Ældgammelt grafikkort til 386er eller ande~
Fra : enrico

Dato : 22-11-05 21:26

Jeg har en gammel PC, der egentlig skal ud. Imidlertid ville jeg gerne gemme
gamle børnetegninger,stile og andre doukmenter fra harddisken.

Når maskinen starter op kommerder ingen billede på - og skærmen virker på
andre maskiner.

Jeg tror grafikkortet er gået itu. Man kan se det her:
http://www.guldager.net/lg/386.jpg

Jeg søger derfor et tilsvarende kort, der virker, eller en løsning på
hvordan jeg kan tømme harddisken på en anden måde med en nyere computer.

Det skal siges, jeg overhovedet ikke er computerkyndig, men et grafikkort
kan jeg da skifte.

Jeg håber på et godt råd, tak.

enrico

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-11-05 21:52

Hej

enrico wrote:
> Jeg søger derfor et tilsvarende kort, der virker, eller en løsning på
> hvordan jeg kan tømme harddisken på en anden måde med en nyere computer.

Det letteste ville nok være at sætte harddisken over i en anden maskine.

Det er et ISA-grafikkort som er uddød for længst. Det er forgængeren til
EISA som kom før VESA som kom før PCI som kom før AGP som kom før PCIe
som er nutidens standard.

Fra : Beeblebrox

Dato : 22-11-05 22:05

Karsten Feddersen wrote:
> Det er et ISA-grafikkort som er uddød for længst. Det er forgængeren til
> EISA som kom før VESA som kom før PCI som kom før AGP som kom før PCIe
> som er nutidens standard.

Øh, man havde ISA-slots vidt udbredt så sent som for to år siden!

Springet er snarere ISA -> PCI -> PCI-Express. ISA var nemlig en slot
standard som ikke var specifik rettet mod grafikkort. Ikke engang
PCI-Express er målrettet mod grafikkort, det er kun mellemstadiet AGP
der er det.

Der sælge stadig helt nye bundkort med ISA slots f.eks. dette:
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43190>

Just my 2 cents,

Claus

PS: Enrico; prøv at efterlyse et ISA-kort i dk.marked.private.edb.intern
- jeg er næsten 100% sikker på du blot skal spørge, så får du noget
forærende.

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-11-05 06:59

Hej

Beeblebrox wrote:
> [...]
> standard som ikke var specifik rettet mod grafikkort. Ikke engang
> PCI-Express er målrettet mod grafikkort, det er kun mellemstadiet AGP

Ok, jeg tænkte nu kun i grafikkortbanen. Men skal vi så til det, så
hedder det vel egentlig XT -> ISA -> (EISA) -> PCI -> PCIe. Det var jo
kun fordi IBM insisterede på at få royalties på EISA-bussen som gjorde,
at de ikke fik markedet.

> Der sælge stadig helt nye bundkort med ISA slots f.eks. dette:
> <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43190>

Hehe - ja det var så vist også det. Ved nærmere eftertanke, så giver det
faktisk mening. Mange indstikskort som bruges til tekniske målinger
er/var ISA kort.

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 23-11-05 14:05

Karsten Feddersen skrev i en meddelelse

[ Snip]

> [...]
> fik markedet.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

[Snap]

Hej Karsten !

Vrøvl. EISA er ikke en IBM opfindelse. IBM opfandt MCA bussen. EISA er en
opfindelse fra Compaq/HP mfl. som alternativ til IBM's MCA bus.

Nå men nu enrico's spørgsmål. Hvis det kun er for at få data ud og, hvis du
holder til i KBH området kan jeg nok hjælpe dig.

Det eneste jeg skal bruge er din disk. Så burde jeg have en maskine vi kan
putte den I.

