2 "nye" misser sammen, men hvilke ?
Fra : Ghita Jallow

Dato : 16-11-05 16:27

Hej
Min mors gamle perser på 16 år er død, og hun og kæresten er nu begyndt at
kigge sig om efter en ny mis.
De har besluttet sig for en hellig birma og skal ud og kigge på killing en
af dagene.
Jeg har fortalt dem at den vil have godt af at få en kammerat fra starten,
men de synes at det er lidt vel meget at skulle betale 8000 for 2 misser
sådan lige omkring jul. Den de har kig på kan flytte hjemmefra 2 juledag.
Hvis de nu får en alm huskattekilling samtidig vil de 2 så
temperamentsmæssigt passe sammen eller er det helt hen i vejret ?
De skal begge være hunkatte, og får mulighed for at komme ud når der er
nogen hjemme, men naturligvis først når de begge er steraliserede og ved
hvor de hører til.
Ghita

Fra : Denise

Dato : 16-11-05 16:50

Ghita Jallow wrote:
> [...]
> De skal begge være hunkatte, og får mulighed for at komme ud når der
> er nogen hjemme, men naturligvis først når de begge er steraliserede

Ingen tvivl om at det er bedst at få 2 samtidig. Så længe de begge er
killlinger plejer der ikke at være problemer, selvom søskende fra start af
jo går bedst sammen. Iøvrigt plejer man at få rabat ved køb af 2 katte, har
I spurgt om det. Tror de fleste opdrættere gerne ser deres katte kommer ud
sammen med en ven.
Held og lykke med kiggeriet

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 16-11-05 17:14

Ghita Jallow wrote:
> [...]
> der
> er nogen hjemme, men naturligvis først når de begge er steraliserede

jeg kan ikke se der vil være nogen forskel i om det er en huskat, eller en
anden racekat, eller for den sags skyld en af killingens søskende der skal
være selskab.... der er jo også forskel i tempramentet inden for samme race,
og kuld....
idet de får dem samtidig vil de tidligt vænne sig til hinanden og medmindre
det tillades at de bliver fertile, vil det næppe blive et
"samarbejdsproblem"...

der jeg ser et muligt problem, er i at det begge skal være hunkatte....
hunkatte er af natur mere "bitchede", og hirakiske, og det kan give nogle
problemer imellem dem hvis en af dem bliver fertil før den anden, eller de
bliver neutraliserede på forskellige tidspunkter...

jeg vil personligt anbefale at den ene bliver en hankat, og at de begge
neutraliseres tidligt (dvs inden de bliver 5-6 mdr).... der er en stor
sansynelighed for at en hunkat der er født her i efteråret, går i løbetid
allerede ved de første forårstegn.....
neutraliserede hankatte strejfer ikke mere end hunkatte, og har endvidere ry
for at have et mere afslappet og kælent temprament....

må jeg spørge hvorfor det netop skal være hunkatte??
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 16-11-05 18:43

Man kan ikke bare sige at to hunkatte ikke kan gå sammen. Vi startede med at
have to hunkatte, og der har aldrig været problemer med dem. de sover sammen
og vasker hinanden. Idyllen fortsatte også selvom den ene kom i løbetid. De
blev dog begge neutraliserede et par uger efter.

Ville bare lige komme med et lille pip om at det altså sagtens kan lade sig
gøre

Mvh kari

Fra : Sabina H.

Dato : 16-11-05 20:03

Kari Eiffert wrote:
> [...]
> ene kom i løbetid. De blev dog begge neutraliserede et par uger efter.
>
> Ville bare lige komme med et lille pip om at det altså sagtens kan

bemærk jeg ikke siger det ikke kan lade sig gøre.... jeg siger at hunkatte
sammen potientelt kan give flere hirakiske problemer, end en han og en hun
sammen....
det er min meget tydelige erfaring at hunnerne oftere får problemer med
hinanden, end når der også er en hankat i mixet.....
vi har pt 2 hunner og en han, og vores hankat er den der er mægler, og gerne
leger pg hygger med begge pigerne, og selvom pigerne er mor og datter, så er
det altså sjældent de har noget med hinanden at gøre....
vi ser det derimod ofte at pigerne opsøger hannen, og omvendt....

jeg vare nu egentlig også mere nysgerrig efter hvorfor det lige præcis
skulle være hunkatte....
der findes nemlig stadig mange derude der har en eller anden forestilling om
at pigerne er nemmere at have med at gøre.... og det var blot lige den lille
detalje jeg ville påtale, for det er netop IKKE min erfaring*G*
(har tidligere ejet huskatte og somali, og ejer pt også persere, og har haft
begge køn)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 17-11-05 05:17

> [...]
> det altså sjældent de har noget med hinanden at gøre....
> vi ser det derimod ofte at pigerne opsøger hannen, og omvendt....

Det er skægt for hos er det det stik modsatte. Hvis der er ballade er det
altid vores hankat der er involveret. Så bliver han enten banket af Yatzy
(vores leder) eller skældt ud af hende fordi han har overfaldet Zulu. Synes
heller ikke at hun og hankatte leger så godt sammen. De to tøser har ligesom
den samme måde at gøre det på, hvor vores hankat er alt for voldsom. Så jeg
synes da at det er en god ide at have to hunner sammen

> [...]
> detalje jeg ville påtale, for det er netop IKKE min erfaring*G*
> (har tidligere ejet huskatte og somali, og ejer pt også persere, og har

Har egentlig aldrig tænkt over om det var nemmere. Synes bare at det er mere
rigtigt for dem. Specielt hvis de alligevel bare skal neutraliseres. Men det
er da godt at vi alle er forskellige og har forskellige meninger og
oplevelser

Knus fra Kari

Fra : Sabina H.

Dato : 17-11-05 08:14

Kari Eiffert wrote:

> [...]
> sammen. De to tøser har ligesom den samme måde at gøre det på, hvor
> vores hankat er alt for voldsom. Så jeg synes da at det er en god ide

nu skal du jo ikke kun se på balladen.... klart, hankatte er mænd, så det er
kun naturligt der vil være mere leg og fis indvolveret.... men i min
erfaring er de også mere opsøgende overfor mennesker, især når de er
neutraliserede (hvilket for mig er et MUST!)
en neutraliseret hankat er, pr definition, nederst i hirakiet... og derfor
bliver han ikke betragtet som en trussel..... hunkatte derimod har
forskellige "roller" i et hiraki, og jeg synes ofte man hører om at to
hunkatte sammen (uden andre katte) får problemer med hinanden på en eller
anden vis... hvis du læser lidt tilbage her i gruppen, så fremgår det på sin
vis ret tydeligt*G*

hvordan mere rigtigt??
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 17-11-05 17:27

> hvordan mere rigtigt??

Mere rigtig på den måde at de altså leger bedre med hinanden. Alf kan slet
ikke finde ud af deres måde at lege på. han er alt for voldsom. Så hos os
har de to tøser meget mere glæde af hinanden mht legeriet. Jeg ser dem
heller aldrig ligge tæt med alf, kun hinanden. Så min konklusion må være, at
det bedste vi har gjort er at få to stk hunkatte. Og da Alf ikke får sit
kontaktbehov opfyldt hos dem er han den største klisterkat verden nogensinde
har set (Hmmm måske burde vi få en hankat mere?)

Knus Kari

Fra : Sabina H.

Dato : 17-11-05 20:40

Kari Eiffert wrote:
> [...]
> hunkatte. Og da Alf ikke får sit kontaktbehov opfyldt hos dem er han
> den største klisterkat verden nogensinde har set (Hmmm måske

hehe, spøjst egentligt.....
jeg har den komplet modsatte oplevelse, og sådan har faktisk alle mine katte
været...
alle mine piger har været nogle enspændere (undtaget min yngste hunkat af
eget opdræt) som ikke rigtig har ville tolerere hinanden, eller putte i
bunke, som man ellers kunne håbe på....

lad mig lige spørge om noget andet så ;)
hvilket køn er mest kontaktsøgende? altså overfor mennesker?

her har vi en MEGET afstandstagende pige (undtagen når HUN vil) og de
resterende to er MEGET kontaktsøgende.... hankatten dog udpræget mest, da
det faktisk kun er ham der vil sove sammen med mennesker (han bliver hver
aften puttet i seng sammen med min søn, og har gjort det siden vi fik
ham).... de to andre gider ikke det der putteri*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 18-11-05 16:16

> [...]
> bunke, som man ellers kunne håbe på....
>
> lad mig lige spørge om noget andet så ;)
> hvilket køn er mest kontaktsøgende? altså overfor mennesker?

Det kommer an på hvad du mener. Altså når det ringer på døren, så kommer de
alle sammen for at tage imod gæsterne. og de går ikke før der er blevet
hilst på dem. Når vi ligger på sofaen eller sidder ved komputeren komme de
meget på skift. Men tror måske også at vi har været ekstremt heldige med
vores misser. De er alle utroligt kælne og kontaktsøgende. Vores hankat
skilder sig dog ud ved at han forfølger os over alt. Når vi går i bad sidder
han og hyler indtil vi kommer ud, og hvis han ikke han ikke kan finde os
kalder han også. Så han er mere kontaktsøgende, men tror nu at det lige så
meget er pga det første sted han boede. Der var han nemlig alenekat i 9
mndr, og det er han alt for social til. Han blev i øvrigt lukket ude i
bryggerset om natten, så derfor sover han også rigtigt ofte hos os i sengen.
Nå men altså tror han er så afhængig af os, da alt han havde før var hans
mennesker. Giver det nogen mening?

> [...]
> aften puttet i seng sammen med min søn, og har gjort det siden vi fik
> ham).... de to andre gider ikke det der putteri*G*

Vores hunkatte sover ikke hos os, men de kommer og får en omgang godnat
nusseri

Knus fra Kari

Fra : Ghita Jallow

Dato : 17-11-05 16:59

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blev dog begge neutraliserede et par uger efter.
>
> Ville bare lige komme med et lille pip om at det altså sagtens kan lade

Jeg har også tidligere haft 2 hunkatte sammen uden problemer.

Ghita

Fra : Christina Hove

Dato : 16-11-05 19:30

Jeg har selv to kattekillinger, den ene er en blue russian, og den anden
en ganske almindelige fræk huskat, og jeg tænkte da overhovedet ikke på
om de måtte gå sammen... Vi fik dem med 1 dags mellemrum, og de har det
rigtig godt sammen, selvom den blue russian er dobbelt så stor som den
anden... Men det er stadig altid den bette der vinder når de slåser...
Så jeg kan ikke se noget problem med at blande to katte! Jeg nyder bare
at se hvor glade de er for hinandens selskab!

Hilsen Christina

Fra : Ghita Jallow

Dato : 17-11-05 16:57

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

Snip
> må jeg spørge hvorfor det netop skal være hunkatte??

For at undgå strinteri af nogen art tror jeg. Og så har min mor en idé om at
hun bedst kan lide hunkatte.
Ghita

Fra : Denise

Dato : 17-11-05 18:04

Ghita Jallow wrote:
> [...]
>
> Snip
>
> For at undgå strinteri af nogen art tror jeg. Og så har min mor en

Hej Ghita
Jeg har altid haft hankatte og altid to ad gangen. Ingen af mine har
strintet efter de blev kastreret. Så har vi altså også Molly som er en
adsadig dame på 17 år om et par måneder. Mange i min familie har hunkatte og
som jeg har læst om katte i mange år, de forskellige steder, så er det ikke
usædvanligt at hunkatte er nogle gimper som ikke enes så godt som hankatte.
Molly er da et eksempel på en stædig hunkat, der gerne ville dominere hvis
hun kunne. Iøvrigt kan hunkatte også strinte, det gør min mors og den er
steriliseret Den strinter kun udenfor i haven og jeg stod og så på det en
dag, for jeg undrede mig over hvad det var den stod og lavede.
Så jeg er en af dem der altid vil foretrække 2 hankatte sammen, for det har
jeg selv prøvet 3 gange.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 17-11-05 20:47

Ghita Jallow wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Snip
>
> For at undgå strinteri af nogen art tror jeg. Og så har min mor en
> idé om at hun bedst kan lide hunkatte.

lige til en orientering så kan hunkatte altså også strinte ;)
og måske bør hun basere sit valg mere på den enkelte kats sind, frem for
dens køn ;)

faktum er at der næppe er en færdig recept på hvilke køn man skal sætte
sammen, men langt de fleste kattebøger beskriver hunkatte som langt mere
hirakiske (når vi taler om katte der skal bo sammen i et hjem), hvor
hankatte er mere territorielle.....

hirakiske betyder at de har hver sin plads i familien, og den plads ændrer
sig mange gange i livet.... hvilket kan give problemer indbyrdes i hjemmet
terrirorielle betyder at der ikke skal komme for mange fremmede ind på deres
område....

men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål*G*
der er næppe noget problem i at tage en huskat og sætte sammen med en
racekat ;)
langt de fleste racekatte ejere starter jo med huskatte, og MANGE har både
hus og racekatte samtidig ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-11-05 02:45

[snip]
> [...]
> racekat ;)
> langt de fleste racekatte ejere starter jo med huskatte, og MANGE har både
[snip]

Jeg er grundlæggende helt enig med dig og har også selv haft begge dele -
men spørgsmålet gik specifikt på racen Hellig Birma og lige netop der er
svaret ikke helt så indlysende som med alle mulige andre racer Vi
startede med en Birma+ikke-Birma løsning og måtte konkludere at Birma+Birma
var det optimale. Og senere hen har jeg hørt det samme fra en del andre
Birma-ejere.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-11-05 18:48

Tillykke med valget - Birmaen er en skøn race...

- Men nu har vi selv Birma'er til kæl og opdræt og min erfaring er at
Birmaer er lidt specielle på mange punkter og også mht hvad de kræver af
selskab. Lige netop Hellige Birmaer bør efter min mening _aldrig_ være
alenekatte. Lidt ligesom siameseren har de et _enormt_ kontaktbehov og det
er simpelthen nærmest dyremishandling at have dem som alenekat (og man er i
højrisikogruppen for at få en kat med problemadfærd). Folk der er væk 8-10
timer dagligt eller mere, bør efter min mening også vælge en anden race -
Birmaer har brug for meget samvær.

Som udgangspunkt burde det ikke gøre nogen forskel hvilken race kat nr. 2
har. Det mente opdrættere ikke, da vi købte vores første Birma i sin tid og
vi var enige. Efterfølgende viste det sig dog, at kat nr. 2 ikke havde helt
samme enorme behov for at kæle, sove i bunke, slikke ører, lege og ligge tæt
(selvom hun generelt er en kælen kat), som vores Birma og at Birmaen savnede
os enormt når vi var ude, selvom det kun drejede sig om måske 1-2 gange 1½
time om ugen, hvor huset var helt mennesketomt. Den anden kat havde heller
ikke helt samme aktivitetsniveau og gad ikke lege vildt så meget som
Birmaen. Til sidst syntes vi at det var nødvendigt med en Birma mere.
Efterfølgende har vi så hørt andre Birma-ejere der har gjort samme erfaring,
men dengang vidste vi ikke bedre.

Min anbefaling vil være at få 2 Birmaer samtidigt - eller vælge en anden
race som egner sig bedre til racekat+huskat kombination. Men med det sagt,
så er Birmaen altså bare så sød og fantastisk kælen en kat, så hvis man er
til at katten sover i sengen, ligger på skødet non-stop, snakker med, følger
med i alting - så er Hellig Birma et godt valg. Og næsten alle opdrættere
vil gerne have at deres katte kommer ud sammen med en bror/søster og giver
rabat på kat nr. 2. Nå ja, og så kan man jo få billigere Birmaer der har
bitte små "fejl" i mønster eller fave og som derfor ikke er avls eller
udstillings-egnede, men som kan blive præcis lige så gode kælekatte.

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Vi har kun hunner nu og det har der ikke været problemer med - til
gengæld føler vi, at de leger blidere og ikke i samme grad splitter huset ad
som killinger og teenagere når de leger, som vores hankastrater gjorde i sin
tid. Der har heller aldrig været noget med at bide i hænder under leg eller
ankelfangning med hunkattene.

Fra : Sabina H.

Dato : 16-11-05 20:03

Gainsbourg wrote:

> [...]
> hankastrater gjorde i sin tid. Der har heller aldrig været noget med
> at bide i hænder under leg eller ankelfangning med hunkattene.

*fnis* persere har lidt samme ry som birmaen, og det samme som du nævner med
pigerne...
men helt ærligt... vores perserpige på 1½ år er stadig en lille vildbasse
som dagligt holder fræseture og den får for fulde gardiner....
der er vist nogen der har glemt at fortælle hende hvordan hun bør opføre sig
;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på