Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage billeder med spejl oppe på D70.
Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-11-05 12:47

Hej.

Kan man slå spejlet op og så derefter tage et billede med Nikon D70? Det vil
jeg gerne kunne gøre for at undgå rystelserne spejlet giver når det klapper
op ved f. eks. lange brændvidder og ved makrofotografering. Jeg kan bare
ikke finde hvordan man gør i manualen. Har overvejet muligheden for at det
er p. g. a. at man simpelt hen ikke kan....

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : .Kody

Dato : 18-11-05 12:58

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan bare ikke finde hvordan man gør i manualen. Har overvejet muligheden
> for at det er p. g. a. at man simpelt hen ikke kan....

Jeg vil mene du bare kan tage et billede med lang lukketid.
Så dækker du linsen med noget mørkt, og fjerner det så længe du mener er
nødvendig.
Det er selvfølgelig nemmest på stativ

..Kody

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-11-05 13:05

Hej Kody

".Kody" <mgs_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg vil mene du bare kan tage et billede med lang lukketid.
> Så dækker du linsen med noget mørkt, og fjerner det så længe du mener er

Ahhh, den går vist ikke... Tror det er ret umuligt at styre
eksponeringstiden på den måde.

Fra : .Kody

Dato : 18-11-05 13:15

> [...]
>
> ".Kody" <mgs_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh, den går vist ikke... Tror det er ret umuligt at styre

I mine begreber er lukketiden = tiden hvor spejlet er oppe og gardinerne
fra.
Derfor er der vel ikke noget der hedder lukketid hvis spejlet er permanent
oppe.

Her forresten set et sted at min metode anbefales til foto af lyn, da
reaktionstider er hurtigere.

..Kody

Fra : Max

Dato : 18-11-05 13:21

Hej

> [...]
> fra.
> Derfor er der vel ikke noget der hedder lukketid hvis spejlet er permanent

Lukketiden har da intet med spejlet at gøre, det er kun noget der
har med lukkeren at gøre. Til bl.a. fotografering på mikroskoper
er det meget normalt at man slår spejlet væk og leder opstillingen
falde til ro før man tager det egentlige billede.

> Her forresten set et sted at min metode anbefales til foto af lyn, da
> reaktionstider er hurtigere.

Til lyn bruger man slet ikke lukkeren, lynet giver jo selv
eksponeringstiden.

Mvh Max

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-11-05 15:02

> [...]
> fra.
> Derfor er der vel ikke noget der hedder lukketid hvis spejlet er permanent

Tiden hvor spejlet er oppe er vist længere end den tid hvor gardinerne er
fra. Og eksponeringstiden er udelukkende bestemt af tiden hvor gardinet er
fra.

> Her forresten set et sted at min metode anbefales til foto af lyn, da
> reaktionstider er hurtigere.

Det er ikke lyn jeg skal fotografere. Det er bl. a. macro-billeder hvor
dybdeskarpheden er meget lille og hvorfor billedet så bliver uskarpt ved den
mindste rystelse.

Fra : Jens G

Dato : 18-11-05 17:12

On Fri, 18 Nov 2005 15:01:38 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

>Det er ikke lyn jeg skal fotografere. Det er bl. a. macro-billeder hvor
>dybdeskarpheden er meget lille og hvorfor billedet så bliver uskarpt ved den
>mindste rystelse.

Men er rystelsen ikke allerede borte fra den tid der går mellem
spejlet er klappet op, til gardinet begynder at røre på sig?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-05 21:12

Jens G wrote:

> Men er rystelsen ikke allerede borte fra den tid der går mellem
> spejlet er klappet op, til gardinet begynder at røre på sig?

Nej, se fx.¨
http://www.naturephotographers.net/ejp0801-1.html
http://www.keiko-ni.com/keiko/Equipment/everything/longlenstech.html
http://www.pbase.com/liquidstone/flutter

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-11-05 12:26

Bo Bjerre wrote:

> Nej, se fx.¨
> http://www.naturephotographers.net/ejp0801-1.html
> http://www.keiko-ni.com/keiko/Equipment/everything/longlenstech.html
> http://www.pbase.com/liquidstone/flutter

Glimrende links. Tak.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-05 12:48

Jan Bøgh wrote:

> Glimrende links. Tak.

