Ny disk til Powerbook G4 17"
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-11-05 11:40

Hej alle

Min Powerbook er sku gået ned med flaget, så jeg skal have en ny disk til
den. Er der nogen der kender priserne, eller et sted hvor jeg kan finde dem.

Min hardware pusher kan åbenbart ikke finde priserne, hehe.

Tak

Bo

Fra : Henrik Enslev

Dato : 15-11-05 12:56

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> den. Er der nogen der kender priserne, eller et sted hvor jeg kan finde dem.
>
> Min hardware pusher kan åbenbart ikke finde priserne, hehe.

Prøv EDBpriser.dk
Der er jo rimeligt frit valg at type og størrelse. Skal du selv skifte,
kan jeg anbefale et kig på pbfixit.com

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-11-05 13:17

> Prøv EDBpriser.dk
> Der er jo rimeligt frit valg at type og størrelse. Skal du selv skifte,
> kan jeg anbefale et kig på pbfixit.com

Ja, jeg skal selv skifte disken, er det problematisk?

jeg kigger tak.

Bo

Fra : Tom

Dato : 15-11-05 13:36

Den "bedste" disk du kan købe er en hitachi 7200 spins 60 GB disk.. Tror at
den er kommet i en 100 GB version, da apple sælger den i deres nyeste TI
bøger..
Zitech.dk har dem altid !!
Find produktnavn, og begynd at google..
Så finder du den bedste pris..
Er det NU og her..
Tja så har zitech dem som nævn, stort set altid hjemme..

PS
Når jeg skriver den "bedste" er det fordi det PT er den hurtigste du kan
købe til bærbare..
Du kan sikkert sagtens få væsentligt større - langsommere - diske..
Hvis hastighed ikke betyder noget, er det vel dem du skal gå efter..

Tom

Pps
Her link til 60 GB verion
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158524
Koster 1395 med moms..

On 15/11/05 13:17, in article 4379d1c8$0$8832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-11-05 13:45

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Du kan sikkert sagtens få væsentligt større - langsommere - diske..
> Hvis hastighed ikke betyder noget, er det vel dem du skal gå efter..

Du skal quote UNDER det du svarer på.

Der er en 80 GB disk fra Hitachi med 7200 rpm og 8 MB cache. Sådan en
jeg har sat i en iBook - det er en super løsning.

100 GB disken er vist kun på 5400 rpm.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Tom

Dato : 15-11-05 13:59

On 15/11/05 13:45, in article 1h62m5f.pjo29x1mqytxeN%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Du skal quote UNDER det du svarer på.
>
> Der er en 80 GB disk fra Hitachi med 7200 rpm og 8 MB cache. Sådan en
> jeg har sat i en iBook - det er en super løsning.
>
> 100 GB disken er vist kun på 5400 rpm.
Nej, den er på 7200 ..
Når den enkelte bestiller en af de to største PBs er det muligt at vælge en
120GB 5400 eller en 7200 sin 100 GB
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/u84BKPeZH9fi2bc
rwyr1i0nd7bi/4.?p=0

Tom

PS
Købte selv 60 GB i den serie.. Og ja de er da fine..
( før 80 gb kom..)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-11-05 17:23

> Nej, den er på 7200 ..
> Når den enkelte bestiller en af de to største PBs er det muligt at vælge en
> [...]

Men kan de købes i løs handel og er de ikke markant dyrere end 80 GB
disken ?

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-11-05 17:37

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 15/11/05 17:23 wrote:

> Men kan de købes i løs handel og er de ikke markant dyrere end 80 GB
> disken ?

180 kr. ekstra for de sidste 20GB. Dumt ikke at tage det med hvis du spørger
mig.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-11-05 22:52

Tom wrote:
> [...]
> den er kommet i en 100 GB version, da apple sælger den i deres nyeste TI

Hvis det skal være i DK findes jo edbpriser.dk som vel er det nemmeste
og i noget i stil med 99 ud af 100 tilfælde giver den billigste pris(for
standardprodukter). Resultatet ses nedenfor.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147574
Billigste 1116,- inkl. fragt og moms
http://www.itbutikken.dk/p/98363/1.htm

Hvis den skal være større er der hhv.

80 GB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147534
Billigste 1308,- inkl. fragt og moms

100 GB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161749
Billigste 1639,- inkl. fragt og moms

Fra : Tom

Dato : 15-11-05 23:48

On 15/11/05 22:52, in article 437a585f$0$41137$14726298@news.sunsite.dk,
"Andreas Kleist Svendsen" <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> [...]
> og i noget i stil med 99 ud af 100 tilfælde giver den billigste pris(for
> standardprodukter). Resultatet ses nedenfor.

