PCIe-kort uden blæser?
Fra : Ulrik

Dato : 17-11-05 23:30

Hej,

Jeg skal have mig et nyt system, og har kig på et MB med PCIe X16 slot(s).

Jeg har haft kig på et Matrox-grafikkort, men det ser ikke ud til, de
har nogen PCIe X16-kort uden blæser. Fås det overhovedet? Jeg spiller
ikke, så jeg gik efter Matrox pga. deres ry for god billedkvalitet...

Mvh
Ulrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-11-05 01:45

> [...]
> har nogen PCIe X16-kort uden blæser. Fås det overhovedet? Jeg spiller
> ikke, så jeg gik efter Matrox pga. deres ry for god billedkvalitet...

Jeg tror ikke at Matrox laver noget, men Asus laver f.eks. følgende kort med
passiv køler:

NVidia 6600LE:

NVidia 6600:

NVidia 6600GT:

ATI X700:

ATI X800:

Mht. billedkvalitet, så er ATI og NVidia også kommet godt med, så de
efterhånden kan tilbyde stort set lige så god billedkvalitet som Matrox når
det drejer sig om normale CRT/TFT monitorer. På min TFT monitor som er
tilsluttet et ATI Radeon 9800 Pro grafikkort, kan jeg ikke se forskel på om
jeg bruger det analoge VGA-kabel eller den digitale DVI-forbindelse, og det
er ved 1600x1200, så det vidner om at D/A konverteren er rimeligt god i
grafikkortet. Ok, hvis jeg bruger det VGA-kabel der fulgte med til min TFT
skærm (meget tyndt kabel), så kan jeg godt se en anelse sløring af billedet,
men hvis jeg bruger et ordentligt kabel, så står hver enkelt pixel 100%
skarpt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 09:57

Ulrik wrote:
> [...]
> har nogen PCIe X16-kort uden blæser. Fås det overhovedet? Jeg spiller
> ikke, så jeg gik efter Matrox pga. deres ry for god billedkvalitet...

Du kan monteret en Zalman ZM-80 på et Matrox P650 ved jeg... så er du i
al fald lydløs

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 18-11-05 18:32

Hvis du ikke spiller kan du vel nøjes med sådan et her

Fra : Ulrik

Dato : 23-11-05 17:48

Jeppe Nielsen wrote:
> Hvis du ikke spiller kan du vel nøjes med sådan et her

Well ok. Jeg glemte faktisk at nævne, at jeg også gerne vil have TV-out
på. Den skal self. også give god billedkvalitet.

Mine krav er:
- PCIe X16
- VGA, DVI og TV-out
- god billedkvalitet

Mvh
Ulrik

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 23-11-05 18:39

> Well ok. Jeg glemte faktisk at nævne, at jeg også gerne vil have TV-out
> på. Den skal self. også give god billedkvalitet.

> [...]

Det får du også det hele på det X300, ATI en god billedkvalitet på TV-out,
jeg har selv et 9700pro som jeg er meget tilfreds med.

Jeppe

Fra : Ulrik

Dato : 23-11-05 20:27

Jeppe Nielsen wrote:
> Det får du også det hele på det X300, ATI en god billedkvalitet på TV-out,
> jeg har selv et 9700pro som jeg er meget tilfreds med.
>
> Jeppe

ok! Det havde jeg ikke lige set! :)

Det jeg synes, der er lækkert ved nogle af Matrox' kort er, at de har 2
DVI-stik, så man kan køre med 2 (flad-)skærme. Man kan så sætte en
adapter på det ene stik, og så har man en alm. vga-udgang. (Jeg bliver
ved med Matrox, jeg ved det godt*s*) Fås det til andre kort? - uden
blæserkøling...

Mvh
Ulrik