Dengang jeg havde et Nikon F3, var det et reelt problem, og jeg har
lavet forsøg med min 600mm, hvor jeg monterede to accellerometre på
optikken. Jeg optig herefter begge kanaler på et digitalt oscilloskop.
Herefter experimenterede jeg med "beanbags" til at dæmpe vibrationerne,
og kom frem til rimelige resultater. Min senere erfaring med F4 var at
der var spejlet meget bedre dæmpet, og jeg har ikke gentaget forsøgene
med D2X'eren.

Bo //

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-11-05 19:20

"I mine begreber er lukketiden = tiden hvor spejlet er oppe... "

På min Pentax *ist DS er det muligt at slå spejlet op. Der er en funktion
som vipper spejlet op 2 sek. før billedet tages. Det må der også være på
Nikon. Så spejlet har intet med lukketiden at gøre...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-11-05 12:29

Henrik Nielsen wrote:

> På min Pentax *ist DS er det muligt at slå spejlet op. Der er en
> funktion som vipper spejlet op 2 sek. før billedet tages. Det må der
> også være på Nikon.

Nej, det er der ikke! Hvorfor må der være det på Nikon?
Man kan jo tro på det eller ej, men Nikon hævder at der pga. af en speciel
afbalancering af spejlet ikke er noget problem. Det giver ingen mening at
hævde dette og så indbygge mulighed for mirrorlocking.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 18-11-05 13:57

> [...]
>
> ".Kody" <mgs_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh, den går vist ikke... Tror det er ret umuligt at styre

Hvis der er tale om sekunder er det ikke noget problem, det var sådan man
gjorde i rigtig gamle dage "låget af - låget på", har du ikke et ur ?

Og i mørkekammeret

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-05 13:11

Lars Hjortø wrote:

> Kan man slå spejlet op og så derefter tage et billede med Nikon D70?

Nej, det kan man ikke. Man kalder det normalt på moderne dansk for
'mirrorlock'.

> [...]
> makrofotografering. Jeg kan bare ikke finde hvordan man gør i
> manualen. Har overvejet muligheden for at det er p. g. a. at man

Nikon hævder, at de har afbalanceret spejlet så godt, at der ikke er tale om
at der dannes rystelser. Det står selvfølgeligt for deres regning. Jeg har
lovet mig selv, at jeg på et eller andet tidspunkt vil have testet om det
holder vand - men det er det altså ikke blevet til endnu.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 18-11-05 13:59

> [...]
> har lovet mig selv, at jeg på et eller andet tidspunkt vil have testet om
> det holder vand - men det er det altså ikke blevet til endnu.

Mekanisk spejllås burde være standard på alle slr-huse

mvh
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-05 14:21

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mekanisk spejllås burde være standard på alle slr-huse

Det er standard på alle (d)slr-huse med en vis standard(!).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Thomas

Dato : 18-11-05 14:41

Er D70 ikke Nikons svar på 350D fra Canon?

Min canon kan godt låse spejlet, og det undrer mig hvis ikke Nikons også
kan. Jeg synes en af min bekendte har fortalt at han har anvendt
spejl-låsning i hans D70.

Mon ikke der står noget i manualen?

Thomas

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 18-11-05 14:50

> Mon ikke der står noget i manualen?

I denne test står der at det faktisk er en mangel ved D70'eren.
http://www.akam.dk/artikkel/17959/3

Bo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-05 15:50

Thomas wrote:
> Er D70 ikke Nikons svar på 350D fra Canon?

Sikkert - især al den stund D70 var på banen før 350D!

> Min canon kan godt låse spejlet, og det undrer mig hvis ikke Nikons
> også kan.

Jammen, så undr du dig. D70 kan ikke uanset, hvad man så måtte mene.

> Jeg synes en af min bekendte har fortalt at han har anvendt
> spejl-låsning i hans D70.

