Ophavsret
Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-11-05 01:55

Hej.

Jeg faldt lige over denne formulering på min kommunes hjemmeside:
"For enkelte illustrationer på dette website har det været umuligt at
finde frem til den retmæssige copyright-indehaver. Såfremt vi på denne
måde har krænket ophavsretten, er det sket ufrivilligt og utilsigtet.
Retmæssige krav i denne forbindelse vil selvfølgelig blive honoreret, som
havde vi indhentet tilladelse i forvejen."

Er det rent faktisk lovligt at gøre sådan?
Det virker som en ret let måde at slippe for en bøde.

--
Ryan Kristensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-05 07:01

In article <op.s0a55uhzxxz6q7@news.inet.tele.dk>, Ryan Kristensen wrote:
> [...]
> havde vi indhentet tilladelse i forvejen."
>
> Er det rent faktisk lovligt at gøre sådan?
> Det virker som en ret let måde at slippe for en bøde.

Nej. Da de ikke kan finde ophavsretshaveren, så har de ikke hans tilladelse
til at bruge billederne. Dermed overtråder de lov om ophavsret.

Og deres formulering gør det endnu værre, da det viser de kender reglerne

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-05 10:28

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>

> Og deres formulering gør det endnu værre, da det viser de kender reglerne

Og det duer ihvertfald ikke at forsøge ensidigt at definere sig til at
man kun vil betale ordinær pris for anvendelsen når misbruget bliver
opdaget.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-11-05 18:10

On Wed, 16 Nov 2005 07:01:12 +0100, Povl H. Pedersen
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Nej. Da de ikke kan finde ophavsretshaveren, så har de ikke hans
> tilladelse
> til at bruge billederne. Dermed overtråder de lov om ophavsret.

Ok, det undrede også mig. - Ikke mindst at en kommune ikke har andet at
ville præsentere på en hjemmeside end stjålet materiale.
Det skulle da være let at gå en tur i byen og fotografere lidt.

--
Ryan Kristensen

Fra : Rea721

Dato : 16-11-05 12:45

I news.s0a55uhzxxz6q7@news.inet.tele.dk
skrev Ryan Kristensen følgende tekst:

> Jeg faldt lige over denne formulering på min kommunes hjemmeside:

Har du et link??

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Rea721

Dato : 16-11-05 12:49

I news:437b1bef$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Rea721 følgende tekst:

> Har du et link??

Ved en søgning på google med:
**
For enkelte illustrationer på dette website har det været umuligt at
finde frem til den retmæssige copyright-indehaver
**

kan der være tale om adskellige kommuner. Det ser ud til at være en
formulering der er meget udbredt formulering.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-11-05 14:07

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev:

> kan der være tale om adskellige kommuner. Det ser ud til at være en
> formulering der er meget udbredt formulering.

Det ser ud til at en del kommuner bruger samme "disclaimer" generelt og
jeg håber virkelig ikke de er udformet af en jurist for det er da helt
hen i vejret.

Eksempelvis:
"Dette website eller dele deraf må ikke offentliggøres i kommercielt
øjemed, herunder fremvises eller videre-distribueres på net eller i
hardcopy uden x Kommunes skriftlige samtykke."

Dvs. internetudbyderne på verdensplan skal have skriftligt samtykke fra
kommunerne før de videredistribuerer hjemmesiderne?

"x Kommune kan kræve, at links til dette website fjernes øjeblikkeligt.
"

Øh nej en kommune (eller andre) kan ikke kræve at links til et website
fjernes øjeblikkeligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-05 15:29

Den 16-11-05 14.07 skrev Morten Bjergstrøm følgende:

> [...]
>
> Dvs. internetudbyderne på verdensplan skal have skriftligt samtykke fra
> kommunerne før de videredistribuerer hjemmesiderne?

Nu misfortolker du vist. Der menes ganske givet, at man ikke må
videresprede materialet via andre hjemmesider.

> "x Kommune kan kræve, at links til dette website fjernes øjeblikkeligt.
>
> Øh nej en kommune (eller andre) kan ikke kræve at links til et website
> fjernes øjeblikkeligt.

Der er imponerende mange, der ikke har tjek på, hvad man må og ikke må.
Men det er flovt, at en offentlig myndighed ikke har tjek på reglerne,
både med hensyn til linket og med hensyn til brugen af materiale uden
tilladelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 16-11-05 17:54
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-11-05 11:55

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Nu misfortolker du vist.

Sikkert Men når man kan finde på de to andre grelle punkter hvorfor
ikke?

> Der er imponerende mange, der ikke har tjek på, hvad man må og
> ikke må.

Bestemt der er jo mange der bruger eksempelvis billeder uden at have
sørget for at spørge om lov.

> Men det er flovt, at en offentlig myndighed ikke har tjek
> på reglerne, både med hensyn til linket og med hensyn til brugen
> af materiale uden tilladelse.

Ja endda meget flovt og desto værre er det, at "disclaimeren" bruges af
flere kommuner, hvilket kunne få en til at tro, at den var udarbejdet
af KL eller lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk