Fjerne køleprofil som er limet fast?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-11-05 09:11

Hej i gruppen.

Jeg har fået til opgave at hjælpe en kammi med at udskifte køleren på hans
Radeon 9800 Pro kort, det går også fint med at få køleren af for forsiden,
men på bagsiden er profilen limet fast, hvordan får jeg den af?

Køleren som skal monteres:

Billede af bagsiden på kortet kan ses her:
http://www.ixbt.com/video2/images/r9800pro-2/herc-9800pro-scan-back.jpg

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-11-05 16:59

On Mon, 21 Nov 2005 09:10:58 +0100, Michael Nielsen <leahcim@chicks.dk>
wrote:

> [...]
> forsiden,
> men på bagsiden er profilen limet fast, hvordan får jeg den af?
Du brækker den af med en bred skruetrækker. Læg et plastkort imod kortet
for at beskytte det og før struetrækkeren ind under profilen. Herefter
brækker du bare opad indtil den springer af.
Du skal dog være opmærksom på at du kan ødelægge kortet. Du kan knække
gpukernen eller du kan beskade en printbane. Jeg har dog gjort det på
flere kort med succes, men jeg har også ødelagt et kort. Du skal bare vær
opmærksom på af det kan gå galt, så han ikke komme efter dig bagefter.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-11-05 17:14

> [...]
> flere kort med succes, men jeg har også ødelagt et kort. Du skal bare vær
> opmærksom på af det kan gå galt, så han ikke komme efter dig bagefter.

Har også hørt noget med at man kunne stoppe det i fryseren for at limen blev
"skør" og gik lettere af?

Mvh.
Michael

Fra : NoShyGuy

Dato : 21-11-05 19:35

Jeg har samme problem når jeg skal ha BOX køleren af AMD 64 CPUer.
Løsningen for mig er at lade PCen blive så varm som den kan, ved at
spille lidt på den.
Derefter slukke den, og prøve igen.
Limen bliver mere løs når den er varm.

Jeg tror altså ikke at du skal montere den køler på det grafikkort!
Den er vidst ikke kompatibel.
Zalmans VGA køler uden blæser er ihvert fald ikke kompatibel med kort
som er hurtigere end 9600 XT

Jeg kan varmt anbefale Zalman VF700, fordi den er super lydløs og køler
rigtig godt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-11-05 21:14

> Jeg har samme problem når jeg skal ha BOX køleren af AMD 64 CPUer.
> Løsningen for mig er at lade PCen blive så varm som den kan, ved at
> [...]

Tak for rådet, men er det ikke kun den klister bandit som sidder under
køleren fra ny, det er vist ikke lim?

> Jeg tror altså ikke at du skal montere den køler på det grafikkort!
> Den er vidst ikke kompatibel.
> Zalmans VGA køler uden blæser er ihvert fald ikke kompatibel med kort
> som er hurtigere end 9600 XT

Glemte at skrive at den var en ligende køler, med blæser, da den ellers
ville blive for varm.

Mvh.
Michael

Fra : Hans

Dato : 21-11-05 21:36

Michael Nielsen wrote:

> Tak for rådet, men er det ikke kun den klister bandit som sidder under
> køleren fra ny, det er vist ikke lim?

Løsningen er ganske rigtigt kulde. Læg kortet i en frysepose og ind i i
fryseren i et par timer. Limen bliver nu skør, ligesom glas, og profilen kan
lettere brækkes af. Sålænge limen er varm er den nemlig ret sej.

Hans