Arbejdsskade?
Fra : MArtin Nielsen

Dato : 18-11-05 08:12

Min kæreste arbejder i et supermarked som "bipper" ved kassen. Derfor gør
hun i mange timer i træk den samme bevægelse med armene.

Dette har nu resulteret i hævninger og "noget med skulderen" sagde lægen.
Hun skal i al fald starte hos kiropraktor og holde pause fra jobbet siger
lægen. Ellers bliver det bare meget værre.

MEN: Hun har været ansat i 5 mdr - kan hun regne med at have jobbet når hun
er klar igen?

Går ud fra hun skal have sygedagpenge - er det komunnen eller arbejdsgiver
hun skal snakke med det om eller kører det helt automatisk?

Endvidere--- er det er arbejdskade? eller blot alm sygdom? - kan hun få
økonomisk hjælp til kiropraktor osv?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-11-05 12:21

MArtin Nielsen wrote:
> Min kæreste arbejder i et supermarked som "bipper" ved kassen. Derfor gør
> hun i mange timer i træk den samme bevægelse med armene.
>
> Dette har nu resulteret i hævninger og "noget med skulderen" sagde lægen.

Han har vel også skrevet det ned, så i har dokumentation i en
læge-erklæring?

> [...]
> lægen. Ellers bliver det bare meget værre.
>
> MEN: Hun har været ansat i 5 mdr - kan hun regne med at have jobbet når hun

Det vil jeg nok ikke anbefale hende under alle omstændigheder, men hun
bliver nok ikke fyret fordi det ville fagforeningen nok ikke have det
godt med (hvis hun er medlem). Arbejder hun over/under 8 timer ugentligt
ved kassen?

> Går ud fra hun skal have sygedagpenge - er det komunnen eller arbejdsgiver
> hun skal snakke med det om eller kører det helt automatisk?

I starten er det AG der betaler, derefter kommunen.

> Endvidere--- er det er arbejdskade? eller blot alm sygdom? - kan hun få
> økonomisk hjælp til kiropraktor osv?

Har lægen ikke sagt at det er en arbejdsskade? Økonomisk hjælp: AG må
have en arbejdsskade-forsikring. Jeg kender ikke detaljerne men det må
AG kunne besvare.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jens F

Dato : 18-11-05 15:03

MArtin Nielsen wrote:

> Endvidere--- er det er arbejdskade? eller blot alm sygdom? - kan hun få
> økonomisk hjælp til kiropraktor osv?

Hun skal foretage en anmeldelse af arbejdsskade. Arbejdspladsens
sikkerhedsleder eller sikkerhedsrepræsentant kan hjælpe med det
praktiske. Skadesanmeldelsen får hun lægen til at skrive/påtegne,
hvorefter arbejdsskadestyrelsen afgør om skaden kan anerkendes som
arbejdsskade.
--

Jens F

Fra : Joebbe

Dato : 18-11-05 17:47

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> praktiske. Skadesanmeldelsen får hun lægen til at skrive/påtegne,
> hvorefter arbejdsskadestyrelsen afgør om skaden kan anerkendes som

Jeg mener ikke der kan være tale om en arbejdsskade, da definationen på en
sådan skal være "

Uddrag fra Arbejdsskdestyrelsen: (www.ask.dk)
For at vi kan anerkende en kortvarig skadelig påvirkning som en
arbejdsskade, skal en række betingelser er opfyldt:

a.. Tilskadekomne skal have været udsat for en påvirkning, der kan anses
for at være skadelig. For at vi kan vurdere det, indhenter vi ofte
oplysninger fra tilskadekomnes arbejdsgiver og fra læger.
b.. Den påvirkning, som den tilskadekomne har været udsat for, skal have
varet i mindst 3-4 timer som udgangspunkt, dog højst 5 dage.
c.. Tilskadekomne skal have fået en skade som følge af den påvirkning, som
kan/hun har været udsat for. Det vil dog normalt ikke være et problem at
bevise.
Det kan derimod være em arbejdsbetiget lidelse, hvilket er noget andet.

Hvis hun er medlem af en faforening, syntes jeg hun skal spørge dem til
råds, da de ofta har socialrådgivere ansat, som er eksperter på området.

Mvh Joebbe