Hvordan får man en udlejer til at makke re~
Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-05 18:03

G'aften i stuerne ;)

Et godt spørgsmål følger så her :

I et lejet hus - lejet på almindelig vis med lejekontrakt og alt det
fine, er opstået et problem med udlejeren - nemlig at det åbenbart er
håbløst at formå vedkommende til at bringe de faste installationer i
orden - med dem menes varmeinstallationen, i form af oliefyret, samt
en del ret så kritisable forhold vedrørende el-installationer, bl.a i
fyrrummet.

Hvordan skal man tackle en sådan sag ? At kontakte udlejeren har vist
sig kun at udvirke halve løsninger.

Skal man til at tilbageholde huslejen , indtil tingene er bragt
iorden, og i givet fald, hvordan gøres dette uden at bringe selve
lejemålet i fare ?

Foreløbigt må vi jo kontakte LLO, som lejeren er medlem af, men jeg
kunne egentligt svært godt tænke mig at høre om den juridiske side af
sagen.

(Jeg formoder at de i lejemålet værende faste installationer er
udlejers ansvar, som det vist normalt er)
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : per christoffersen

Dato : 21-11-05 09:43

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Foreløbigt må vi jo kontakte LLO, som lejeren er medlem af, men jeg
> kunne egentligt svært godt tænke mig at høre om den juridiske side af
> sagen.

Hvis lejeren er medlem af LLO, så er det bare med at kontakte dem.
De skal nok komme ind på den juridiske side af sagen også (det er sådan set
det de gør i den salgs sager), og det tilmed konkret på sagen.
Her kan vi jo ikke komme med andet end generelle betragtninger.

/Per

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-11-05 21:13

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev :

>Her kan vi jo ikke komme med andet end generelle betragtninger.

det ved jeg - det var også de generelle ting, jeg gerne lige ville
have bekræftet min opfattelse af - bl.a hvad udlejers ansvar egentligt
er

Fra : Grunt

Dato : 21-11-05 12:58

On Sun, 20 Nov 2005 18:03:05 +0100, jan@stevns.net wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Foreløbigt må vi jo kontakte LLO, som lejeren er medlem af, men jeg
>kunne egentligt svært godt tænke mig at høre om den juridiske side af

Det juridiske består af lejeloven, hvor der står at udlejer skal holde det
lejede i forsvarligt stand i lejeperioden.

§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Alle
indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og kulde skal
holdes i god og brugbar stand.

Stk. 2. Fornyelse af tapet, maling, hvidtning eller anden istandsættelse som
følge af forringelse ved slid og ælde skal foretages så ofte, det er påkrævet
under hensyn til ejendommens og det lejedes karakter, jf. dog § 22.

Stk. 3. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og sædvanlig belysning af
ejendommen og adgangsvejene til det lejede, ligesom han skal renholde fortov,
gård og andre fælles indretninger.

>(Jeg formoder at de i lejemålet værende faste installationer er
>udlejers ansvar, som det vist normalt er)

Rigtigt, og hvis udlejer ikke udfører sin pligt kan der klages til huslejenævn
m.m. og sker der stadig intet kan GI kontaktes og de udfører så arbejdet for
udlejers regning.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-11-05 21:11

Grunt <gruntsaver@msn.com> skrev :

>§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Alle
>indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og kulde skal
>holdes i god og brugbar stand.

Det var sådan noget jeg var ude efter - altså egentligt en cementering
af at de faste installationer, er hans ansvar (han = udlejer)

Der er bokset med udlejer i et års tid nu, og nu er vi ved at være
trætte af det.

Jeg var egentligt ude efter om hvilke juridiske skridt man kan tage,
for at sømme ham op på de pligter

Og i givet fald, om man kan få møjet lavet i stand, og så modregne
beløbet i huslejen - hvilket jo vil være en kilde til yderligere
skænderier.

> [...]
>følge af forringelse ved slid og ælde skal foretages så ofte, det er påkrævet
>under hensyn til ejendommens og det lejedes karakter, jf. dog § 22.

Øhmmm - det er vel lejers afdeling ?

>Rigtigt, og hvis udlejer ikke udfører sin pligt kan der klages til huslejenævn
>m.m. og sker der stadig intet kan GI kontaktes og de udfører så arbejdet for
>udlejers regning.

ok - nu må vi kontakte LLO først, og så tage den derfra - om ikke
andet burde de jo kunen give os en række ledetråde.

Fra : Grunt

Dato : 22-11-05 01:43

On Mon, 21 Nov 2005 21:11:28 +0100, jan@stevns.net wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>af at de faste installationer, er hans ansvar (han = udlejer)
>
>Der er bokset med udlejer i et års tid nu, og nu er vi ved at være

En udlejer skal ikke have mere end 8 dages frist til at få tingene lavet, gør
han ikke det så straks til huslejenævn. LLO er bare en omvej.

> [...]
>
>Og i givet fald, om man kan få møjet lavet i stand, og så modregne
>beløbet i huslejen - hvilket jo vil være en kilde til yderligere

Niks, lejen er en pligtig pengeydelse og der kan ikke modregnes noget som helst.
Betales lejen ikke kan lejemålet ophæves, og det uden skelen til til hvor meget
i har lagt ud og hvor meget i ønske at modregne, glem det.

>Øhmmm - det er vel lejers afdeling ?

Jeg gengiver hele paragrafen, så der ikke glemmes noget. Hvad der ikke gælder i
sagen kan man hoppe over.

>ok - nu må vi kontakte LLO først, og så tage den derfra - om ikke
>andet burde de jo kunen give os en række ledetråde.

Arbejdsgangen vil typisk være, at llo kontakter udlejer med en kopi eller lign.
af jeres klage og giver en frist til at svare. Efter fristens udløb og evt. nul
svar eller et negativt, vil llo kontakte huslejenævn og så kører korespondancen
frem og tilbage et stykke tid og huslejenævnet afgør så sagen til een eller
andens fordel. Hvis det er til jeres fordel vil der i afgørelsen være en frist
for arbejdes udførelse. Overholdes denne frist ikke kan GI kontaktes.
Udlejer kan dog anke og så er der igen korespondance frem og tilbage et stykke
tid før ankenævnet afgør sagen til een eller andens fordel. Også her vil der
være en frist for arbejdes udførelse. samme procedure som før hvis det ikke
laves.
Udlejer kan så anke til boligretten og så starter det forfra igen.
Udlejer kan anke til landsretten som sidste instans, men der går en masse tid
med den slags før GI kan gå igang hvis det stadig ikke laves.
Og i har allerede spildt 1 år, hmmm.

Alt efter hvor stædig udlejer er kan der altså gå meget lang tid og der vil være
en stor bunke papir.
Men det er den lovlige gang i systemet og hvor langt det går er op til udlejers
mulighed for at anke hvis han vil.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-11-05 09:17

> Det var sådan noget jeg var ude efter - altså egentligt en cementering
> af at de faste installationer, er hans ansvar (han = udlejer)

Det kan fraviges ved aftale, - derfor er det vigtigt at kigge konkret på
hvad der står i lejeaftalen også.

/Per

Fra : Peter

Dato : 22-11-05 11:51

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> huslejenævn
> m.m. og sker der stadig intet kan GI kontaktes og de udfører så arbejdet

Hvem er GI og hvor findes hjemlen til at lade GI udføre arbejdet? Og skal
foged ikke med ind over ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jubii

Dato : 22-11-05 15:54

On Tue, 22 Nov 2005 11:50:31 +0100, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>[klip]

>Hvem er GI og hvor findes hjemlen til at lade GI udføre arbejdet? Og skal

GI er Grundejernes Investeringsfond som alle grundejere skal betale til.

§ 63 a. I ejendomme taget i brug før 1970, som indeholder mere end to
beboelseslejligheder, og som ikke er omfattet af §§ 18 og 18 b i lov om
midlertidig regulering af boligforholdene, skal udlejeren for ejendommens
beboelseslejligheder afsætte er årligt beløb på 15 kr. pr. m² bruttoetageareal
til forbedring. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau og reguleres
en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For 1998 og fremover reguleres
beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det
finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Beløbet indsættes på en konto for ejendommen i Grundejernes Investeringsfond.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder tilsvarende for flere end 2
ejerlejligheder, der henhører under samme ejerforening, og som ejes af samme
udlejer.

Stk. 3. Beløbene i stk. 1 skal anvendes til forbedring af ejendommens
beboelseslejligheder, herunder fortrinsvis til brandsikring og energibesparende
foranstaltninger.

Stk. 4. Beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne kan foreslå
gennemførelse af arbejder, som de afsatte midler kan anvendes til.

Stk. 5. De indbetalte beløb kan ikke gøres til genstand for kreditorforfølgning
og kan kun udbetales efter reglerne i §§ 63 e og 63 f.

Stk. 6. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på ejendomme, som af
vurderingsmyndighederne er vurderet som landbrug, skov, plantage, frugtplantage,
gartneri eller planteskole, jf. § 33 i lov om vurdering af landets faste
ejendomme. For private andelsboligforeninger skal der kun afsættes beløb efter
stk. 1 for lejligheder og lokaler, der er omfattet af kapitel I.

Hjelmen findes i boligreguleringsloven.

§ 60. Har en udlejer ikke udført renholdelses- og vedligeholdelsesarbejder samt
forbedringsarbejder inden en af huslejenævnet fastsat frist, jf. § 22, stk. 3,
og § 27, stk. 6, samt § 27 a, stk. 2, kan investeringsfonden på begæring af en
lejer lade de nævnte arbejder udføre for udlejerens regning, uanset om udlejeren
har indbragt huslejenævnets afgørelse for domstolene.

Stk. 2. Bestrider udlejeren, at investeringsfonden har været berettiget til at
udføre arbejderne, eller udgifternes rimelighed, kan han deponere beløbet eller
efter aftale med fonden stille sikkerhed for beløbets betaling.

Stk. 3. Forrentning af beløb, som investeringsfonden har lagt ud, fastsættes af
fonden med en rente, som svarer til renten på kontantlån ydet i en serie med en
løbetid på 10 år i realkredit i et godkendt realkreditinstitut. Nærmere regler
om fondens adgang til at kræve gebyr for administration i forbindelse med
arbejdernes udførelse fastsættes af socialministeren.

Stk. 4. Såfremt udlejeren ikke deponerer eller stiller sikkerhed efter stk. 2,
kan fonden til dækning af udgifterne ved arbejdernes udførelse yde udlejeren et
lån og som sikkerhed for lånet lade tinglyse pant i ejendommen med fortrinsret
efter ejendomsskatter, men uden personlig hæftelse. Lånet udbetales kontant og
forrentes med en rentesats, der fastsættes af fonden, og som ved lånets
optagelse svarer til forrentningen efter stk. 3. Afdragstiden fastsættes til
højst 10 år. Dette gælder også for udgifter til dækning af forundersøgelser og
lignende, som er nødvendige for fondens beslutning efter stk. 1. Fonden kan
opkræve et administrationsbidrag, svarende til hvad der opkræves for realkredit
som nævnt i stk. 3, 1. pkt. Grundejernes Investeringsfond skal på begæring af en
ejendoms administrator efter lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme udlevere materiale vedrørende ejendommen. Investeringsfonden
kan kræve betaling til dækning af den udgift, der med rimelighed er afholdt til
tilvejebringelse af dette materiale.

Stk. 5. Investeringsfonden kan i øvrigt bestemme, at indtil 50 pct. af
lejeindtægten skal indbetales til fonden, indtil fonden har fået dækning for
sine udlæg med påløbne omkostninger og renter. Investeringsfonden skal lade
beslutningen, der er gyldig mod enhver, tinglyse på ejendommen.

Stk. 6. Såfremt investeringsfonden efter stk. 5 kan oppebære en del af
lejeindtægten, skal alle lejerne efter påkrav herom betale lejen til
investeringsfonden, som refunderer udlejeren overskydende beløb. Kun betaling
til investeringsfonden har frigørende virkning.