Varighed af bankoverførsler?
Fra : Herman Persson

Dato : 17-11-05 08:30

I tirsdags - 15/11 ca. kl. 15 solgte jeg en større aktiepost, som jeg
havde
i depot, eller hvad det nu hedder, i en dansk bank, der udelukkende gør i
net-aktivitet. Samtidig med salget, som var strakshandel, overførte jeg
pengene til min konto i en almindelig dansk bank. De er endnu ikke dukket
op. Hvornår har jeg krav på, at de står på min konto i sidstnævnte bank?

Samme bank var i øvrigt så længe om at overføre penge til Stockholm, at
jeg
hurtigere kunne have gået der op med dem.

Som jeg forstår det, fjerner bankerne pengene fra mine konti i samme
øjeblik, jeg indtaster overførslen. Den bank, jeg sender pengene fra,
sætter
dem så ind på en slags interimskonto. Efter et for mig ukendt tidsrum
overføres de til en anden bank, som ligeledes sætter dem ind på en slags
interimskonto ligeledes i et ukendt tidsrum.

Hvor finder jeg relevante regler / love for disse transaktioner?

Søgning på Nettet herunder retsinfo.dk gjorde mig ikke klogere.

Hilsen Herman.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 08:46

Den 17-11-05 08.29 skrev Herman Persson følgende:
> [...]
> op. Hvornår har jeg krav på, at de står på min konto i sidstnævnte bank?

I hvert fald ikke før det er muligt.

Tjek betingelserne for aktiehandel i din netbank, jeg er vil tro, der
står noget med, at pengene reelt først er til rådighed tre dage efter
handlen. Dermed kan de først hæves fredag, og du vil derfor ikke kunne
have dem i din almindelige bank før tidligst mandag.

Spørgsmålet er, om du skal bestille en ny overførsel fredag, eller om
den tidligere overførselsordre er sat i kø. Det vil måske være en god
ide at kontakte banken per telefon. Der kan du sikkert også få bekræftet
det med de tre dage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-11-05 20:25

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Tjek betingelserne for aktiehandel i din netbank, jeg er vil tro,
> der står noget med, at pengene reelt først er til rådighed tre
> dage efter handlen.

Ja, fondshandler afvikles (normalt) tre dage efter handelsdatoen. På
afviklingsdagen (valørdagen) overføres salgsprovenuet til bankkontoen
(alt dette står på fondsnotaen).

--
Jesper Lund

Fra : Herman Persson

Dato : 18-11-05 00:22

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Ja, fondshandler afvikles (normalt) tre dage efter handelsdatoen. På
> afviklingsdagen (valørdagen) overføres salgsprovenuet til bankkontoen
(alt
> dette står på fondsnotaen).

Tak for jeres svar. Ja, på 'Handelsnotaen' står der:

NOTADATO.....: 16-Nov-2005
VALØRDATO....: 21-Nov-2005
HANDELSDATO..: 16-Nov-2005

Og det passer jo med tre bankdage.

Men hvis der nu udelukkende er tale om overførsel fra en bank til en
anden?

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-11-05 15:03

Herman Persson <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> wrote:

> [...]
> en slags interimskonto ligeledes i et ukendt tidsrum.
>
> Hvor finder jeg relevante regler / love for disse transaktioner?''

Det må være i bankens forretningsbetingelser, som er en del af din
aftale med banken.

Ved indenlandske overførsler mellem konti i to forskellige banker, går
der generelt 1-2 bankdage fra pengene hæves på den ene bankkonto til de
er tilgængelig på den anden. Udenlandske bankoverførsler tager længere
tid. Hvis du bruger IBAN
http://www.danskebank.dk/Link/InternationalBankAccountNumber
skulle overførslen gå hurtigere.

--
Jesper Lund

Fra : Herman Persson

Dato : 19-11-05 21:10

> [...]
> generelt 1-2 bankdage fra pengene hæves på den ene bankkonto til de er
> tilgængelig på den anden. Udenlandske bankoverførsler tager længere tid.

Tak, det vil jeg benytte mig af næste gang / i fremtiden.

