Engelsk springer eller Field Trial ?
Fra : Valle

Dato : 16-11-05 17:48

Er der nogen i dette forum der kan fortælle mig hvad forskellen er ?

Mvh Jack Vallentin

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 21:24

"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
> Er der nogen i dette forum der kan fortælle mig hvad forskellen er ?

Det hele stammer fra England som også er hjemlandet for racen.

Der har man i mange år delt racen op i "udstillingshunde" og "jagthunde",
hvor FT-Spaniel er jagt-racen,
der avles mere ud fra de jagtmæssige præstationer, hvor man bl.a. har ønsket
at gøre racen mindre, rent str. mæssigt,
dog stadig med skelen til at hunden bevares rent proportionsmæssigt.

Hermed ikke sagt at "udstillingsracen" ikke kan bruges på jagt, de bruges
mange steder og har også gode egenskaber,
men man kan vel sige at FT Spaniels er den toptunede jagtmodel af racen

Men i bund og grund er det samme race, men avlen foregår med forskellige
ønsker for øje.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Clas Lau

Dato : 16-11-05 23:00

Field Trail = FT = markprøve

Hunde avlet specielt til markprøve/jagt.

FT er altså ikke en race men en avlslinie i racen. For Labrador kalders FT
hunden også Formel 1.

Mvh

-Clas-

Fra : Valle