Sikkert i forbindelse med rensning af CCD. Det har bare ikke noget med
mirror lock at gøre.

> Mon ikke der står noget i manualen?

Jo.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-05 15:17

waal wrote:

> Mekanisk spejllås burde være standard på alle slr-huse

-elektrisk kan vel gøre det

Mit kamera har en funktion, der ved første tryk på udløseren hæver
spejlet, og ved andet tryk tager billedet og sænker spejlet.

Bo //

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-11-05 15:23

Hej Bo

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -elektrisk kan vel gøre det
>
> Mit kamera har en funktion, der ved første tryk på udløseren hæver
> spejlet, og ved andet tryk tager billedet og sænker spejlet.

Er det en alm. kendt funktion? Hvad er det for et kamera?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-05 15:27

> Er det en alm. kendt funktion? Hvad er det for et kamera?

Et vilkårligt Canon dslr?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-05 15:35

Jens Bruun wrote:

> Et vilkårligt Canon dslr?

Nej, jeg bruger ikke et "vilkårligt canon dslr"
Det er et Nikon D2X. Det er en god ide at kombinere funktionen med en
fjernbetjening eller en gammeldags trådudløser, så man ikke selv
tilfører yderligere vibrationer, når man trykker den af.

Bo //

Fra : waal

Dato : 18-11-05 18:18

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -elektrisk kan vel gøre det

Unødvendigt strømforbrug !!

Michael

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-11-05 15:08

Hej Jan

> Nej, det kan man ikke. Man kalder det normalt på moderne dansk for
> 'mirrorlock'.

Øv, det var ikke det svar jeg ville have, men tak alligevel.

> [...]
> har lovet mig selv, at jeg på et eller andet tidspunkt vil have testet om
> det holder vand - men det er det altså ikke blevet til endnu.

Så bør der ikke være den mindste smule rystelser selv på et billigt
(dårligt) stativ, men det er der altså. Også på mit Manfrotto der må siges
at være af en rimelig kvalitet.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-05 15:52

Lars Hjortø wrote:

> Så bør der ikke være den mindste smule rystelser selv på et billigt
> (dårligt) stativ, men det er der altså. Også på mit Manfrotto der må
> siges at være af en rimelig kvalitet.

Nu er der altså også en lukker og en springblænde, der er mekanisk, så helt
at slippe for kilder til rystelser er ikke muligt. Hvordan har du i øvrigt
konstateret disse rystelser?

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-05 16:25

Jan Bøgh wrote:

> Nu er der altså også en lukker og en springblænde, der er mekanisk, så helt
> at slippe for kilder til rystelser er ikke muligt. Hvordan har du i øvrigt
> konstateret disse rystelser?

Lige for at fjerne en evt. tvivl: Hvis man bruger spejllås, blændes der
ned allerede når spejlet svinges op. Så er der kun lukkeren tilbage.

Er der nogen, der ved om Lars's problem kan løses ved en firmware
opgradering ?

Bo//

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-05 17:18

Bo Bjerre wrote:

> Er der nogen, der ved om Lars's problem kan løses ved en firmware
> opgradering ?

Og er der nogen, der ved om Lars /har/ et problem?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 18-11-05 21:11

Jan Bøgh wrote:

> Og er der nogen, der ved om Lars /har/ et problem?
>
> mvh
> Jan

Jeg er næsten sikker på at D50, har samme problem. Objektivet stod
på 300mm, stativet var en Velbon Ultra LUX i f, samt en fjernbetjening
blev brugt. Synes jeg oplevede en minimal rystelse, da jeg kiggede ind
i søgeren under optagelsen.

Mvh.
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-11-05 12:34

Michael wrote:

> [...]
> på 300mm, stativet var en Velbon Ultra LUX i f, samt en fjernbetjening
> blev brugt. Synes jeg oplevede en minimal rystelse, da jeg kiggede ind

Det kan meget vel være, men det er sikkert noget helt andet, du har
opserveret. Spejlet flytter sig jo, når du eksponerer, og det vil da sagtens
kunne se ud som en rystelse. Men du kan ikke se en dyt i søgeren mens der
eksponeres, al den stund ap spejlet er klappet op så lyset kan ramme ccd'en
i stedet for din nethinde. Den eneste relevante undersøgelse må være af
billeder.