Til de intesserede kan en del af min samling ses her:

http://groups.msn.com/IBMPS2/nielsesstuff.msnw

Mvh.
Niels

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-11-05 14:35

Hej

Niels C. Grønlund wrote:
> Vrøvl. EISA er ikke en IBM opfindelse. IBM opfandt MCA bussen. EISA er en
> opfindelse fra Compaq/HP mfl. som alternativ til IBM's MCA bus.

Jeg bøjer mig gerne for din korrektion. Det var MCA bussen jeg tænkte
på, men fik rodet lidt rundt i tingene.

mvh
Karsten

Fra : Hauge

Dato : 23-11-05 16:42

Hejsa
Karsten Feddersen wrote:
> Ok, jeg tænkte nu kun i grafikkortbanen. Men skal vi så til det, så
> hedder det vel egentlig XT

Hvilket _er_ ISA, eller rettere 8bit ISA.

-> ISA

Det er så det der hedder 16bit ISA, hvis man skal gå efter din tidstabel.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051123154206@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-05 11:11

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev

> [...]
> IBM insisterede på at få royalties på EISA-bussen som gjorde, at de ikke

Nej, det var ikke EISA, det var MCA (Micro Channel Architecture) som var
IBM's opfindelse.

EISA bussen var et modtræk, som IBM's konkurrenter lavede for at slippe for
at betale til IBM.

Claus

Fra : Bruno

Dato : 22-11-05 21:55

enrico wrote:
> [...]
> gamle børnetegninger,stile og andre doukmenter fra harddisken.
>
> Når maskinen starter op kommerder ingen billede på - og skærmen virker på

Det kan være flere ting. Siger maskinen nogen bip lyde? Et bip er et
godt tegn, flere kan betyde lidt af hvert.

> Jeg tror grafikkortet er gået itu. Man kan se det her:
> http://www.guldager.net/lg/386.jpg

En klassiker. Du kan nok finde et på genbrugspladsen, eller måske til et
kræmmermarked. Alternativt så prøv i dk.marked.privat.edb, poster du
linket til billedet er der sikkert nogen kan tilbyde noget tilsvarende
for 25.- eller billigere.

> Jeg søger derfor et tilsvarende kort, der virker, eller en løsning på
> hvordan jeg kan tømme harddisken på en anden måde med en nyere computer.

Der er rimelige chancer for at du blot kan sætte harddisken til en nyere
computer, men helt sikkert er det ikke. Hvis du kigger på harddisken
sidder der en mærkat og der er sikkert et modelnr du kan slå op på
google, det skulle fortælle dig om det er en SCSI eller en IDE disk. Er
det en IDE så kan du bruge disken på næsten alle nyere PC'er.

Mvh

Bruno

Fra : Lars & Jane

Dato : 23-11-05 05:52

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> det skulle fortælle dig om det er en SCSI eller en IDE disk. Er det en IDE
> så kan du bruge disken på næsten alle nyere PC'er.

Jeg har da et liggene, hvis du sender mig en forud frankeret svarkuvert
sender jeg dig gerne et for 0,-
Mvh Lars & Jane...

Fra : Villy Jensen

Dato : 23-11-05 16:29

> [...]
>
> Det skal siges, jeg overhovedet ikke er computerkyndig, men et grafikkort

Der er sikkert mange, der kan hjælpe (incl. undertegnede), men det kræver at
du angiver nogenlundee hvor i DK...?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : enrico

Dato : 24-11-05 17:28

Jeg har allerede fået to kort af bekendte - så takfor interessen :)
Jeg har dog ikke fået det til at virke endnu- men jeg er på rette vej.

-enrico

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-11-05 12:14

On Tue, 22 Nov 2005 21:25:47 +0100, enrico wrote:

> [...]
> andre maskiner.
>
> Jeg tror grafikkortet er gået itu. Man kan se det her:

Gode gamle Tseng Labs :)

Det er et Tseng ET4000, ISA. Spørg i dk.marked.* og du kan vel nærmest få
det gratis.

--
Now Playing:
Feindflug - Menschenjagt [paused]