Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mikroskopi og digitalfotografering
Fra : andreas_dtu

Dato : 17-11-05 13:18

Hej Gruppe!

Starter med problemet/forslaget først, længere nede kan I så læse hvad jeg
hidtil har forsøgt, hvis I har lyst!

Problemstillingen er at tage så gode billeder som muligt gennem et
mikroskop.

Min nuværende idé er at benytte et billigt brugt digitalkamera, skille
kameraet ad og afmontere linsen! (Nogen der har prøvet det? Er det
overhovedet muligt?) Derefter at finde en smart måde at påmontere den
blottede CCD-enhed til okkularet og tage billeder. Der findes nogle dyre
løsninger (ca. 2000 kr. i USA = ca. 3500-4000 kr. i Danmark med moms, told
etc.), hvor man kan påmontere et konsum-digitalkamera til et mikroskop med
en linse der korrigerer for kameraets linse. For mig virker det som en lidt
"sjov" løsning med en linse der korrigerer for en anden linse, i stedet for
blot at fjerne begge linser. De ekstra unødvendige linser må alt andet lige
gøre kvaliteten dårligere. Desuden er løsningen uden for min økonomiske
rækkevidde. Har I nogle forslag, kender kameraer der ville være specielt
egnet til et sådant projekt, eller kender en side på nettet omhandlende den
samme problemstilling, så giv endelig lyd

Nedenfor er angivet hvad jeg hidtil har prøvet:

Jeg forsøger på nuværende tidspunkt at tage så gode billeder som muligt
gennem et mikroskop. Første forsøg var at bruge mit Olympus D-765 direkte
gennem okkularet på mikroskopet, men resultatet var meget dårligt, især på
grund af den kraftige "tunnel-effekt". Ved ikke hvad det hedder på fotosprog
. Næste forsøg var at benytte et mikroskop med et påmonteret CCD-kamera,
netop beregnet til dette formål og grabbe billeder med et USB
video-grabberkort, men opløsningen er ret lav og farverne og kontrasten
dårlig. Det betyder at man ved en forstørrelse på X400 har svært ved at se
de detaljer man kan se gennem okularet. Altså heller ikke tilfredsstillende!

Med venlig hilsen

Andreas

andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-11-05 14:23

andreas_dtu skrev:

> Problemstillingen er at tage så gode billeder som muligt gennem et
> mikroskop.

Det burde kunne lade sig gøre at fjerne
objektivet fra et billigt digitalkamera
og tage billede gennem mikroskopet. Fjerner
du objektivet, skal okularet også tages af.
Beholder du okularet, skal kameraobjektivet
blive siddende.
Du skal nok vælge et fixfocus kamera
uden zoom for at undgå for megen ballade
når du river objektivet ud.

Peter Schrøder

Fra : andreas_dtu

Dato : 17-11-05 14:49

Hej Peter!

Tak for det hurtige svar Jeg ved ikke om du har har nok viden omkring
emnet til at kunne uddybe dit svar omkring følgende:

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> Fjerner du objektivet, skal okularet også tages af.
> Beholder du okularet, skal kameraobjektivet
> blive siddende.

Jeg har prøvet at tage et okkular af mikroskopet (Olympus stereomikroskop)
og kigget ned i "cylinderen", men selve præperatet bliver MEGET småt pga. de
manglende 10X forstørrelse i okkularet, bliver dette ikke et problem? Altså
bliver det ikke et meget lille billede der bliver projekteret hen på
CCD-enheden, eller det er måske lige meget så længe CCD-enheden er præcis i
midten? Uden optik, er billedet på CCD-enheden så = det billede der findes
projekteret i en vinkel på 90 grader og i samme størrelse som CCD'en eller
vil der ske en spredning af lyset. Det hér er ikke så godt formuleret, men
jeg har prøvet at lægge et billede på denne hjemmeside:
http://medicin.dyndns.dk/ der måske illustrerer de to muligheder.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-11-05 15:48

andreas_dtu skrev:

> Hej Peter!
>
> Tak for det hurtige svar Jeg ved ikke om du har har nok viden
> omkring emnet til at kunne uddybe dit svar omkring følgende:

Det er godt nok en del år siden jeg legede
med det sidst...

> [...]
> stereomikroskop) og kigget ned i "cylinderen", men selve præperatet
> bliver MEGET småt pga. de manglende 10X forstørrelse i okkularet,

CCD'en på kameraet vil også typisk være meget
lille. Mindre end, eller på størrelse med, en
halv lillefingernegl. Billedet på ccd'en
forstørres mere end 10X for at komme op i
"brugsstørrelse" Prøv at holde et stykke
smørrebrødspapir op på kameraets plads. Så
kan du vurdere størrelsen på det projicerede
billede. Sammenlign evt med ccd'ens fysiske
størrelse.

> Altså bliver det ikke et meget lille
> billede der bliver projekteret hen på CCD-enheden, eller det er måske
> lige meget så længe CCD-enheden er præcis i midten?

Ccd'en skal naturligvis sidde præcis dér hvor
billedet projiceres. Det er normalt i midten
i forhold til kameraets objektiv.

> [...]
> en spredning af lyset. Det hér er ikke så godt formuleret, men jeg
> har prøvet at lægge et billede på denne hjemmeside:

Jeg tror at du tabte mig dér..
Mikroskopet har et objektiv og et okulkar.
Sammen med øjets linse danner det et billede
på nethinden. Fjerner du øjet (eller kameraets
objektiv) vil okularet ikke være i stand til
at kaste et billede på ccd'en. Derfor fjerner
man også okularet. Det er mit indtryk at lyset
vil ramme ccd'en mere vinkelret end i det
oprindelige kamera. Noget som måske endda vil
forbedre billedkvaliteten fremfor det oprindelige
objektiv.

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-11-05 16:16

andreas_dtu wrote:

> Uden optik, er billedet på CCD-enheden så = det billede der findes
> projekteret i en vinkel på 90 grader og i samme størrelse som CCD'en eller
> vil der ske en spredning af lyset.

Jeg har tilbage i den analoge tidsalder prøvet fotografere gennem et
mikroskop, og dengang købte jeg en speciel tubus, der passede ned i det
rør hvor hvor okularet normalt sidder, og denne tubus havde så en
bajonetfatning, som jeg kunne motere kameraet på.

Det fungerede sådan set helt fint, mit store problem var dog, at det var
et monookulært mikroskop, og at jeg forsøgte at fotografere levende
encellede organismer. Det var ret svært at focusere helt præcist, når jeg
så præparaterne gennem kameraets søger, og det var også noget ged, at
veksle mellem okularet og kameraet.

Men når du har et biokulært mikroskop, så skulle det ikke være et
problem, at motere kameraet på den ene tubus og et okular i den anden og
så bruge den til focusering.

Du skal dog være opmærksom på, at digitale CCD-chips har den svaghed, at
lyset skal ramme chipens overflade i en næsten vinkelret vinkel, og at
hvis du afmonterer et objektiv, så skal lukkeren blive siddende på
kameraet, for ellers kan chipen ikke nulstilles inden optagelsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 17-11-05 15:32

Hej Andreas

> Beholder du okularet, skal kameraobjektivet
> blive siddende.

Det skal du ikke, okularet projectere jo billedet
direkte op på CCD chippen.

Men du kan sende mig en postadresse, så skal jeg
sende dig et CCD kamera der kan bruges til dit
formål.

Ps: Jeg har lavet foto udstyr til Zeiss mikroskoper,
både med film og CCD.

Mvh Max

Fra : andreas_dtu

Dato : 17-11-05 16:05

Mail sendt.

