lejeloven om manglende husleje
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 15-11-05 10:53

Hvad siger lejeloven om manglende husleje.

jeg lejer ud til erhverv med en kontrakt på 10 år hvori jeg ikke kan opsige
lejemålet.
gælder denne binding også hvis lejer ikke betaler sin husleje rettidig ?

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 15-11-05 11:07

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> jeg lejer ud til erhverv med en kontrakt på 10 år hvori jeg ikke kan
> opsige lejemålet.

Hvis det er udelejning til erhverv skal du have fat i Lov om leje af
erhvervslejemål og ikke den 'almindelige lejelov.
Jeg kender ikke særlig meget til ehvrvsleje (men du akn finde loven på
www.retsinfo.dk), men jeg har ikke fantasi til at forestille mig at
manglende huslejebetaling ikke kan føre til ophævelse af lejeaftalen

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-05 21:23

Brian Tingholm [7900] wrote:
> [...]
> lejemålet.
> gælder denne binding også hvis lejer ikke betaler sin husleje rettidig ?

Den alm. kontraktsretlige regel må være at det er at betegne som
misligholdelse. Nu skal jeg ikke kunne bedømme om det eksisterer i en
sådan grad at det også giver hævebeføjelse, men man kan ihvertfald sige
at hvis lejer gentagne gange ikke betaler så er det så groft, at du kan
ophæve kontrakten pga. den bristede forudsætning der lægger til grund
herfor. Måske du skulle ringe til en advokat og høre.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Grunt

Dato : 15-11-05 23:01

On Tue, 15 Nov 2005 10:52:40 +0100, "Brian Tingholm [7900]"
<rendmig@tingholm.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>lejemålet.
>gælder denne binding også hvis lejer ikke betaler sin husleje rettidig ?

Erhvervslejeloven er ikke forskellig for hvoedan en lejer kan få ophævet
lejeaftalen.

Det er i henhold til § 69 stk. 1 litra 1:
Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt.

stk 2:

Ved pligtig pengeydelse forstås forfaldne krav, der udspringer af denne lov
ellerlejeaftalen.

Der er nogle begrænsninger i stk 3. angående retten til ophævelse.
(det er noget med hvordan pengene kræves ind)