crypt()
Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 15-11-05 16:08

Ja hvis jeg har krypteret noget tekst med crypt(), hvordan får jeg så min
tekst tilbage fra det krypterede?

Er det helt umuligt eller kan jeg få min tekst tilbage?

--
Mvh. Niels (http://niels.spoweb.dk)

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 15-11-05 16:13

Niels Sonnich Poulsen skrev:
> Ja hvis jeg har krypteret noget tekst med crypt(), hvordan får jeg så min
> tekst tilbage fra det krypterede?
>
> Er det helt umuligt eller kan jeg få min tekst tilbage?

Nej. Det er jo ligesom det, der er det smarte

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://www.sappy.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-05 16:18

Niels Sonnich Poulsen wrote:
> Ja hvis jeg har krypteret noget tekst med crypt(), hvordan får jeg så min
> tekst tilbage fra det krypterede?
>
> Er det helt umuligt eller kan jeg få min tekst tilbage?

Hvis du læser manualen står der:
Bemærk: Der er ingen dekrypteringsfunktion, siden crypt() bruger en
en-vejs algoritme.

Kig på:
http://php.net/mcrypt

mvh
Johan

Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 15-11-05 16:32

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du læser manualen står der:
> Bemærk: Der er ingen dekrypteringsfunktion, siden crypt() bruger en
> [...]

Ok, prøver mcrypt

http://mcrypt.sourceforge.net/ ?

er det noget jeg skal installere på min server eller er det et script jeg
kan inkludere?

har nemlig ikke egen server

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-11-05 21:26

"Niels Sonnich Poulsen" <niels@spoweb.dk> writes:

> [...]
>
> http://mcrypt.sourceforge.net/ ?
>
> er det noget jeg skal installere på min server eller er det et script jeg

Som der staar paa PHP manualsiden[1], kraever det lidt af serveren. Men
det kan jo vaere du er heldig :)

[1] http://dk2.php.net/mcrypt

--
Christian Jørgensen | Concatenation; the process of gluing one cat's
http://www.razor.dk | nose to another cat's tail. Also, a similar

Fra : Martin

Dato : 15-11-05 23:20

Johan Holst Nielsen wrote:

> Hvis du læser manualen står der:
> Bemærk: Der er ingen dekrypteringsfunktion, siden crypt() bruger en
> en-vejs algoritme.
>
> Kig på:
> http://php.net/mcrypt

Han har ikk adgang til serveren, så det ville jeg mene er en dårlig
løsning :)

Jeg ville nok lave min egen algoritme, ikke 100% sikker, men stadig
virker det da :)

--

Venlig hilsen
Martin

Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 16-11-05 14:48

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> løsning :)
>
> Jeg ville nok lave min egen algoritme, ikke 100% sikker, men stadig virker

Haqr jeg selv prøvet på, men det er ikke helt vellykket, faktisk droppede
jeg det igen.

Har du evt. nogen ideer til hvordan man kunne lave det?

/Niels

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-11-05 16:04

Niels Sonnich Poulsen wrote:
> Haqr jeg selv prøvet på, men det er ikke helt vellykket, faktisk droppede
> jeg det igen.
>
> Har du evt. nogen ideer til hvordan man kunne lave det?

Det kunne være rart at vide hvad det er du skal kryptere?

mvh
Johan

Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 16-11-05 16:11

> Det kunne være rart at vide hvad det er du skal kryptere?
>
> mvh
> Johan

Gør ingen forskel jeg skal bare kunne kryptere noget tekst og derefter kunne
dekryptere det igen.

Og så vil jeg godt vide hvordan jeg kunne lave en god algoritme

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-05 16:18

Niels Sonnich Poulsen skrev:

> Gør ingen forskel jeg skal bare kunne kryptere noget tekst og
> derefter kunne dekryptere det igen.

XOR hver byte med en fast værdi. Der dekrypteres på samme måde
med samme værdi.

Beskyttelsen er elendig, men når du ikke forklarer hvad det skal
bruges til, og hvor sikkert det skal være, er der jo ingen grund
til at bruge lang tid på det.

> Og så vil jeg godt vide hvordan jeg kunne lave en god algoritme

Specificér god. Min algoritme er god, for det er en af de
hurtigste krypteringsalgoritmer der findes.

--
Vender kafferne sig mod Mokka når de beder?
Kun under kaffebønnerne.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-11-05 19:46

Niels Sonnich Poulsen wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Gør ingen forskel jeg skal bare kunne kryptere noget tekst og derefter kunne
> dekryptere det igen.

jooh - hvis det er er kreditkortdata vil jeg sikre det en del mere end
hvis det er hemmelige dokumenter du har skrevet sammen med kæresten
eller ligende?

Altså - sagt på en anden måde - hvor stor sikkerhed behøves der? Er der
tale om det skal være mere eller mindre ubrydelig - eller blot skjult
for dem der gerne vil forsøge at læse det - som en irritationsmoment?

mvh
Johan

Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 17-11-05 14:35

> [...]
> tale om det skal være mere eller mindre ubrydelig - eller blot skjult for
> dem der gerne vil forsøge at læse det - som en irritationsmoment?

Ville bare vide hvordan jeg kunne lave en algoritme selv, jeg
eksperimenterede kun lidt, og så faldt jeg over crypt og irreterede mig så
over at jeg ikke kunne dekryptere igen. Derfor vil jeg godt have nogle tips
til nogle funktioner (eller?) eller hjælp til at lave en algoritme...

Mvh. Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-05 02:19

Johan Holst Nielsen skrev:

> Hvis du læser manualen står der:
> Bemærk: Der er ingen dekrypteringsfunktion, siden crypt() bruger en
> en-vejs algoritme.

Hvad skal man så egentlig med den?

Fra : Frederik Sunne

Dato : 16-11-05 22:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvad skal man så egentlig med den?

Jeg kender ikke noget til den pågældende funktion, men
hvis man har sine brugers password gemt krypteret - når de
så vil logge ind, krypterer man det kodeord de indstaster
og sammenholder det med koden i basen. Og voila!
så kan du se om det er korrekt og om du skal lukke dem ind.
Hvis folk hacker sig ind i basen, kan de ikke bruge kodeordene
til noget.

/frederik