mod en holdning til dyrehold - og relevante i forhold til dilemmaet dyrlæge
eller ej, som tråden jo startede med. At du så heldigvis er en af de
fornuftige der konsulterer en dyrlæge når der er nødvendigt er jo bare
dejligt. Så behøver du jo ikke føle dig ramt

God bedring med missen

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Leyna

Dato : 25-11-05 05:07

On Fri, 25 Nov 2005 01:51:42 +0100, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Du startede med at skrive:

>Du skrev altså ordret, at du som udgangspunkt, slet ikke tror at man behøver
>gøre noget ved et kattesår, andet end at gøre ingenting.

Undskyld, men hvor ser du det? Ordret...for det ser jeg nemlig ingen
steder. Hvis man som forholdsvis ny katte ejer ikke mener at det er
nødvendigt at passe en kat mht sundhed og dyrlæge tjek, så ville man
nok ikke bruge tid på at fotografere såret, eller henvende sig her.
Hvorfor skulle man det? "Det er kommet af sig selv, så kan det nok
osse gå væk af sig selv"... men det er ikke lige den holdning jeg ser
lagt for dagen i det pågældende tilfælde. I dette tilfælde er katte
ejeren i tvivl og derfor bliver der spurgt her i første omgang. Jeg
tager altså heller ikke til lægen fordi jeg nyser eller hvis jeg
kommer til at skære mig i fingeren eller andre småskader, som sagtens
kan læge sig selv.

>Prøv at læse dit eget indlæg igen - du vil nok opdage, at for uindviede, der
>ikke lige kender dig, så skriver du altså ordret, at du som udgangspunkt
>slet ikke tror, at kattesår behøver behandling.

Det står ingen steder, så det MÅ altså være som du har læst det!

> [...]
>fornuftige der konsulterer en dyrlæge når der er nødvendigt er jo bare
>dejligt. Så behøver du jo ikke føle dig ramt

Jeg synes at mange har overreageret og er blevet fuldstændig
hysteriske over spørgsmålet. Katten er blevet dødsyg og halvdød, og
det er da en gang hysteri der vil noget. Når ikke vi kender ejeren
(som du selv er inde på et par gange), så kander vi jo heller ikke
katten, og alene det at der bliver spurgt herinde, synes jeg da er
tegn på interesse for dyrets ve og vel. Det groteske er så, at når man
stiller spørgsmål af den art, så er man nærmest sat i bås som
dyremishandler, som ikke gider ofre så meget som en krone på sit dyrs
sundhed, og det kan så blot føre til, at man ikke spørger om noget
herinde af skræk for at blive overfuset.

Jeg mener at der sidder nogle meget kompetente mennesker herinde, og
jeg synes det er en god ide at man kan rådføre sig med dem når man er
i tvivl, men det kan man altså godt miste lysten til når der sidder
nogle selvretfærdige individer og blot dømmer "mishandling". Så skal
vi ikke forsøge fremover at lade tvivlen komme den "anklagede" til
gode, og blot give vores råd og vejledning på en pæn og høflig måde
uden at dømme nogen på forhånd?

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pjuske

Dato : 25-11-05 12:13

Kan det ikke være ringorm ?

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 12:49

In article <4386f0d1$0$47009$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ddoris@mail.tele.dk says...
> Kan det ikke være ringorm ?

Hvis det ikke er blevet væssentlig bedre til mandag kører jeg forbi
dyrelægen med den :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 12:15

In article <vethf.1809$iQ7.840@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> Du skrev altså ordret, at du som udgangspunkt, slet ikke tror at man behøver
> gøre noget ved et kattesår, andet end at gøre ingenting.

Sludder nu er et sår jo ikke bare et sår. Jeg mente selvfølgelige dette
kattesår. Jeg mener kattegorien småsår og rifter. Hvis den har en lang
blødende flænge er det vel indlysende at den skal til dyrelægen med det
samme.

> [...]
> ville hele af sig selv til næste morgen, sådan som du skriver i dit første

Altså jeg er jo ikke idiot. Selvfølgelig læger det ikke på en nat. Det
er ikke det der er spørgsmålet her. Spørgsmålet er om det heler af sig
selv over tid. Katte er nok ikke meget anderledes en mennesker på det
område, men jeg vil dog forvente at de generelt er noget mere hårdføre
end os.

> Prøv at læse dit eget indlæg igen - du vil nok opdage, at for uindviede, der
> ikke lige kender dig, så skriver du altså ordret, at du som udgangspunkt
> slet ikke tror, at kattesår behøver behandling.

Sludder jeg taler om et kattesår i denne kategori. Selvfølgelig er der
mange forskellige sår.

> udtrykte dig upræcist eller fordi du trækker i land, aner jeg ikke - men du
> kan sørme ikke bebrejde os, at vi tager dit indlæg for pålydende.

Jeg trækker da bestemt ikke i land, hvorfor skulle jeg dog det. Du tager
det ikke det jeg har skrevet for pålydende. Du antager en masse, eks at
jeg aldrig mener man skal behandle katte for sår etc.

> Nu siger du så efterfølgende, at du først opdagede såret dagen før dit
> første indlæg - men det står der altså ikke nogen om, i dit første indlæg.

Jeg kunne jo ikke vide at man skulle dække sig ind på alle mulige måder
for at undgå at blive opfattet som en borderline vanrøgter.

> [...]
> har et sår og at du om udgangspunkt ikke tror at det behøver behandling.

Lige præcis, og her vælger du så det værst tænkelige udgangspunkt at det
ligesågodt kunne være en uge eller en måned eller.... Det er jo
latterligt hvorfor skulle jeg så spørge hvis jeg er ligeglad ?

> Set i det lys, synes jeg at alle de svar du fik, var fornuftige og helt på
> sin plads.

Jo der var der gode svar iblandt helt sikkert.

> Formaningerne til sidst, var ikke specielt rettet mod dig, men
> mod en holdning til dyrehold - og relevante i forhold til dilemmaet dyrlæge
> eller ej, som tråden jo startede med.

Ja det er formaningerne jeg synes er helt ude i hampen. Dit første svar
til mig var fint nok og brugbart, men hvis du vil starte en sådan debat
så er det da fint med mig, så start en tråd om emnet.

Selvfølgelig vil jeg da tage det som var det rettet mod mig hvad havde
du regnet med.

Men jeg kan forstå at du mener at man altid skal konsultere en dyrelæge
uanset hvor lille og ubetydelig det end måtte være hvad man nu
konstaterer hos sin kat. Din dyrelæge må være glad for dig, men så må vi
jo blot konstatere at her er vi grundlæggende forskellige.

Det var dog maibrit der irreterede mig mest med den her patetiske type
bemærkning ala "ville du også behandle dine børn sådan"... Til det kan
jeg da sig klart ja, jeg vil da heller ikke rende på skadestuen med
enhver lille skramme men derimod bruge min sunde fornuft.

Og i parantes bemærket kan jeg jo så efterfølgende konstatere at min
dyrelæge åbenbart deler mit syn på tingene og egentlig var helt ening i
den approach jeg havde til det.

> fornuftige der konsulterer en dyrlæge når der er nødvendigt er jo bare
> dejligt. Så behøver du jo ikke føle dig ramt

Jeg kan garanterer dig for at jeg ikke føler mig "ramt" jeg bliver blot
irreteret over at man på et eller andet plan skal have sine motiver
mistænkeliggjort.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-11-05 20:21

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> Indtil idag kunne jeg ikke se det men blot mærke at der ligesom var
> noget der sad i pelsen, ved ikke om det er fordi katten har slikket der

Det kunne godt ligne et bid eller klo-sår, mest fordi huden virker rødlig.
Sådan et har en lille indgang. Katten heler hurtigt, såret lukker ... og så
går baktusserne deri ellers igang. Jeg ville se det an. Hvis det hæver eller
bliver varmt, så er det meget sandsynligt ved at udvikle sig til sådan en
byld.
Desværre er det sådan med bylder at de ligner ingenting .... men det er blot
stilheden før stormen. De skal skæres op og hele indenfra mens katten får
penicillin.

Til den øvrige debat. Jeg fræser altså ikke til dyrlægen får et sår der ikke
ligner noget særligt, før jeg ser en udvikling. Opdager jeg et sår
torsdag/fredag, så ser jeg altså tiden an. Og det er med indekatte.... og
ja, skulle det udvikle sig i løbet af weekenden, så må man jo betale den
pris det koster.
Havde jeg en fritgående kat der kunne have været i slåskamp eller andet, så
havde jeg endnu mere set tiden an. Dyrene har en fantastisk evne til at hele
sig selv, især dem der er vant til at komme ud og blive udsat for alverdens
ting. Alle fritgående katte får skrammer. At sammenligne med hvad man havde
gjort med børn synes jeg er helt ved siden af. Og regner ikke med at nogle
tager deres børn til lægen for en hudafskrabing .....

Jeg anser ikke det at spørge her i gruppen og enda vise billeder, som
manglende ansvarsfølelse. TVÆRTIMOD.
Det er fint at man kæmper kattens ret og folks uvidenhed eller manglende
interesse i de dyr de har anskaffet. Det gør alle her i gruppen vist. Men
jeg synes ikke det eksempel er det rigtige at gå efter. Jeg synes ikke der
er noget at komme efter.

Det der kan udfra være alt fra en ligegyldig hudafskrabning, begyndende
byld, til hudsygdom som allergi eller angreb af skab/mider/svampe.

Jacob, er det varmt på området?

Hilsen Nina

Fra : Jakob

Dato : 26-11-05 02:49

In article <438763fa$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>,
mail@tenderNOSPAMtribes.dk says...

> [...]
> bliver varmt, så er det meget sandsynligt ved at udvikle sig til sådan en

OK jeg vil prøve og se om jeg kan komme til at mærke på det.

> Desværre er det sådan med bylder at de ligner ingenting .... men det er blot
> stilheden før stormen. De skal skæres op og hele indenfra mens katten får
> penicillin

OK det lyder jo ikke så fedt :0), men jeg vil holde øje med det.

> Det gør alle her i gruppen vist. Men
> jeg synes ikke det eksempel er det rigtige at gå efter. Jeg synes ikke der
> er noget at komme efter.

Jamen tak for opbakningen, og så må jeg sige at jeg til fulde deler dit
syn på håndtering af sådanne sager, man kommer langt med almindelig sund
fornuft :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-11-05 02:50

In article <438763fa$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>,
mail@tenderNOSPAMtribes.dk says...

> Jacob, er det varmt på området?

Det vil jeg undersøge når jeg kan komme til det, det er en lidt
reserveret kat ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob