Powerbook vil ikk starte efter ny disk
Fra : nh7h@nighthawks.dk

Dato : 17-11-05 21:25

Hej alle

Ja, så fik jeg min ny 100 gb disk, som jeg har sat i min powerbook 17". Nu
vil den selvfølgelig ikke starte, så jeg er sku på den.

Jeg skilte den af igen for at kigge efter løse ledninger, men der er ikke
nogen. Når jeg sætter strøm stikket i så lyser den som den plejer. Og
batteriet er tjekket, 4 lysdioder tændes.

HJÆLP!!!
Bo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-05 21:45

Hej Bo

nh7h@nighthawks.dk wrote:
> Ja, så fik jeg min ny 100 gb disk, som jeg har sat i min powerbook 17". Nu
> vil den selvfølgelig ikke starte, så jeg er sku på den.

Øh... Start fra dit CD/DVD drev med systemdisken. Åbn Diskværktøj og se,
om disken dukker op dér. Marker disken og vælg 'Slet'/'Erase', giv den
navn og slet den. Hvis du har brug for at køre Classic også, så husk at
gå til 'Partition' og kontroller, at 'Installer Mac OS 9 drivere' er
markeret...

> Jeg skilte den af igen for at kigge efter løse ledninger, men der er ikke
> nogen. Når jeg sætter strøm stikket i så lyser den som den plejer. Og
> batteriet er tjekket, 4 lysdioder tændes.

- Har du sikret dig, at bundkortet ikke har forskubbet sig, og at den er
skubbet på plads _hele_ vejen rundt?
- Har du husket at checke, at disken er sat til 'Master' og 'Cable
Select' er slået fra?
- Har du checket, at IDE kablet er skubbet _helt_ ind?
- Har du checket, at strømstikket til harddisken er skubbet _helt_ ind?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-11-05 22:03

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 17/11/05 21:44 wrote:

> [...]
> navn og slet den. Hvis du har brug for at køre Classic også, så husk at
> gå til 'Partition' og kontroller, at 'Installer Mac OS 9 drivere' er

Jeg tror slet ikke den starter, så cd'en er formodentlig ikke til
nævneværdig gavn. Iøvrigt behøver du ikke installere OS 9 drivere for at
bruge Classic, det er kun hvis maskinen sakl bootes i OS 9, og det kan en
17" Powerbook ikke.

> - Har du sikret dig, at bundkortet ikke har forskubbet sig, og at den er
> skubbet på plads _hele_ vejen rundt?

Bundkortet forskubber sig ikke lige uden videre. Det er skruet fast, og skal
ikke pilles ud for at skifte disken.

> - Har du husket at checke, at disken er sat til 'Master' og 'Cable
> Select' er slået fra?

Det er ikke nødvendigt. De virker uden man behøver at pille ved jumpere.

> - Har du checket, at IDE kablet er skubbet _helt_ ind?
> - Har du checket, at strømstikket til harddisken er skubbet _helt_ ind?

Strøm og IDE kabel er samme kabel, og er det ikke sat ordentligt på kan
disken ikke være i kabinettet.

Men for at vende tilbage til problemet. Er maskinen helt død eller kommer
der billede på? Kan du høre om den overhovedet kommer til live når du
tænder? Har du checket at alle fladkabler fra toppen-casen er forbundet og
sidder rigtigt i deres sokler?

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : nh7h@nighthawks.dk

Dato : 17-11-05 22:27

> [...]
> der billede på? Kan du høre om den overhovedet kommer til live når du
> tænder? Har du checket at alle fladkabler fra toppen-casen er forbundet og

Du har helt ret, der kommer intet billede, for der sker absolut ingenting.
Man kan vel sige at den er helt død. Jeg har tjekket alle fladkablerne. Den
blev skruet meget meget forsigtigt fra hinanden, og sat sammen på samme
måde. Jeg er sikker på at det nok er et eller andet stik der har løsnet sig,
ellers ville der være liv. Jeg er desværre ikke mac expert, kun pc expert,
så jeg tror desværre jeg er nødt til at få den tjekket hos min hardware
pusher.

Takker for jeres svar.

Bo

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-05 14:30

nh7h@nighthawks.dk wrote:
> [...]
> nogen. Når jeg sætter strøm stikket i så lyser den som den plejer. Og
> batteriet er tjekket, 4 lysdioder tændes.

Forsøg at boote fra en CD     tryk c ved boot?

Forsøg at lade din maskine være en "dum" firewire disk
   tryk t ved boot?

Hvis det ikke hjælper, så pil disken ud igen, og boot
fra cd. Hvis den kan boote uden disk så sæt disken i igen.

JonB