Men de 1-2 bankdage mellem to danske banker kan jeg intetsteds finde. Når
pengene kan fjernes fra min konto ved et tastetryk, kan de jo også stå i
den
anden bank lige så hurtigt. Måske sku' man spørge finanstilsynet eller en
anden myndighed.

Hilsen Herman.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-11-05 22:35

> [...]

> kan de jo også stå i den
> anden bank lige så hurtigt. Måske sku' man spørge finanstilsynet

Jo, det kunne de velsagtens, men det gør de ikke. Det kaldes
"indtjening" hos bankerne (de beholder renten for de 1-2 bankdage), og
det er Finanstilsynet m.v. fuldt opmærksomme på...

--
Jesper Lund

Fra : Herman Persson

Dato : 20-11-05 05:43

> Jo, det kunne de velsagtens, men det gør de ikke. Det kaldes
"indtjening"
> hos bankerne (de beholder renten for de 1-2 bankdage), og det er
> Finanstilsynet m.v. fuldt opmærksomme på...

Rent jurdisk er det vel interessant, at bankerne flytter 'min ejendom, som
de betaler mig leje af' til et sted, hvor de så ikke skal betale 'lejen' i
1-2 dage. Hvad nu hvis de satte det op til 2-3 eller 9-10 dage - ville det
så stadig være lovligt?

Hilsen Herman.

Fra : KNT

Dato : 20-11-05 08:23

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1-2 dage. Hvad nu hvis de satte det op til 2-3 eller 9-10 dage - ville det

Det er jo ikke noget man lovgiver om - det er aftalebestemt. Finanssektoren
har via Finansrådet vedtaget nogle indbyrdes spilleregler, som primært er
bundet af praktiske forhold (clearing på tværs af sektoren hen over natten)
og forretningsmæssige forhold (at score en rentedag)

Venlig hilsen
Knud

Fra : ASKF

Dato : 21-11-05 07:35

KNT ytrede sig i <4380244b$0$38677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>bundet af praktiske forhold (clearing på tværs af sektoren hen over natten)
>og forretningsmæssige forhold (at score en rentedag)

Der er sandsynligvis en lovgivning på vej for området. Regeringen og DF
er tilsyneladende blevet enige om at forbyde bankerne at tjene penge på
disse "rentedage", og det skulle indgå i finanslovsforliget.

Konkurrencestyrelsen har tidligere ført og tabt en prøvesag, i følge
hvad DR TTV har skrevet om sagen i sidste uge.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Herman Persson

Dato : 22-11-05 08:54

> [...]
det
> er Finanstilsynet m.v. fuldt opmærksomme på...

Pengene gik ganske rigtigt ind på kontoen i går, og en del blev så
overført
til et andet pengeinstitut i går kl. 11. Jeg er lige blevet informeret om,
at de er modtaget. Så over-nigth virkede.

Hilsen Herman.

Fra : KNT

Dato : 22-11-05 17:34

> [...]
> til et andet pengeinstitut i går kl. 11. Jeg er lige blevet informeret om,
> at de er modtaget. Så over-nigth virkede.

Ikke særligt overraskende!
Se min forklaring ovenfor.

Knud

Fra : KNT

Dato : 20-11-05 08:12

> [...]
> den
> anden bank lige så hurtigt. Måske sku' man spørge finanstilsynet eller en

Nej det er ikke muligt - bankerne har ikke direkte forbindelse mellem sig.

Bankerne køer op mod 6-7 forskellige bogføringscentraler, hvor de serviceres
og alle banker har i princippet deres uafhængie system.
Reglen er, at er overførsel afsendt inden kl. xx fra afsendende bank skal
den næste bankdag inden kl. 9 stå i modtagende bank.

Udveksling af transaktioner på tværs af bankerne sker hver nat (clearing)
blandt andet via mellemregning på bankens konto i Nationalbanken.

Knud

Fra : Herman Persson

Dato : 21-11-05 06:43

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(clearing)
> blandt andet via mellemregning på bankens konto i Nationalbanken.

Tak for dine svar.

Hilsen Herman.