Mvh.
Andreas

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 17-11-05 14:34

Hi

Det er nok lidt off-topic men i min lokale "brugt computer forretning"
--- jeg kan sende dig addressen det er Kbh. --- har jeg ofte kigget på
et billigt digitalt mikroskop 275 kr. koster det vist nyt, ----- jeg
kender ikke kvaliteten men det kan vist klare X1000 .
Somsagt ligner det mere noget legetøj ,men måske kan det meget mere
end hvad man selv kan bikse sammen og så er prisen (ny) ret rimelig.

P.C.

Fra : andreas_dtu

Dato : 17-11-05 14:55

Hej Per

Kvaliteten af optiken er nok ikke god nok til formålet. De X1000
forstørrelse har ikke den store betydning. Det vigtige ved et lysmikroskop
er hvor tæt to punkter kan ligge på hinanden hvor du stadig kan adskille
dem. Så vidt jeg husker er det ca. 0,2 mikrometer på de bedste mikroskoper.
Altså, selvom man kan forstørre 1000 gange hjælper det ikke, hvis det er det
samme som man kunne se ved en forstørrelse på 10X, hvílket det ofte vil
være.

Det kunne dog være sjovt at se hvad får af lysmikroskop med kamera til under
300 kr., så du må gerne sende adressen på fotohandleren til mig

Fra : andreas_dtu

Dato : 17-11-05 14:57

Bedste mikroskoper = bedste lysmikroskoper, selvfølgelig

Fra : Max

Dato : 17-11-05 22:11

Hej

> [...]
det
> samme som man kunne se ved en forstørrelse på 10X, hvílket det ofte vil

Det der sætter grænsen er lysets bølgelængde, og den sætter en grænse
for optiske mikroskop på omkring 1200 gange, men kan komme højere op
ved at bruge UV lys, fasekontrast og andre metoder. Og det er også korrekt
at ekstra forstørrelse der ikke giver flere detaljer jo bare er tom
forstørrelse.
Men nu er det jo et problem hvordan man måler forstørrelsen på et video
mikroskop, hvis man har et objekt på 0,1 mm. der fylder 10 cm. på skærmen,
ja så kan man jo fint påstå at man har 1000 gange forstørrelse.

Mvh Max

Fra : Jacob

Dato : 17-11-05 17:33

[...]

Hvis det er det mikroskop som intel har lavet så er det ganske glimrende.
Vi havde et i pålideligheds afdelingen på mit gamle arb. det var lidt
hurtigere at bruge end det storre skrummel de også havde.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-05 18:41

In article <437cb0ac$0$25252$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:

> [...]
> et billigt digitalt mikroskop 275 kr. koster det vist nyt, ----- jeg
> kender ikke kvaliteten men det kan vist klare X1000 .

Jo større forstørrelse, jo ringere er mikroskopet. Det interessante
er fra 25-100x

> Somsagt ligner det mere noget legetøj ,men måske kan det meget mere
> end hvad man selv kan bikse sammen og så er prisen (ny) ret rimelig.

Jeg mener det er Intel eller Logitech der havde noget. Det kan vist
næsten køre 640x480.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-11-05 15:06

andreas_dtu wrote:

> Starter med problemet/forslaget først, længere nede kan I så læse hvad jeg
> hidtil har forsøgt, hvis I har lyst!

Der er masser af ornitologer som fotograferer gennem okularet på deres
teleskoper det kaldes digiscoping. Og hvis man kan fotografere gennem
okularet på et teleskop, så kan man også fotograferer gennem okularet på
et mikroskop.

Det handler om, at der findes nogle få typer digicams, som er smadder
gode til det med at fotografere gennem okularet, og at alle andre typer
digicams er uegnet til det formål.

Så vidt jeg ved, så bruger de fleste Nikon Coolpix 4500 til digiscoping,
men Kyocera har vist også et par modeller, som er velegnet til formålet.

Der findes også en masse adaptorer, der gør det nemt at motere et digicam
på et okular.

Du kan evt. ta et kik på www.netfugl.dk, der er ekspertisen samlet, og
det er altså nogle ret flotte billeder, som de laver gennem deres
teleskoper...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen