kat på bordet
Fra : emilie jørgensen

Dato : 23-11-05 16:43

Hej!
Jeg har den sødeste lille hankat på nu 6 mdr. han er dejlig og legesyg
og han er indekat. Men nogle gane er han lidt for frisk, for han hopper
op på spisebord og køkkenbord, og det bryder jeg mig ikke om! Jeg har
spurgt mange om hvad jeg skal gøre og alle siger at jeg skal sprøjte
vand på ham, men det dur bare ikke når katten elsker vand! Hvad gør jeg!?
Læste her på siden at katte godt kan lide selvskab og jeg overvejer en
kat til, er 40 kvm for lidt til to indekatte og hvis man skal have en
anden kat sammen med en hankat, hvad er så bedst at vælge, en han til,
eller en hun?
På forhånd tak!
MVH Emilie Jørgensen

Med venlig hilsen
emilie jørgensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-11-05 17:11

> Hej!
> Jeg har den sødeste lille hankat på nu 6 mdr. han er dejlig og legesyg

Jeg går ud fra at han allerede er kastreret? Ellers er det på tide at få
det gjort.

> [...]
> spurgt mange om hvad jeg skal gøre og alle siger at jeg skal sprøjte
> vand på ham, men det dur bare ikke når katten elsker vand! Hvad gør jeg!?

Siger "puh" eller "sssss" til ham i en vred tone, konsekvent HVER gang og
lige med det samme - og skubber ham ned fra bordet hver gang. Vender dig
derefter fra ham, så han ikke føler at han får positiv opmærksomhed på det.
Sig evt. "puh" allerede når du ser, at han lægger an til at springe derop.

Når du ikke er der til at holde øje med ham, er det en god ide altid at
lukke døren til køkkenet, så han ikke kan hoppe derop når du sover/ikke er
hjemme (kræver selfølgelig at du ikke har dens mad+vand+bakke i køkkenet).
Om et par år vil han være ældre og vanen med ikke at gå på køkkenbordet vil
være så indgroet, at det formentlig ikke falder ham ind at gå derop mere
selvom han er alene hjemme.

Hvis du ikke er indstillet på at være super, super konsekvent med projektet,
kan du ligeså godt spare dig ulejligheden - især nu når han har været vant
til at gøre det i 3 måneder.

Du kan også supplere med træning eller en elektrisk vibratormåtte på
køkkenbordet som vibrerer på en måde så katte ikke kan lide at stå på dem.
Katten hopper straks ned og efter at have forsøgt sig et antal gange, holder
den som regel op med at hoppe derop.

> Læste her på siden at katte godt kan lide selvskab og jeg overvejer en
> kat til, er 40 kvm for lidt til to indekatte og hvis man skal have

Jeg synes ikke at 40 m2 er for lidt til 2 katte, så længe de har klatretræ
og du sørger for at aktivere/lege med dem hver dag, ligesom du forhåbnentlig
allerede gør med din nuværende kat. Tværtimod vil din kat kede sig mindre og
have mindre udlængsel med en legekammerat.

> anden kat sammen med en hankat, hvad er så bedst at vælge, en han til,
> eller en hun?

Det er næsten et spørgsmål af religiøs karakter du der begiver dig ud i.
Nogle sværger til 2 hankatte sammen, andre til en han+hun. Jeg mener at det
er vigtigt at de begge er neutraliserede og at du vælger en kat af samme
type og temperament og at du får en killing. Hvis din kat endnu ikke er
kastreret, skal du nok lade ham kastrere og vente nogle måneder med killing
nr. 2, til alle hormonerne er ude af kroppen på ham.

I øvrigt skal du lige være opmærksom på, at det er bedst at skaffe 2
killinger samtidig. Nu har du så allerede en kat og han vil nok synes at den
nye killing er en indtrængende på hans territorium. Du skal være forberedt
på en del hvæsen og forbeholdenhed i starten - og at i enkelte tilfælde kan
man risikere at kattene aldrig vil kunne forliges og man bliver nødt til at
omplacere den ene, men som oftest bliver de gode venner efter nogen tid,
hvis man griber det rigtigt an fra starten.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hans Aa Henriksen

Dato : 23-11-05 20:27

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver nødt til at omplacere den ene, men som oftest bliver de gode venner
> efter nogen tid, hvis man griber det rigtigt an fra starten.

Gainsbourg skrev:
men som oftest bliver de gode venner, hvis jeg griber det rigtigt an fra
starten.
hvad er rigtigt ?
med venlig hilsen hans

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-05 00:48

> Gainsbourg skrev:
> men som oftest bliver de gode venner, hvis jeg griber det rigtigt an fra
> starten.
> hvad er rigtigt ?
> med venlig hilsen hans

I udgangspunktet en kastreret hankat på 6 måneder der skal sammenføres med
en killing på 12 uger ville jeg anbefale flg:

Vælg et rum hvor killingen skal have sin base den første tid og sæt dens
transportkasse, madskål, vandskål og tissebakke derind. Lad den selv komme
ud af kassen og undersøge rummet i sit eget tempo. Pres den ikke og lad være
med at forstyrre den, ved hele tiden at tage den op. Lad den komme til dig,
hvis den ønsker kontakt. Tal roligt til den og start med at vise den hvor
kattebakken er (brug samme grus+kattebakke type som den er vant til
hjemmefra).

Lav fx. en ramme til døren af fx. lægter og hønsenet, så katten og killingen
kan se og lugte hinanden, men ikke røre. Der vil være lidt hvæsen og snigen
i starten. Husk at give den gamle kat ligeså meget opmærksomhed og kæl og
ros som den plejer. Efter et par dage kan du begynde at åbne døren mellem
stuerne. Som regel vil der være lidt "prøven grænser af" - hvis det udvikler
sig for voldsomt må du sætte killingen tilbage og give det mere tid.

Du kan også lade dem dele stue i nogen timer mens du kan holde øje med dem
og så sætte killingen tilbage fx om natten. Du må prøve dig frem med hvor
lang tid det skal have. Nogle gange kan kattene enes efter nogle få dage.
Andre gange enes kattene efter kort tid, men det varme forhold kommer først
efter nogle måneder. Enkelte gange tager det måneder før de holder op med at
hvæse og begynder at have glæde af hinanden og i ganske enkelte tilfælde
lader en sammenføring sig simpelthen ikke gøre og efter ½-1 år må man
overveje at omplacere den ene kat. Det er især ved 2 voksne katte eller ved
katte der først får en legekammerat i en høj alder.

Sammenføring af katte er allerlettest når man får 2 jævnaldrende killinger
eller kuldsøskende. I alle andre tilfælde er det lidt sværere - og i enkelte
tilfælde _meget_ sværere. Men giv det tid og pres ikke på, så går det som
regel godt. Husk at kattene skal have minimum hver sin kattebakke og 2 sæt
foderskåle - og i øvrigt have masser af aktivering og opmærksomhed.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Du kan låne bøger om sammenføring af katte på biblioteket eller søge på
nettet om emnet. Så vidt jeg husker var der også een fra NG der skrev en
glimrende vejledning om anskaffelse af MaineCoon der også dækkede
sammenføring af katte...var det Nina fra Tender Tribes?

Fra : Ma

Dato : 23-11-05 21:37

emilie jørgensen wrote:
> Jeg har spurgt mange om hvad jeg skal gøre og alle siger at jeg skal
> sprøjte vand på ham, men det dur bare ikke når katten elsker vand!
Det er en ufattelig dårlig idé at sprøjte vand på katten. Der er andre
metoder der er bedre end at risikere at gøre sin kat vandsky. Og det er imo
et vanvittigt dårligt råd at give.

> [...]
> jeg overvejer en kat til, er 40 kvm for lidt til to indekatte og hvis
> man skal have en anden kat sammen med en hankat, hvad er så bedst at
Siger "nej" i et bestemt roligt tonefald *hver gang* katten er på bordet og
sætter ham samtidig helt almindeligt ned på gulvet. Gør det roligt men
bestemt. Det tager lidt tid, men efter en periode vil de fleste katte
forstå, at borde og lign. (i nogles hjem) i hjemmet er forbudt område.
Men du kan lige så godt indstille dig på, at enhver kat gør alle de ting de
ikke må, når de er alene hjemme og der er intet du kan gøre ved det. Charmen
og "prisen" for at have katte :)

Du kan sagtens have to katte på 40 m2, blot de har aktivitetsmuligheder og
mulighed for at komme i højden (klatremiljøer/træer).
Og husk på, katte er *klatredyr* og hopper rundt og går på flader, reoler og
gerne i højden. Det må du leve med..
Han el hun afhænger af temperamentet på din nuværende kat og temperamentet
på den kat, du vælger.