Forslag: Find en vej, hvor der kører biler om natten. Tag en optagelse med
kameraet med lang lukketid (1-2 sek) på stativ og udløsning med enten
fjernudløser eller på 10, så du ikke selv bidrager med rystelser i forb. med
tryk på udløseren. Hvis der er vibrationer, burde du kunne se det på en af
de streger billygterne danner.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 12:53

Jan Bøgh skrev:
Men du kan ikke se en dyt i søgeren mens der
> eksponeres, al den stund ap spejlet er klappet op så lyset kan ramme ccd'en
> i stedet for din nethinde.

Jep

> [...]
> tryk på udløseren. Hvis der er vibrationer, burde du kunne se det på en af

Gik lige ind og så på NEF udgaven, konv. "as shot" af

http://home.tiscali.dk/muggler/G1/pages/2005-10-11-08a.htm

Stjernesporene står skarpt, så min personlige konklusion er, at
spejlsmækket ikke betyder en dyt ved lange ekspon. tider (272 sek. her)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : waal

Dato : 19-11-05 17:12

> [...]
>
> Stjernesporene står skarpt, så min personlige konklusion er, at
> spejlsmækket ikke betyder en dyt ved lange ekspon. tider (272 sek. her)

I dit tilfælde vil eventuelle rystelser være overstået inder der kommer spor
på "filmen". Med en eksponeringstid på 4½ minut kan du jo spadsere forbi
objektivet uden at blive opdaget.

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 17:59

waal skrev:

> I dit tilfælde vil eventuelle rystelser være overstået inder der kommer spor
> på "filmen". Med en eksponeringstid på 4½ minut kan du jo spadsere forbi
> objektivet uden at blive opdaget.

Som jeg skriver.....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-11-05 17:58

Ole Larsen wrote:

> [...]
>
> Stjernesporene står skarpt, så min personlige konklusion er, at
> spejlsmækket ikke betyder en dyt ved lange ekspon. tider (272 sek.

Jeg tror ikke du ville kunne se en rystelse, der varer f.eks. 1/4 sek. Det
ville jo så skulle konstateres på ca. 1/1000 af stjernesporet - og det er
ikke ret meget. Når jeg valgte billygten er det netop fordi, den er dejlig
skarp og tegner så kraftigt, at det skulle kunne ses på tykkelsen af
stregen, hvis der er rystelser.
Bo Bjerres metode med accelerometerne er jeg heller ikke så lun på. Jeg er i
princippet fuldkommen ligeglad med rystelser både før og efter
eksponeringen, og med mindre han har enorm godt styr på
tidssynkroniseringen, så fortæller disse måleinstrumenter ikke hvad der sker
i præcis det øjeblik eksponeringen foretages. Så jeg vil stadigvæk gerne se
billeder, der viser rystelserne.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-05 18:59

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> i præcis det øjeblik eksponeringen foretages. Så jeg vil stadigvæk gerne se

Nu er det nogle år siden, og naturligvis målte jeg både med låst spejl,
hvor der ikke var noget at se, og med spejlet i bevægelse.

Desværre har jeg ikke scop-billederne fra dengang, men man kan jo ikke
være i tvivl om at det første man set kommer fra spejlet. Det jeg så var
en kratig rystelse, hvorefter der var en lang dæmpet svingning. Denne
kom fra optikken og ophænget, og kunne ret let dæmpes med en pose løse
ris eller lignende. Stativet var et af de kraftige manfrotto'er

Se her: Bob Atkins har sq gemt billederne. Han brugte en laser i stedet
for et accelerometer.
http://www.photo.net/learn/nature/mlu
Jeg målte ikke på selve lukkeren.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-05 19:26

Som en tilføjelse fandt jeg lige tegningen af Nikon's løsning i F4'en.
Se ca midt på siden:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/reliability/index3.htm

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 13:43

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> manfrotto'er
> Se her: Bob Atkins har sq gemt billederne. Han brugte en laser i

Bob Atkins metode og resultat virker både fornuftig og underbygget. De
billeder, jeg gerne ville se, var billeder optaget med kameraet, der udviste
effekter forårsaget af vibrationer

På samme side er der en kommentar fra en Alfre Robinson, som jeg finder
overordentlig interessant:
It seems to me that there is not a general understanding of what is going
on when the mirror goes up. The mirror moves up rather rapidly. Conservation
of angular momentum requires that the camera rotate downward, though by a
much smaller amount, since the camera has a whole lot more moment of inertia
than the mirror has. When the camera moves like this, what it does is
compress the camera mount, (tripod, hand or whatever). As the shutter starts
to open, this compression in the camera mount starts to release energy to
the camera. If you view the camera mount as a spring, the camera and mount
start oscillating at a frequency determined by the weight and size of the
mount. The oscillation will die out in time, depending on the damping
present in the camera mount, but it may not die out in time to do much good.
The camera is oscillating about a horizontal axis during the exposure,
causing a loss of resolution. Adding damping to the mount may help. Using a
heavier tripod may help, it may hurt, it depends on the dynamics of the
tripod/camera system. The noise you hear when the mirror hits the stop has
nothing to do with the problem. It is the momentum exchange that does the
damage. The use of a pellicle mirror has been mentioned in some of the
comments above. This works. However, there is another way. If there is a
mechanism inside the camera which is geared to the mirror, and rotates in
the opposite direction, and if this mechanism has the proper size and
weight, there will be no net momentum change as the mirror goes up, and no
problem. I don't know for sure, but I bet this is done in the Leica
reflexes. It is their style, and may be the reason they did not get into the
SLR market for a long time. I think the Nikon F2E had this momentum
balancer, and I believe I have seen ads for the newest wonder from Nikon
that suggests they have it too. This is the best solution to the problem.
BTW I don't use SLRs much, unless you call a view camera an SLR. In the
early days I got burned with an old Nikon F which had a lens resolution of
about 120 lines/mm, but only got 30 lines/mm at 1/30 second, on a heavy
tripod. That is the best way to check out where you stand. Shoot resolution
charts with and without lockup.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 21-11-05 18:24

Hejsa...

> Og er der nogen, der ved om Lars /har/ et problem?

Det er ikke ligefrem et altoverskyggende problem, men med en 300 mm tele og
en 2 x converter skal der absolut ikke meget til for at det ryster en smule.
Men også i andre tilfælde er det rart hvis man kunne låse spejlet. Man
prøver vel altid at få så meget ud af sit udstyr som muligt. Og ja, vi har
vel også alle vores små kæpheste...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-05 19:22

Lars Hjortø wrote:

> [...]
> låse spejlet. Man prøver vel altid at få så meget ud af sit udstyr
> som muligt. Og ja, vi har vel også alle vores små kæpheste...

Min pointe er, at der er så forfærdeligt mange ting, som vi fantaserer os
til.
Jeg ved ikke om de har ret ved Nikon, men jeg kan godt blive betænkelig, når
Nikon fortæller, at de vha. af afbalancering har fjernet behovet for at låse
spejlet og så samtidig høre gang på gang at det er et -åbenbart stort-
problem, at spejlet ikke kan låses. Det jeg savner er nogle myth-busters,
men i virkeligheden synes jeg sådan set, at det der sker her i gruppen, er
nærmest det modsatte. Et hav af mennesker har en stribe forskellige
meninger, men ingen har (heller ikke jeg) tilsyneladende noget at have det
i. Og det allermorsmonste er, at folk faktisk fortæller at de har et xxx,
der kan ditten eller datten, hvorefter de så konkluderer at D70 nu opfører
sig på en sammenlignelig måde. Hvorfor? I virkeligheden aner de ikke en pind
om emnet, men hælder bare noget viden af tvivlsom transferværdi på.
Det er selvfølgeligt meget godt at få nogle meninger frem, men i denne tråd
synes jeg helt afgjort at det ligner en gang mytebrygning mere end en
afklaring, der kan bruges til noget som helst.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 21-11-05 22:11

> [...]
> tråd synes jeg helt afgjort at det ligner en gang mytebrygning mere end en
> afklaring, der kan bruges til noget som helst.

Kan jeg da i bund og grund kun give dig ret i. Men egentligt fik jeg da svar
på mit spørgsmål... Nej, det kan IKKE tage billeder med spejlet oppe... Det
irreterer mig lidt, men problemet er ikke så stort at jeg overvejer at
skifte huset af den grund. Vil hellere bruge mine penge på nogle bedre
objektiver end dem jeg har. Når der ikke er ubegrænsede økonomiske midler
tror jeg de er givet bedre ud på den måde.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-05 23:05

Lars Hjortø wrote:

> [...]
> objektiver end dem jeg har. Når der ikke er ubegrænsede økonomiske midler
> tror jeg de er givet bedre ud på den måde.

God ide
Bo //

Fra : Jens G

Dato : 18-11-05 17:31

On Fri, 18 Nov 2005 15:08:21 +0100, "Lars Hjortø"

>Øv, det var ikke det svar jeg ville have, men tak alligevel.

Jeg har heller ikke kunnet finde noget om det i mit KM Dynax 5D, men
hvis jeg bruger timer funktionen på to sekunder, springer spejlet op
så snart jeg trykker udløseren ned.
Måske har dit Nikon samme funktion?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-05 15:24

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> ikke finde hvordan man gør i manualen. Har overvejet muligheden for at det
> er p. g. a. at man simpelt hen ikke kan....

D70 har ikke den mulighed. D70s har mirror-pre-release.

Er det mon muligt at skifte firmware i D70, så man får muligheden?

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 18-11-05 18:30

> D70 har ikke den mulighed. D70s har mirror-pre-release.
>
> Er det mon muligt at skifte firmware i D70, så man får muligheden?
>
> Bo //
Man skulle kunne hælde samme firmweare på d70 som d70s. det blev der skrevet
meget om ad d70s kom på gaden.

Fra : LT

Dato : 18-11-05 17:41

Pga. tråden har jeg lige siddet og kigget min digitale "oldsag" D1 efter,
og den kan heller ikke låse spejlet op som de analoge modeller. Et
gennemsyn af manualen viser kun, at spejlet kan låses op i forbindelse med
rensning af CCD'en.

tl

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-05 10:10

In article <437dbf55$0$128$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Lars Hjortø wrote:
> [...]
> ikke finde hvordan man gør i manualen. Har overvejet muligheden for at det
> er p. g. a. at man simpelt hen ikke kan....

Du opgraderer til Canon 20D :)

Eller hvis det er makro som du skrev, så blænder du ned til f/32,
og vælger en lukketid der garanteret vil undereksponere billedet, eks
1/250s. Så slår du flash til, evt 2nd curtain.

Nu bliver billedet først belyst lige inden lukkeren går i. Og det
bliver belyst så hurtigt (af flashen), at rystelser ikke betyder noget.

Fra : HKJ

Dato : 19-11-05 10:15

Povl H. Pedersen wrote:
> Du opgraderer til Canon 20D :)

Eller Nikon D200 (men det er først muligt om en måned).

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 20-11-05 18:35

Jeg er ikke sikker på jeg forstår problematikken, men ved at montere mit
kamera (D70) og anvende fjernbetjening opnår jeg at mine nervøse hænder ikke
bidrager til at rystebilledet. Jeg har ikke haft opgaver der ikke kunne
løses på den måde.

Mvh. Henrik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 19:10

Henrik Rasmussen wrote:
> [...]
> bidrager til at rystebilledet. Jeg har ikke haft opgaver der ikke kunne

Hvis du ikke har problemet, så nyd det !

det kan opstå ved meget store forstørrlser, macro eller meget lange teler.

Bo //