Hjælp til en simpel opgave
Fra : SJ

Dato : 22-11-05 19:13

Jeg sidder med en enkelt opgave, som giver mig lidt kuller, indtil nu
har jeg tre forskellige resultater, så her er mit spørgsmål:

Hvor meget kan et sælgerpantebrev på 180.000 kr og en købesum på
900.000 kr nedsættes, hvis udbetalingen forhøjes med 25000 og kursen
sættes til 95 ?

Jeg er spændt på jeres bud (og det er ikke fordi jeg ikke gider selv !!!!)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 19:41

In article <43835f9d$0$38668$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, SJ wrote:
> [...]
> sættes til 95 ?
>
> Jeg er spændt på jeres bud (og det er ikke fordi jeg ikke gider selv !!!!)

Hvad har det med Jura at gøre ? Det er regning for 5 klasse.

Hvor meget prisafslag sælger vil give er op til forhandling.

kreditforeningslånet er max 80% af handelsværdien.

Dvs forøgelsen af udbetalingen kan alene gå til at nedsætte
sælgerpantebrevet. Kurs 95 er hans risikogevinst. Så jeg vil vurdere
at sælgerpantebrevet kan blive 25.000 kr mindre ved udstedelse.

Du kan ikke forvente at det kan nedsætte med 26316 kr, da sælger nok
har så høj en rente på dem at han ikke vil sælge dem videre for det han
har givet.

Du kan selvfølgelig vælge et midnre kreditforeningslån, man da det er
billigere end pantebrevet, så vil det være dumt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-05 21:21

> [...]
> kr nedsættes, hvis udbetalingen forhøjes med 25000 og kursen sættes til 95

Sælgerpantebrevet dækker 0,95*180.000 af købesummen. Fra dette trækkes de
25.000 og du ganger op med de 95% igen. Så har du beløbet på det nye
sælgerpantebrev. Forskellen mellem det gamle og det ny er det beløb, som
sælgerpantebrevet nedsættes.

Mvh Maria