Helt korrekt..
Men der kommer du til at vente på at de (de webbutikker der sponserer
edbpriser) "får den hjem", typisk fra et fjernlager, der sjældent ligger her
i landet.
Altså et par dage..
Skal du bruge den "nu og her", er zitech slet ikke så dumme, de har den
nemlig på lager..
Det koster altså lidt mere, til gengæld kan du "komme videre" med det
samme..
I forhold til KBH har jeg ganske enkelt ikke fundet en butik med "bedre
service" altså lagerførende i så mange produkter..
(Jo netto pc i Herlev, men det er en web butik..)
Er der nogle der kender til andre butikker, der har ligeså meget, hører jeg
gerne om dem..
Jeg har som regel fravalgt electric city etc ( fona) da deres santek og hvad
det ellers hedder hverken er billigt - og som regel KUN kompatibel med Bill
Gs ting..
Tom

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 16-11-05 10:26

Tom wrote:
> [...]
> edbpriser) "får den hjem", typisk fra et fjernlager, der sjældent ligger her

Du kan med mange af dem (jeg har selv prøvet det mange gange med
ITbutikken og shg) bestille i dag og få det i morgen. Hvis det er for
lang tid så skal man naturligvis vælge en ikke-webbutik.

/Andreas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-11-05 17:31

Rabbit_HGC wrote:

> Ja, jeg skal selv skifte disken, er det problematisk?

Nej, men nu skal du høre min erfaring, jeg har nemlig
lige gjort det.
Jeg har også en powerbook 17" (1,33GHz), samt 1,5GB ram.

Jeg chekkede testen på barefeats.com samt tomshardware.com
http://www.tomshardware.com/storage/20051111/index.html
http://barefeats.com/hard61.html

pga. af testen købte jeg en hitachi 100GB 7200 rpm,
men jeg vil anbefale dig at købe seagate da jeg godt
kan høre hitachien når jeg sidder i et meget stille
lokale, og det gør jeg af og til. Er du typen der
hører musik mens du arbejder, så kan det være lige
meget. Diskens larm er slet ikke noget problem, man
kan bare godt høre den hvis der er helt stille. Fx.
om aftenen i dobbeltsengen, så vil konen bemærke
disken.

Jeg synes iøvrigt ikke rigtigt at jeg kan mærke den
store forskel, nok fordi mit problem nok mest er at
dr.dk/nyheder har et java script der løber løbsk i
firefox, og sikkert også safari, men det er kun firefox
der fortæller mig det.

Nå, men altså, jeg printede pbfixit's sider ud, læste
dem igennem og gik i gang. Jeg havde ikke brug for en
tynd plastik dims.

Der er nogle ting du skal huske når du samler den igen.

1) afstanden imellem plastikkanten af låget og aluminiumen
nedenunder er MINIMAL, låget kommer næppe rigtigt på plads
af sig selv. Jeg måtte vride det lidt ved at sætte den på
foran, lække noget imellem, og sætte den på i bag. Derefter
kunne jeg hive det ud jeg have imellem i siden. Jeg havde
det over de 2 firewire stik. Den anden ende var der ikke
problemer.

2) husk at stikke det lille keyboard stik igennem hullet
før du lukker ovennævnte låg helt til. Det skal nemlig ned
igennem og side fast ved rammene.

Jeg havde iøvrigt lidt svært ved at gennemskue hvordan man
løsnede keyboard stikket. Det endte med at jeg brugte en
tynd flad skruetrækker til at flytte modhager armene væk
fra låsen så stikket kunne åbnes.

Bagefter lavede jeg den fejl at formatere min disk i
MacOS Journaled (forskel på store og små bogstaver)
Brug bare det default foreslåede der er
MacOS Journaled

Anskaf et firewire kabinet til at flytte data, det er
meget bedre end usb. Og pas på at du ikke får et der
altid kræver en PSU, mit vil hverken køre med firewire
eller usb uden strøm fra den medfølgende psu, og det
er altså til den interne 2,5" som sad i min maskine
før.

Med hensyn til anskaffelse af disken, brug edbpriser.dk

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-05 17:52

Hej Bo

Rabbit_HGC wrote:
> Min Powerbook er sku gået ned med flaget, så jeg skal have en ny disk til
> den. Er der nogen der kender priserne, eller et sted hvor jeg kan finde dem.

Vælg en Hitachi Travelstar, - det får du absolut mest ud af. Her er en
link fra www.edbpriser.dk på de modeller, der kan leveres. Alle kan
umiddelbart monteres i en Mac, hvis ikke andet er anført under info.

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=16&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=travelstar&Direction24=2&Sorted24=&Submit.x=0&Submit.y=0&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Equal920=&True12441=&Trueval12441=93842&True25700=&Trueval25700=97214&True6779=&Trueval6779=43247&True25701=&Trueval25701=97215&True2333=&Trueval2333=31015&True25702=&Trueval25702=97216&True12440=&Trueval12440=93827&True31022=&Trueval31022=176233&True26307=&Trueval26307=98926&True6288=&Trueval6288=92427&True12570=&Trueval12570=94545&True6286=&Trueval6286=42484&True7228=&Trueval7228=45639&True25708=&Trueval25708=97229

> Min hardware pusher kan åbenbart ikke finde priserne, hehe.

Fortalte du, at den skulle bruges på en PB? - for så er det ikke noget
nyt... Har prøvet det samme med noget RAM engang...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 16-11-05 08:20

Jeg takker for alle Jeres rigtige goe svar. Jeg er blevet en hel del
klogere. Tak Jon for din beskrivelse, jeg vil se om jeg kan få det hele til
at passe.

Ha en go dag.

Bo